Maradok hűtlen híve

2005.03.04. 10:08


A sajtóanyag többször is hangsúlyozza, hogy az X5 nem terepjáró, hanem SAV (Sports Activity Vehicle), ami magyarul azt jelenti, hogy SUV meg egy kis marketingblabla. Egy triálversenyen valószínűleg csúnyán leszerepelne, a hétköznapokban azonban ebből semmit sem veszünk észre, még hétvégéken sem. Ugye mindenki kapott már a szívéhez, mikor a letaposott, lefagyott jeges hórétegre esett friss havon megpróbált fékezni vagy elfordulni? Ilyen útviszonyok között elindulni is nehéz, nemhogy hegyet mászni, nekünk mégis sikerült. Azt nem mondom, hogy nem volt egy kis csúszkálás meg erőlködés, de a szakadó hóesésben úgy felhágtunk Pismány meredek, jeges erdei útjain, mint a kisangyal; az X5 terepen is megállta a helyét.

Az xDrive

Az X5 aszfaltúton - túl- vagy alulkormányzottság esetén - elsősorban a motorerő elosztásával játszik, egy elektronikusan vezérelt lamellás tengelykapcsoló segítségével juttatja el az erőt a megfelelő tengelyre, és csak extrémebb szituációkban veszi el a gázt, illetve fékezi a kerekeket, ami sokat dob a vezetési élményen.

Terepen sem az összes kereket hajtja, mint egy klasszikus diffizáras terepjáró, hanem mindig arra a kerékre osztja az erőt, ahol tapadás van, illetve megfékezi a pörgő, hasztalanul kaparó kerekeket, hogy újra legyen vonóerő.


Az első és hátsó tengelyekre jutó motorerő eloszlása túlkormányzottság esetén
Az intelligens elektronikus menetstabilizáló rendszer (DSC, Dynamic Stability Control) az xDrive agya. A sajtóanyag tanúsága szerint szenzorai segítségével képes előre látni bizonyos dolgokat, és már akkor tudja, hogy például a hátsó kerekek elveszítik a tapadást, amikor ez még meg sem történt. A DSC szavára az xDrive a másodperc tört része alatt reagál, és a kedves X5-tulajdonos már meg is takarított huszonakárhánymillió forintot.

Az első és hátsó tengelyekre jutó motorerő eloszlása alulkormányzottság esetén
A DSC többek között figyeli az egyes kerekek aktuális sebességét, a kormányszöget, az oldalirányú gyorsulást és az autó középpont körüli elfordulásának mértékét. Ha valaki még így sem érezné magát biztonságban, megnyugtatása végett ejtsünk szót a TSC ( Trailer Stability Control) és a HDC (Hill Descent Control) rendszerekről! Előbbi vontatás esetén érzékeli a vontatmány - utánfutó, lakókocsi stb. - mozgását, és lelassítja az autót, ha szükséges, utóbbi a lejtmenetet teszi biztonságosabbá: ha aktiváljuk, az X5 kb. 8 km/h-s állandó sebességgel ereszkedik alá, terepviszonyoktól függetlenül.

Az X5 alapára 19 619 000 Ft. Ezért a gyönyörű alumíniumfellépőért további 84 800 forintot kell fizetni

Az X5 még csak nem is fogyasztott rosszul, a 21 literes átlag az igénybevételt, a nagy tömeget és a 4,4 literes motort figyelembe véve meglepően kevés, főleg ha visszagondolok mondjuk a kis Renault Clio RS-re, amivel 16 liter benzint sikerült megitatnom 100 kilométerenként. A tíz légzsák minden modell sajátja, alapáron. Az autó az Euro NCAP és a létező összes törésteszten maximális pontot kapott. A könnyű, hangos sportkocsik lelkes rajongója vagyok, mégis nagyon megszerettem. Ha nagyon merészen saját, tökéletesen szubjektív nézőpontomból vizsgálom, két dolgon változtatnék: kicserélném az automatát egy manuális váltóra, és kiszedném a szigeteléseket, hogy a 4,4 literes V8-as csodálatos hangjából többet élvezhessek. A többi úgy jó, ahogy van.

BMW X5 4.4

Szomorú szívvel váltam meg az X5-től, ültem vissza saját autómba. Az első pár kilométeren a motorzaj kiütötte a dobhártyámat, a futómű kirázta belőlem a lelket, és egy pillanatra meginogtam. Aztán jött egy kanyar és még egy, és újra világossá vált, hogy nekem itt a helyem, a jó öreg Integra volánjánál.


A szerző értékelése ertekeles

A X5 tökéletes autó. Megfontolt, nyugodt közlekedésre éppúgy alkalmas, mint őrjöngő ámokfutásra, még az útfelületet is tetszőlegesen választhatjuk meg. Nem mondom, nem olcsó, de ha valakinek fussa, jó autót kap a pénzéért.