Nincs olyan variáció, amit ne tudna. Hét embert elvisz akár a Holdra is, csak legyen hozzá illő motor + váltó. 71 év tapasztalata a Chevy első európai SUV/Crossoverében, amiben az első dízel is felbukkanhat.
A Chevrolet nem sokat vacillál a dolgokon. Nem elégszik meg azzal, hogy a Daewoo modellpalettáját szinte csak átnevezve nyomatja tovább, de egyik tradicionális amerikai modelljéből is csinált egy Európának valót. Persze Koreán keresztül készülnek a lerohanásra, és a bemutatón kipróbált autókat tekintve ez most kivételesen nem baj.
Állítólag a Chevy alkotta meg az első SUV-ot még 1935-ben. Suburban Carryall volt a neve, és nekem leginkább a maffiás filmekből rémlik, és mintha az Oscarban is felbukkant volna valami ilyesmi. Mindegy, a lényeg, hogy európában most először lesz a SUV úttörőjének SUV-ja, és ráadásul egyből kettőt dob, mert dízelmotort is most hoz először. Ja, meg ESP-t is, de ez annyira nem érdekes.
A kétliteres, 150 lóerős turbódízel mellett lesz 2,4-es benzines (136 LE) és 3,2-es V6-os 230 lóerővel. Aztán, hogy a vásárlóknak ne legyen egyszerű a választás, lesz elsőkerék-hajtás és négykerék-hajtás is, meg kézi váltó és kétféle automata váltó. Persze nem lehet tetszőleges variálni ezeket a dolgokat. A négykerék-hajtást elektromágnesesen vezérelt többtárcsás kuplungon keresztül sikerült megvalósítani, komoly érzékelő elektronikával felszerelve.
Motorok és környékük
A Captiva az első olyan európai Chevy-modell, amelyik dízelmotort kínál a vásárlóknak; megjelenése egyben egy vadonatúj dízelcsalád érkezését jelzi. A teljesítménye 150 lóerő, maximális nyomatéka 320 Nm, a sem karbantartást, sem adalékolt üzemanyagot nem igénylő dízelkoromrészecske-szűrő alaptartozék. A benzinmotorok kedvelői a 136 lóerős négyhengeres és a 230 lóerős, V6-os csúcsmodell között választhatnak.
Az új dízel a GM Korea és a GM Powertrain közös fejlesztése, a gyártás helyszíne a dél-koreai Gunsan. A dízelmotorüzem a GM Korea egyik hazai járműgyárának (összesen három helyszínen vannak gyárak Koreában) közvetlen közelében található, a gyártás 2006 márciusában indult be. A 19 200 négyzetméteres létesítmény éves kapacitása eléri a 250 000 darabot. A benzines motorok ausztráliában készülnek.
Az összes motor keresztben beépített, hengerenként négyszelepes, mindhárom teljesíti az Euro4-es károsanyag-kibocsátási normát. Alapkivitelben új fejlesztésű manuális sebességváltó csatlakozik hozzájuk, opcióként azonban mindhárom motorhoz választható az új, ötfokozatú automata sebességváltó is. A motor és a karosszéria hatékony elszigetelése érdekében a Captivánál kifinomult négypontos, semleges nyomatéktengelyű rögzítést alkalmaztak. Ez azt jelenti, hogy a motort a bal és jobb oldalon, a keresztben beépített hajtáslánc forgástengelyében elhelyezett csapágyak támasztják alá. Ez a motorrögzítési rendszer mérsékli a rezgéseket és a zajt, különösen alapjáraton.
Ahogy a Skoda Octavia 4x4, a Captiva is villámgyorsan - a sajtóanyag 100 ezred másodpercet említ, ami, ha jól emlékszem, egyenlő egy tizeddel, csak nem hangzik olyan jól - ad a hátsó kerekekre hajtást szükség esetén. Alapból csak elöl dolgoznak a kerekek, ha azonban az elektronikus vezérlőegység azt észleli, hogy több tapadásra van szükség, a nyomaték megosztása fokozatmentesen változhat egészen az 50:50 értékig. A kerekek megcsúszása mellett a rendszer számos egyéb információt is elemez a gázpedál állásától kezdve a motor fordulatszámán át a sebességig, a perdületi szenzorok jeléig, illetve a kormányzási szögig. Ezen tudás mellett a négykerék-hajtáshoz ABS és ESP rendszer csatlakozik. Az ESP egyébként minden változatban szériafelszerelés.
Még a futóműről írnék egy kis műszakit, de aztán ígérem, rátérünk az izgalmasabb részekre. Szóval elöl a manapság szokásos MacPherson-rugózás van, hátul négy lengőkaros megoldást alkalmaztak, a komfort, az úttartás és a mérsékelt terepjárás vegyítése érdekében. Igazi crossover.
Nézzük tehát azokat a dolgokat, amik a vérnyomást szabályozzák, ezek az igazán érdekes részek. Úgy gondolom, külsőleg sokat fejlődtek a Chevynél a 35-ös modell óta, bár az is biztosan nagyon szép volt a maga idejében. A Captiva magán hordozza a modern divat minden jegyét, a külső visszapillantóba szerelt indextől a hatalmas első emblémáig, mégis, együtt teljesen elfogadható, normális formát raktak össze. Nem egy tulok, mégis úgy drabális, hogy az arányok eltérítik a szemmértéket. Így aztán valójában eléggé szokványos, ingerszegény külső jött össze, de pont ez benne a jó. Max Wolff a GM koreai formatervező stúdiójának vezetője büszke rá, hogy az általuk kidolgozott vázlat egy ismert olasz dizájnstúdió javaslatával szemben győzött a tervezési fázisban.