Csodálatos új gombok

2004.09.29. 05:04

Uaáááh -yiáhh-azta&@# ÷×-áááá- aztabüdös&@#÷×. Ennyi marad a tévéműsor-készítésen edzett, mértékletesnek szánt szókincsből az új M5 hülyegyerek-üzemmódjának első padlógázától.

csik.jpg

Furcsa emberek vezetik manapság a modern nagyvállalatokat. Temérdek pénzük van, tudják, mit akarnak maguktól és a világtól maguk körül, nem akarnak ordítva felvágni a javaikkal, és van egy mindennél előbbre való szenvedélyük: gombokat akarnak nyomkodni. Mindig. Palmtopon, laptopon, desktopon, szűk topon, alkalmazottakon, golfütő markolatán, lézerpisztolyon, M5-ön.

Elég fiatalok ahhoz, hogy életük fogékony szakaszában megfertőzze őket a 007, a Kék Villám, a Vasmadarak meg a Halálos iramban, és mocskos éjjeli fantáziálásaikban különböző kiélezett helyzetekben kapcsolókat pöckölnek át és funkciókat aktiválnak, amiktől száguldani, felrobbantani, világmenteni lehet. Nesztek, board memberek technofiljei, öt lucskosítón kívánatos gomb: M, Power, EDC, DSC és még egy, amire nem sikerült betűszót kitalálni, ezért kis piktogram van rajta.

Aki nem bírja tovább, annak ajánlok még egy gombot: Page Down, és rögtön kiderül, mire van a fenti öt. A türelmesebbje tartson ki, előbb nézzük meg, mibe ülünk be.

Az M5 formája alighanem tananyag lesz. Képzeljük el, hogy Gyurcsány Ferenc szoknyát, kötényt és sportcipőt húz, kopoltyút és cápauszonyt növeszt, és másnapra az egész ország szegfűvel a gomblyukában sorakozik fel mögötte. Az M5 nagyjából ennyiben különbözik a közvéleményt megosztó formájú sima 5-ös BMW-től; felnik, gumik, szoknyák, kopoltyú, kipufogóvég. És míg az Ötöst a lakosság jó fele külsőre még szokná egy kicsit, az M5-öt ájult tisztelettel nézte mindenki.

Megtűröm az ellenvéleményt, de én büszkén beállok a sorba, szerintem úgy tökéletes, ahogy van. Gyönyörű felnik mögött akkora féktárcsák, hogy a sajtótájékoztatón piedesztálra emelt, kiszerelt alkatrészről azt hittem, a hatás kedvéért kétszeres nagyságú makett. De nem. Kis körbeszoknya, négy ordas kipufogóvég, slussz. Szép autó. Nem okvetlenül szép német autó, de szép autó.

Belül gyakorlatilag sima 5-ös, sportüléssel, M-gombbal, M-váltóval. Ó, és véletlenül egy vadászgépes extrával: a fontos műszerek digitális képét a Head-Up Display elénk vetíti, látszólag az autó orrának vonalába, ki a semmibe, a szélvédőn át. Nehogy át kelljen fókuszálnunk a közeli műszerfalra, miközben épp 268-cal utazunk, ami az elektronikusan limitált végsebesség. Igen, állítólag kényelmesen megfutná a háromszázat.

Amikor a müncheni reptérről a tesztpályára menet először közlekedtem vele, nagyon gonosz és csalódott cikk körvonalazódott bennem. A sajtóanyag hónapok óta ismert. Az M részleg végre teljesen önállóan építhetett utcai motort. Kilencven fokos hengerszögű V10, 8250-et(!) forgó motor, 5 liter, 507 lóerő, 520 Nm. Ez egyértelmű üzenet: nem számháborúzunk a Mercivel. Nem teszünk rá turbót, kompresszort a számok kedvéért, nyers vasból építünk pörgős sportmotort egy igazi sportlimuzinba.

Erre mi történik: halk, semmilyen alapjárat. Elindulunk, kényelmes futómű, magától és lassan, kissé bólogatósan kapcsolgató automataváltó, nagyon erős motor. Semmi különös. Igazi überszedán, mint az erős Mercedesek, csak kicsit kifinomulatlanabb. Nem hajszolom, sokan ülünk benne, szépen utazunk a tesztpálya felé. Erre tökéletes. Jó benne lenni, munka közben szépen szól, kulturált, langyos. Nem szeretem.

Megérkezünk az ismerkedési helynek szánt katonai reptérre. Ismerkedni van mivel, ezért kapunk egy alapos eligazítást. Figyelem:
- Alapállapotban be kell érnünk rongyos négyszáz lóerővel.
A Power gomb megnyomására kapunk még százegynéhányat és élénkebb gázreakciót.
- Alapállapotban a futómű kényelmesen sportos. Az EDC gomb megnyomására keményedik. Ismételt megnyomására tovább keményedik.
- Alapállapotban be van kapcsolva a menetstabilizáló elektronika. A DSC gombbal kikapcsolható, és van egy köztes (M-Dynamic) módja, melyben aktív, de több csúszást enged.
- Alapállapotban lassan, hamar és kényelmesen vált a váltó. Automata üzemmódban 5, kézzel kapcsolva 6 különböző, egyre sportosabb váltóprogram közül választhatunk a piktogramos gombbal.
- Mivel ezt úgyse tudjátok elsőre megjegyezni, a kormányon van egy M-gomb, amire automatikusan ráprogramoztuk a nagy teljesítményt, a közepesen sportos futóművet és a majdnem leggyorsabb kézi váltóprogramot.
- Mulassatok jól!

Megyünk egy kört Bendzsivel, az operatőrrel az oldalamon. A nemjóját, azért rettenetesen erős autó ez, akárhogy is nézzük. Szörnyű keményen kanyarodik. Na, nézzük azt az M-gombot. Ahogy benyomom és padlógázt adok, eszembe jut az ilyesmit rühellő anyám. Ahogy gázfröccsel visszarúg a váltó 5 fokozatot, ki is mondom, és valószínűleg Bendzsi is ilyesmire gondolhatott, mert ő is kimondja. Azt mondjuk mindketten: anyám.

Hetesből (bizony, hétsebességes a váltó) kettesbe váltott vissza hetven körül, és letépte a fejünket, beverte az orrunkat a kamerával, felüvöltött, leégette a mintát a gumiról és megcélozta népünk bölcsőjét, a Szíriuszt. Egyetlen huncut gombnyomástól ronda, rühes állattá alakult, kényelmetlen, pokoli erős, irgalmatlan sportautóvá.

Reflexből 5000 környékén a váltó felé nyúltam, de eszembe jutott, hogy még hátra van a java. Magas fordulaton a V10 hihetetlenül szól, főleg kívülről. És micsoda csöveken át: egyenlő hosszúságú, gyönyörűen hajlított leömlők, hengersoronként teljesen független kipufogócsövek rozsdamentes acélból az utolsó centiméterig. Rettenetesen megy, esküszöm.