Rengeteg apróság szolgálja a kényelmet. Minden napra jutott valami kis öröm. Egyszer a becsukható tükröknek, másszor az első ablaktörlő lapátok alatti fűthető szélvédőnek örültem. Aztán felfedeztem egy rekeszt, és másnap egy másikat. A Carnival volt eddig az az autó, ahol meg voltam elégedve a rakodóhelyekkel. Amerre néztem, mindenhol zseb, rekesz, fiók, használható méretekben. Pénznek, papíroknak, parkoló kártyának, szemüvegnek (kettő is), akár még kesztyűnek is.
Igazán nagyot mégis a pohártartásban alakított a Kia. A leglátványosabb a két első ülés közötti lehajtható polc, ahol négy pohártartónak alakítottak ki helyet. Ha ez kevés lenne, a műszerfalból további két pohártartót varázsolhatunk elő. Az már természetes, hogy valamelyik középső ülésből asztalkát csinálhatunk - további pohártartókkal -, ráadásul a repülőgép asztalokon is találtam pohártartó helyet. A hátsó sorban ülők további négy pohár elhelyezésével múlathatják az időt. Ez kapásból 16, amiből 8-ban menetközben is lehet valami.
A Carnival nem csak álló helyzetben, menet közben is kényelmes. Nincs nyoma a durva menetstabilizáló elektronikának, és a hárombetűsekből is csak az ABS-t és az EBD-t tudom megemlíteni. Puha spirálrugókat, hidraulikus lengéscsillapítókat, elöl MacPherson felfüggesztést, hátul merev tengelyt találunk. Az út egyenetlenségeit meglepő határozottsággal vette, és a mellékutakon finom himbálózással jelezte az úthiányosságokat. Csodák persze nincsenek, a vizes, szerpentines úton észnél kellett lenni, és nem elfelejteni az apróságot: menetkész tömege 2165 kg.
Hogy a megpakolva majdnem három tonnás jármű fékrendszere milyen, szerencsére nem volt mód kipróbálni. Elöl hűtött tárcsát, hátul fékdobokat kapott. Ez nem hangzik olyan jól. A forgalomban nem vettem észre semmit, általánosságban véve tökéletesnek bizonyult a fékhatás, bár lejtős úton megállva nem éreztem meggyőzőnek a lábbal működtethető rögzítőféket. A biztonság kedvéért sebességben hagytam. A rögzítésről nem csak visszajelző lámpa tájékoztat, hanem hangos bimbammolás is jelzi, ha úgy szándékoznánk elindulni.
Ha a biztonságról beszélünk, nem szabad elsiklanunk a Carnival drámai 2003-as EuroNCAP töréstesztjén. Kettő csillag jött össze az ötből. Persze tudjuk, az EuroNCAP egy visszajelző hiánya miatt is keményen büntet, de tény, hogy frontális ütközéskor a Carnival vezetője komoly sérüléseket szerezhet. Érdemes elolvasni a törésteszt értékelését .
A motorháztető kidudorodása szerényen jelzi, hogy intercooler lehet a vas alatt. Ezek után elég elindítani, és nem válik kérdésessé a dízel meghajtás. Olyan veszedelmesen kelepel, hogy csoda, illetve az a csoda, hogy az utastérben szinte semmit sem hallunk a motorból. Haladtam vele folyamatosan 160-nal viszonylag nagy fordulaton, és még úgy sem. Viszont ha csak egy újjnyira lehúzzuk az ablakot, akkor nemcsak a menetzaj nyomja el a rádiót.
Hogy hivatalos legyek, a Carnival nálunk négyhengeres, 2902 köbcentis, közös nyomócsöves turbó intercooler dízel motorral kerül forgalomba. A teljesítménye 144 lóerő 3800 fordulaton, a nyomaték 310 Nm. Így leírva eléggé meggyőzően hangzik, de menet közben, ahogy a nagy testet mozgatjuk, érezzük, hogy akár több is elkélne. Az adatok szerint a kemény nyomatékot 2000-es fordulaton kapjuk, ami a gyakorlatban viszont nem érezhető. Indulás után szinte azonnal 2000-nél jár az óra, nem hinném, hogy a turbó is ily gyorsan ébredezne. A 2500-3000-es fordulatot inkább elhinném. A százat több mint 15 másodperc alatt érjük el, a végsebesség gyári adata 168 km/h. Nem sokkal, de ennél azért - két emberrel - megy többet is.
Az ötfokozatú váltó rövid áttételezésű, indulás után gyorsan jöhet a kettes. Viszont a kettesből való indulást el lehet felejteni. Megyen alacsony fordulatról is, de ki kell böjtölni, hogy megérkezzék a töltőnyomás. Úgy vettem észre, szigorúan oda kell figyelni a fokozatokra, nem kalimpálhatok össze-vissza. Ezért a magam részéről az automatára tenném a voksot. Ráadásul sokkal jobban is állna neki.
Ahogy a házunk előtt állt a Carnival,
sokáig nézegettem, mert oldalról valami furcsa aránytalanságot
láttam. Néztem, néztem, aztán rájöttem: kicsi a kereke. A közel
öt méter hosszú, egyhetven magas nagytestű gyárilag 15 colos
felniket és 215/65 gumikat kapott. Az első és talán az egyetlen
ésszerű optikai tuning a felnicsere. A nagyobb kerék sokat dobna a
megjelenésen.
Milyen áron?
A tesztelt EX Premium felszereltségű modell ára száz forint híján hét millió, az automata még rátesz ötszázat. Nem kevés, de a kategóriában ennyiért nincs párja. Az egyik tesztelt konkurens - ami kisebb ugyan, de elvileg biztonságosabb - a Citroen C8 hasonló felszereltséggel majdnem két millióval drágább.
A Carnival úgy szerethető, ahogy az amerikai autók. Tudjuk jól, nem a legmodernebb technikát hordozza, és a fenntartása is drága. Menetteljesítményben sem állunk az élen, ráadásul a biztonság terén sem vagyunk elsők. Mégis a sok apró figyelmesség, kényeztetés miatt nap mint nap örömmel huppanunk a puha fotelbe. Ráadásul a Carnival nem egy ciki amerikai kocsi, hanem egy vérbeli koreai klón. Egyterűből ez kéne, és kész.
Értékelés: 3 - Adnék én többet is, csak a csúf törésteszt miatt nem lehet |
Műszaki adatok:
Motor: 2903 cm
3 soros, négyhengeres turbódízel töltőlevegő hűtéssel
Max. teljesítmény: 144 LE 3800 1/min
Max. forgatónyomaték: 310 Nm 2000 1/min
Erőátvitel: elsőkerék-hajtás, ötfokozatú kézi váltó
Gyorsulás 0-100 km/h: 15,2 s
Végsebesség: 168 km/h
Vegyes fogyasztás: 8,2 liter/100 km
Tengelytáv: 2905 mm
Nyomtáv elöl: 1625 mm
Nyomtáv hátul: 1600 mm
Hosszúság: 4925 mm
Szélesség: 1900 mm
Magasság: 1735 mm
Gumiabroncs méret: 215/65 R 1596ZH
Menetkész tömeg: 2165 kg
Megengedett össztömeg: 2665 kg
Fékezett pótkocsi tömege: 2000 kg
Fék nélküli pótkocsi tömege: 570 kg
Csomagtartó mérete: 355 / 3320 l
Üzemanyagtartály (liter): 75
3 év, vagy 100 000 km teljes körű, valamint 5 év
átrozsdásodás elleni garancia.