Hogy örültünk, amikor a Citroën megcsinálta az átlátszó műszerfalú C4-et! Amikor a Honda kihozta az új űr-Civicet! Amikor az Opel tejüveget rakott az Astrára! A Renault kacsasegget a Mégane-ra! Erre a Kia gondol egyet, és minden extravaganciát nélkülözve, egyszerűen jó alapokra jó anyagokból jó autót építve megcsinálja a Tökéletes Kompaktot!
Milyen hülyén írja már a nevét: cee'd. Tiszta
Bódi Sylvi,
Liptai Claudia . Persze érthető, a marketingesek
azt akarták, hogy legyen valami extravagáns is az autóban. A
nevén kívül tényleg nincs benne más különleges, viszont az egész
maga jobb, kellemesebb, ráadásul tartósabbnak ígérkezik, mint
jelenleg bármi a kategóriában, amit eddig próbáltam.
A szíd vajon mi?
Ha seednek írnák, akkor magot, csírát, no és persze ondót, spermát jelentene. Ezen se lepődnénk meg, a Hyundai Getz óta tudjuk, hogy a koreai autóiparnak nem tabu a téma.
Ha viszont feltételezzük, hogy a CEE a lényeg, a 'd meg csupán valami múlt idős képzősítés, akkor érdekesebb következtetésre juthatunk. A CEE ugyanis - egyebek mellett - a Central and Eastern Europe, azaz Közép- és Kelet-Európa rövidítése. Márpedig ugye a cee'det Kovács Miklós magyar tervező rajzolta, az autókat pedig Zsolnán, Szlovákiában gyártják.
Egy újabb magyar szálakat felfejtő olvasónk szerint viszont úgy kell ejteni,hogy szid! Na most az autok 90 %-nak spanyol,vagy latin neve van, El Cid név létezik és le is van védve. Arabul Al Said - Az úr! El Cid a spanyol nép hőse, őskeresztény családból. Film is készült belőle El Cid" címmel, Sophia Loren, Charlton Heston, zenéje: Rózsa Miklós! Ajánlom figyelmedbe, nekem nagyon tetszett a középkori páncélos, romantikus, hazaszerető hős, kinek szobra Burgos (Kasztilia) város főterén van. Egyébként több Árpád-házi leszármazott is beházasodott a családjába. Az sem véletlen, hogy Sophia Loren fia itt nősült Budapesten, magyar lánnyal. El Cid = Rodrigo Diaz de Bivar de Ruy.
Adott egy kellemesen modern, halványan távol-keleti forma, leginkább az épp kifutó Corollára emlékeztet. Csak szebb. A fény-árnyék vonalak, a C-oszlop sportos előredöntése, az autó oldalába mélyített kis dinamikus horpadás, az elvasalt sárvédő-domborítások, a lökhárítók érdekes megtörései pont elég izgalmat nyújtanak ahhoz, hogy megakadjon rajtuk a szem. Ha egyedül áll a mezőn. Utcai forgalomban azért csak továbbsiklik az a szem az első 147-esig. Egy szép alufelni sokat dobna rajta.
A Kia Motors Hungary valamiért csak áprilisra volt hajlandó kiírni egy cee'det a TotalCarnak. Márpedig mi nem voltunk hajlandók hónapokat várni erre a csodára, amiről annyian áradoztak már körülöttünk, amit a kollégák rendre az alsó-közép piac felforgatójának titulálnak. Így hát alternatív beszerzési forrás után néztünk; szerencsére segítségünkre sietett a jó öreg online szakmai kollegialitás. A tesztautót a vezess.hu magazintól kaptuk kölcsön pár napra, köszönet érte!
Amint beültem, otthon éreztem magam. Semmi különleges, semmi izgalmas, semmi franciás finomság, rendezett német felsőbbrendűség, olasz csicsa, egyszerűen minden ott van, ahol lennie kell. Könnyen beállítható a kormány, az ülés gerinctámaszos - természetesen, legalábbis az EX-változatban -, és egy olyan fantasztikus kényelmi extrával is találkoztam, amit nagyon meg kell becsülni korunk láb nélküli emberekre tervezett autóiban. A térdem egyáltalán nem ver bele a középkonzolba! Bizony, sikerült olyan klíma- és rádiótömböt kifaragni, ami a vezető felé néz, minden könnyen elérhető, megtalálható rajta, és még a térdnek, lábszárnak is hagy helyet. Meg is nyugodtam egy kicsit, hogy nem az én alkatom túl torz, mert lám, lehet ilyen autót is csinálni.
Kézre áll a kilincs, az ablakemelők konzolja (mind a négy automata), szép a tükör mögött a belső világítás elrendezése. Tárolóhely, pohártartó is akad elég, a könyöklő duplafenekű rekeszt rejt. A kesztyűtartó viszont nem az igazi, szűkös, és rányílik az utas térdére. Könnyen kezelhető, és orkánmentes viszont az EX-hez járó automata klíma, szép csendben tartja a kívánt hőfokot. A gyári hifihez tartozik egy USB-bemenet a szivargyújtó mellett. Amíg mások MP3-as cédék lejátszásával kampányolnak, a Kiába benyomhatjuk a pendrájvot, fantasztikus.
És hátul is temérdek a hely. Jól kitalálta a Kia, vagy Kovács Miklós, markánsan tágasabb lett ez a 4,24 méter hosszú, 2,65 méter tengelytávú autó, mint a hasonló méretű konkurensek, mondjuk egy Golf (4,22, 2,58), egy Mégane (4,21, 2,63), vagy egy Astra (4,25, 2,61). A csomagtartó 340 literes, ez átlagos adat, viszont a szükségkerék és a csomagtérszőnyeg között még van egy kis műanyagtálca, rekeszkékkel.
Ebben a puritán, szürke, mégis otthonos környezetben még olyan dolgok is elmennek, amiket más autóknak nem lehet megbocsátani. Például, hogy nincs textilbetét az ajtókon. Valóban nincs, de nem is hiányzik, ugyanaz a puha, rücskös, gumiszerű műanyag lepi be az ajtóbelsőt is, ami a műszerfalat borítja, és ami a kormányagyat fedi. Kellemes tapintású, és nem is néz ki rosszul. Vagy ott a műszeregység: egyszerű, tipikus koreai unalom, de jellegtelensége éjszaka eltűnik a kellemes, általános narancssárga derengésben.
Most pedig dobpergés, elcsendesül a nézőtér. Jöjjön az egyetlen konkrét hiba, amit találtam. A kéziféket teljesen behúzva a kar belever a könyöklő aljába.
És milyen vezetni? Remek! A futómű elöl MacPherson, ahogy minden kompakté, hátul viszont több lengőkaros, ahogy kevés kompakté. A Focust szokták, szoktuk dicsérni, hogy mennyire precíz, meg élmény, meg pontos; hát a cee'd se rosszabb. Ugyanúgy sportosra hangolt, tán egy kicsit pattogósabb, de nem kényelmetlenül. Lehet vele körforgalomban is élvezkedni a gyerekek örömére, az asszony bosszúságára, de ha elpihent a család, szép óvatosan fel lehet küldeni 160-170-180-ra úgy, hogy senki sem fog felriadni. A zajszigetelés ugyanis elképesztően jó.
A sebességváltó fokozatainak számával nem követi a divatot, csak öt, de jól eltalált áttételezést tud. Kapcsolgatni könnyű, nem akad, nem reccsen, sőt, amit talán még sohasem tapasztaltam semmilyen autóban, üresben is úgy áll, mint a cövek, egy mikront nem lötyög a kar a kulisszában. A váltógomb kialakítása is jól sikerült, nagyon kényelmesen lehet két ujjal kettesbe-négyesbe rántani. Ez most hülyén hangzik, nem is akartam leírni egy ilyen kis semmiséget, de aztán vezetés közben oly sokszor szerzett örömet a kis bütyök, hogy úgy döntöttem, mégis.
A kormányrásegítés viszont túl erőteljesre sikeredett, városban zavaróan könnyű tekergetni a kormányt. A fékrásegítés beállításánál is biztosra mentek, a cee'd négy tárcsáját igen éhesen harapják a dugattyúk.
És a cee'dből ki lehet látni. A modern csapott hátú forma eszerint mégsem jelenti azt, hogy vagy denevérfület növesztetünk a család ügyetlenebb tagjaival (szándékosan nem utalok nemre), vagy beikszeljük az extralistán a tolatóradart.
Kia Cee’d a TV-ben
H.264 | WMV (640x480, 90,9 MB) | DivX