2005.09.13. 08:21

A hagyományos európai luxusmárkák új vetélytársat kaptak Magyarországon: megérkezett a Cadillac. Bónuszként immár egy szupersporkocsit is megvehetünk forintért, a Polar Mobil ugyanis a caddyk mellé a Corvette-et is felvette kínálatába.


Alig pár héttel a Chrysler hazai forgalmazójának sajtótájékoztatója után újabb amicar-importőr mutatta be választékát a magyar médiának. A Wallis holding leányvállalata, a Polár-Mobil Kft. megnyitotta Magyarország első hivatalos Cadillac és Corvette márkakereskedését. A IX. kerületben, a Könyves Kálmán körúton található Saab-szalon kibővült és immár teret ad a másfél amerikai márkának is. Másfél, hiszen a Corvette valójában Chevrolet, csak ez Európában hülyén venné ki magát. Corvette és Spark, mint testvérek? Inkább mégsem.

A Polár Mobil nemcsak a szalonnyitóra, de tesztvezetésre is meginvitálta a hazai újságírókat. Az egy-egy példányban megjelent Corvette-et és a Cadillac nyitott sportkocsiját, az XLR-t csak keveseknek volt módjuk vezetni, de hát kis ország - kis tesztautópark. Jómagam az STS szedánban és az SRX SUV-ban tehettem meg úgy 100-100 kilométert. Ha megengedik, tömören összegzem, mik az első benyomásaim erről a nálunk hivatalosan eleddig ismeretlen márkáról.


STS

Remek autók! Mindkettőt a GM büszkeségével, a Chryslernél nemrég megvillantott 340 lóerős HEMI-blokk pandantjával, azaz a 4,6 literes, 326 lovas V8-as Northstarral szerelték. Az SRX-ben és az STS-ben is szépen bugyborékol, de kulturáltan a háttérben marad, ugyanakkor lenyűgöző könnyedséggel röpteti a limuzin 1,8 és a luxusterepjáró 2,1 tonnás tömegét. A változó szelepvezérléses motor simán elpörög 6500-ig, és van is értelme pörgetni. És ott a váltó. Én még ilyen gyors és a gázpedállal könnyen utasítható automatát, mint ez az ötgangos, soha nem tapasztaltam.


SRX

A nagy batár limuzinnal és a még nagyobb batár SUV-val egyaránt nem probléma a kétszázas tempó, instabilitásnak, imbolygásnak nyoma sincs. Az STS útfekvése sokkal meggyőzőbb, mint amit a hátsókerék-hajtású 300C produkált nagy tempónál, aki szeret csikorgó kerékkel, kitörő farral rajtolni, az STS 255-ös kerekeivel is simán megteheti, a kipörgésgátló kikapcsolható. Természetesen mindennek ára van: az SRX 23, az STS 17 literes átlagfogyasztást mutatott a kissé hajszolt tempóban lebonyolított tesztúton.


STS-belső

Ami a komfortot, a belső kidolgozást illeti, ugyanaz a kettősség figyelhető meg, mint a Chryslereken, a 300C-n és a Jeep Grand Cherokeen. Kényelem és luxus mindenütt, de érezhetően nem európai ízlésre szabva. A központi zár távirányítója például nincs egybeépítve a kulccsal, ilyet az utóbbi években Európában már nemigen látni.



Amerikában nyilván nem lopnak benzint

Van ülésszellőztetés, de a tanksapka különálló, ráadásul egytollú kis kulccsal zárható (ez valószínűleg utólagos európaisító gányolás: az STS csomagterében találtunk egy nem zárható tanksapkát is). Teljesen szokatlan logikával szórták szét a kapcsolókat: az SRX hátsó ablakmosója például a tetőről kapcsolható. Van esőérzékelő ablaktörlő és sötétedésérzékelő világítás, de a szenzorok kábelezése a belső tükör körül komikus gányolás.


MPH-ról KPH ra, literről gallonra egy gombnyomással

Nagyon szórakoztató, hogy az STS műszerei egy kis gombbal bármikor átválthatók európai szabványról amerikaira. A sebességmérő mutatója ilyenkor lezuhan, km/h helyett MPH jelzés gyullad ki az órán, a literből gallon, a km-ből mi lesz. Szintén jópofa, hogy a fedélzeti számítógép a standard információk mellett kerekenként közli az aktuális guminyomást, megmondja, hány százalékos a motor- és váltóolaj elhasználtsága, vagy hány volttal tölt a generátor.


Kár leburkolni, biztos szép

A Cadillacnek egy nagy hátránya van a Chryslerrel szemben. Nincs dízelmotorja. Az importőr képviselői egyelőre nem félnek attól a hátránytól, amit ez jelent, úgy gondolják, a luxuskategória folyamatos térhódítása még így dízelmentesen is elég lesz ahhoz, hogy simán teljesíthessék értékesítési előirányzataikat. Jövőre a Cadillac-Corvette azt szeretné, ha a Magyarországon eladott autók darabszáma három számjegyű lenne.

Nem úgy, mint az áruk, az minimum hét számjegy. Az importőr szerint az árakat úgy kalkulálták, hogy a szürkeimport semmiképp ne érje meg, tehát magyarországi vételár = amerikai ár +vám + ÁFA + regadó.


CTS-ek a Művészetek Palotája előtt

A teljesség igénye nélkül néhány jellemző ár: a legolcsóbb Caddy, a 2,8 literes, V6-os blokkal szerelt CTS Comfort 10 710 000 forintba kerül kézi váltóval, az automata felára 421 000 forint. Már ebben a mezítlábas belépőmodellben is van négy légzsák, dupla klíma, mentestabilizáló, motoros vezetőülés, ami aztán a felszereltségi listán felfelé ballagva (Elegance, Sport Luxury) Bose hifivel, bőrkárpittal, xenonlámpákkal és hasonlókkal teljesedik ki. A legdrágább CTS 13 ¾ millió, amit egymillió feletti vételárú navigációval és félmilliós napfénytetővel lehet még tovább drágítani.


Az STS sokledes feneke

Az STS limuzin két motorral (3,6 literes V6 és V8-as Northstar), két-két felszereltségben (Elegance és Launch Edition) rendelhető, az árlista 15 121 000 forintnál indul és 19 189 000 forintnál áll meg. Érdekes extra a követőradar, ennek felára 1 047 000 forint.

A V6-os SRX ára 14 560 500 forint, a V8-as Sport Luxury csúcsmodellért 18 691 500 forintot kell fizetni. Aki ennél is nagyobb SUV-ot akar, elviheti az Escalade-et potom 20 336 250-ért, erre még ráfizethet 378 ezret, ha a második üléssorba fűtött kagylóüléseket is szeretne.


A Vette kevésledes, de gyönyörű feneke

Aki pedig a nagy böhömök helyett inkább a kis roadstereket szereti, eltűnődhet, a szögletes, különleges formavilágú 4,6 literes, V8-as Caddy XLR 24 455 000 forintos listaárára kezd kuporgatni, vagy inkább a gömbölyded, sportosabb, de erősebb és olcsóbb Corvette-et választja. A hatliteres V8-assal szerelt Corvette Coupé 19 380 000 forinttól, a vászontetős Convertible 21 765 000 forinttól vihető haza, az ár független attól, hogy kézi vagy automata váltót kérünk az autóba.

A nagy ámerikai motorok paraméterei

   Lökettérfogat (cm3) Teljesítmény (LE) Nyomaték (Nm) Szelepek száma Furat x Löket (mm)
  2,8 V6 (CTS) 2792 215/7000 262/3300 24 89 x 74,8
  3,6 V6 (CTS, STS, SRX) 3564 258/6500 339/2800 24 94 x 85,6
  V8 Northstar (STS, SRX, XLR) 4565 325/6500 427/4400 32 93*84
  6,0 V8 (Corvette) 5967 404/6000 546/4400 16 101,6 x 92
  Vortec V8 (Escalade) 5967 345/5200 515/4000 16 101,6 x 92