A két dombot, ahol a kocsi hasmagasságát és első-hátsó terepszögeit próbálgattuk, nevetve küzdötte le, a laza, mély homokból is könnyedén jött ki, így nem maradt más, mint az igazi terepjárók képességeihez igazított vizesárok, illetve egy durva kör az erdőben. Kicsit megnyugodtam, amikor kiderült, hogy az X3 hasa felül a vizesárok lejáratánál, vagyis emiatt nem képes megoldani a feladatot (persze ha lejut, semmi gond), így végre van mit írni a negatívumokhoz is.
De az erdőben végképp összeomlottam. Az X3 olyan teljesítményt nyújtott a legalattomosabban megtervezett és megépített tereppályán, hogy még a sokat látott instruktor is alig győzte palástolni lelkesedését.
A kocsiba épített összkerékhajtási rendszer miatt nem a klasszikus terepjárós stílussal kell végrehajtani a feladatokat, sokkal inkább városi tahó módjára, vagyis az óvatos, alapjárat közeli, felezőben való töfögés helyett bátran nyomni kell gázt és kész. Az X3-ban működő összkerékhajtási rendszer, az xDrive (ez dolgozik minden x-es BMW-ben) ugyanis az állandóan hajtott hátsó kerekek mellett automatikusan oszt nyomatékot az első tengelyre is, 0-70 százalékig.
A piacon jelenleg nem található más szerkezet, ami ilyen széles határok között tudná változtatni a két tengely közötti nyomatékelosztást (alaphelyzetben a nyomaték 60 százaléka jut hátra, 40 előre), ráadásul mindez teljesen automatikus (és a kerekek elfordulása, a hosszanti és oldalirányú gyorsulás, a perdület, a motor aktuális adatai, a sebesség, valamint a kormány és a pedálok állásszögének függvényében történik), és a menetstabilizáló rendszer (DSC) további segítséggel szolgál.
Az xDrive nagy előnye nemcsak a nyomatékelosztás szélsőségeiben, hanem a gyors reagálásában is keresendő: a rendszer 3 fokos kerékelfordulás alatt érzékeli a megcsúszást, és 0,1 másodperc alatt ehhez igazítja (az elektronikus vezérlésű, többtárcsás kuplungon keresztül) a nyomatékelosztást.
Az összeomlás szélén távoztam a ringről; már hevítik a vasat, amivel homlokomra égetik az ELFOGULT feliratot, de minden objektivitásomat összeszedve sem sikerült hibát találni az X3 terepjáró képességeiben sem. Ráadásul a terepezés semmiféle külön műszaki felkészítést nem igényel: váltókar D-be, és kész. Egyetlen terepspecialitás a HDC gomb, aminek megnyomásával a lehető leglassabb tempóval ereszkedhetünk le a legnagyobb meredélyen is, bár a nagy siratófalról lefelé azért nem árt besegíteni a fékpedállal.
Az autópályán visszafelé, elgondolkodva a további lehetséges kritikai észrevételeken, vettem észre, hogy 110-es utazósebesség környékén a motor mindössze 1500-at forog, és a számítógép 7 liter alatti átlagot jelez ennél a tempónál. Ez most már tényleg túlzás: nem elég, hogy egy álterepjáróként elkönyvelt BMW terepjárókat is zavarba hozó pályán is megállja a helyét, és hogy úgy lehet vele autópályán utazni, mintha luxusautóban ülnék, de hogy mindehhez még alig fogyasszon... Nem, ilyen tényleg nincs.
Nem volt más hátra, elő az árlistával: ha az ember bele akar rúgni a BMW-be, ez a végső mentsvár, mindig megbízhatóan működik. Lássuk hát: az X3 3.0d alapára 12,309 millió forint - alakul. A tesztautó ára 15 119 500 Ft, vagyis ebben a kocsiban még benne van majd' hárommiliónyi extra. Ebből a leghúzósabb tételek: (Highland Green) metálfény - 220 ezer; bézs bőr belső - 470 ezer; automata váltómű - 600 ezer; elektromos ülésállítás - 340 ezer; xenonlámpák+fényszórómosó - 250 ezer; fehér indexbura - 54 ezer. Külön említést érdemel a bőrkötésű sportkormány, ami 28 300 forintért egyszerűen kihagyhatatlan.
Öröm a köbön - sikerült fogást találni az X3-on. Vagy mégsem? A vetélytársak keresése közben derült ki, hogy a BMW olyan autót alkotott két évvel ezelőtt, aminek még ma sincs közvetlen ellenfele. A méretben hozzá fogható divatterepjárók (Toyota RAV-4, Honda CR-V, a Nissan X-Trail és társaik) presztízsben, teljesítményben és árban is jócskán elmaradnak az X3-tól, viszont a vételár szempontjából hozzá mérhető 4x4-esek már inkább az X5 alternatívájának számítanak.
A BMW tehát egyelőre komoly konkurens nélkül kaszál a SUV prémium szegmensében, egészen az Audi Q5 és a kisebbik Mercedes terepjáró megjelenéséig. Viszont a Land Rover Discovery igencsak hasonló összegbe kerül; a Jeep Cherokee 10 milliós ára is erős kontraszt. Csakhogy a kétliteres dízellel (150 LE) szerelt X3 ugyanannyi; a Mercedes ML árlistája 13 milliótól indul, talán egyedül a VW Touareg hasonló változata és annak 14 milliós alapára lehet elgondolkodtató.
De csak annak, aki kizárólag az árat tekinti mérvadónak. Szerintem az X3 ugyanis a jelenlegi legjobb kompakt SUV (bocs, a bajorok SAV-nak, vagyis Sport Activity Vehicle-nek hívják), ráadásul a BMW-paletta legizgalmasabb tagja és egyben a legjobb ajánlata is - minden métert öröm benne megtenni, megdöbbentően sokoldalú, kényelmes és tágas, nem hivalkodó, és keveset is fogyaszt.