Vállalati agymosás és hét év garancia
A cee'd gyártósorának indítása előtt a Kia zsolnai gyárában a vállalat vezetői, dolgozói, sőt a beszállítói kör képviselői részt vettek egy már-már vallási jellegű ceremónián. A rendezvény a "fogadalomtétel a minőségért" gyári kódjelet kapta, A Kia cee'd gyártói megesküdtek, hogy arra törekszenek: "Csökkentsük a hibák számát nullára!" A szertartást Robert Mikulik, a zsolnai üzem minőségbiztosítási vezetője, Euisun Chung, a Kia Motors Corporation elnök-vezérigazgatója, valamint In-Kyu Bae, a Kia Motors Szlovákia elnök-vezérigazgatója celebrálta.
"Bármilyen emberi törekvésről legyen is szó, a tökéletesség elérése komoly kihívás, de azt gondolom, hogy nem lehetetlen. Ha a »csökkentsük a hibákat nullára« elvet az üzem minden egységére kiterjesztjük, el is fogjuk érni céljainkat - állítja meggyőződéssel Robert Mikulik. - Magasra kell tenni a mércét, ezért mi itt a Kiánál azt a célt tűztük ki, hogy a világ legjobb minőségű autóit gyártó vállalat legyünk."
A "fogadalomtétel a minőségért ceremónia" alkalmából alaposan kitacepaózták az üzemet. Az inspiráló vállalati jelmondatok között természetesen ott a "csökkentsük a hibák számát nullára" jelszó, "a KMS a minőség útján" és "a csúcsminőség velem kezdődik" szlogenek. A Kia nagyon bízhat az eskü és a lelkesítő plakátok erejében, mert a cee'dekre eddig példátlan módon hét év vagy 150 ezer kilométer garanciát vállal. A hiva6talos szöveg: az Európában értékesített valamennyi új Kia cee'd modellhez 7 évre illetve 150.000 km-re szóló hajtáslánc garancia jár, valamint 5 év vagy 150.000 km teljes körű garancia, amelyből az első 3 év km korlátozás nélküli.. Ez a garancia ingyenes és a későbbi tulajdonosokra is átruházható, feltéve, hogy a karbantartási munkákat megfelelően elvégezték a gépkocsin.
A garancia adhat okot némi gyanakvásra: hogyhogy más ezt nem tudja? Biztosan csalnak, gondolhatnánk, nyilván irdatlan drága köztelező szervizekkel akarják megfizettetni a hosszú nyugalom árát. Utánajártuk, megkérdeztük, kinyomoztuk, amit lehetett. Az importőr, a szalon és a szerviz egybehangzóan ugyanazt tudta elmondani.
A Kia minden személyautójára három év kilométerkorlátozás nélküli teljeskörű garanciát vállal. Kivéve az Opirust, arra ötöt. (A teherautókra meg három évet, de legfeljebb százezer kilométer futásteljesítményig.)
Innen jönnek a cee'd érdekességei. Ha eltelt a három év, de az autó még nem futott 150 ezer kilométert, a garancia további két évre kitolódik - de már csak a hajtáslánc fődarabjaira érvényes. Kuplungszerkezetre igen, tárcsára nem. Váltóra igen, lengéscsillapítókra nem. (VIGYÁZAT, POZOR, ATTENTION!!! A szalonban nekem aztr mondták, hogy a gömbfejek is a hété éves garancia alá esnek, viszont ezt később a Kia PR-osztálya cáfolta! A gömbfejek cseréje tehát saját zsebből fizetendő!) Főtengelycsapágyra igen, klímakompresszorra nem. Ha a cee'd további két év elteltével még mindig nem érte el a 150 ezer kilométert, ugyanez a szűkített garancia újabb két évvel meghosszabbodik. Három meg kettő meg kettő az hét.
A trükk, ami voltaképp nem is trükk, csak józan kalkuláció, ott rejlik, hogy a cee'det a teljes garanciaidő alatt minden csip-csup hibával mindig márkaszervizbe kell vinni, ha máshol cseréltet az ember akár csak egy elkopott fékbetétet (és észreveszik), ugrik a garancia. Így hát 150 ezer kilométer alatt a kötelező szervizek díjából a Kia - számítása szerint - megkeresi az esetleges garanciális javítások költségét.
A szervizintervallum sem horror, bár némileg rövidebb a mostanság megszokottnál; a benzineseket 15, a dízeleket húszezer kilométerenként kell olajcserére, miegymásra vinni. Ez, ugye, tesztautónk esetében nyolc látogatás: az ezres revízió, plusz a hét húszezres. Alkalmanként 55-60 ezer forinttal kell készülni a szervizlátogatásra, az 1600 forintos olajszűrő, a 4000 forintos légszűrő és a Dagály utcai Auto Don márkaszerviz 5825Ft + áfás rezsióradíja cseppet sem tűnik horribilisnek.
A motor pedig ismét csak remek. A másfél literes dízel is tetszett a kisebb Rióban, valószínűleg ez is elvinné a nagytesót, de a száz köbcentis többletből kihozott plusz hat lóerő és húsz extra nyútonméter tényleg kell ahhoz, hogy a cee'd 230 kilóval nehezebb tömege is úgy repüljön, mint a Rio.
Volt már egyszer Budán kutyavásár
Korábban a Nissan autóira is az átlagosnál hosszabb garancia járt, még ha csak öt év is, nem hét, mint a cee'd-re. Ott is volt egy kis csavar: hároméves korában szemlére kellett vinni a kocsit, amikor is minden apró kopóalkatrész márkaszervizes óradíjas cseréje után beütötték a plusz két éves stemplit a garifüzetbe. Mivel a Nissanokat nem mérték valami drágán, a plusz kétévnyi garancia költségét valószínűleg nem az autók vételárába építették bele, hanem az óradíjakba, az alkatrészárakba.
Az ám, de az csupán magyarországi akció volt, ezért mihelyt megszűnt az importőri szerződés a régi céggel - a Summit Rt.-vel - mert a hazai Nissan-kereskedelem is bekapcsolódott az európai hálózatba, rögtön visszaállt a kontinensen mindenhol működő szisztéma, a hároméves garancia. A Summit egyébként viszonteladóként ma is forgalmaz Nissanokat, a vevők náluk változatlanul hozzájutnak a plusz két év garanciához. Csak most már felárért választhatják.
Jó hosszú az ötödik, a motor 140 felett forog háromezret, 160 körül van a kényelmes sztrádás utazósebessége. A fogyasztás egyszerűen lenyűgöző. Késő esti, forgalommentes városi autókázásban a számítógép nem volt hajlandó négy (4,0) liternél többet mutatni száz kilométerre. Átlagban. Amikor kiértem az sztyeppére, és megkezdődött a motor erejének próbálgatása, az előzgetés, az alkalmankénti 140-160-as menet, az átlag felkúszott 5,3 literre. Én már ennek is örültem volna, de tankolásnál kiderült, hogy az álnok komputer bizony hazudik; a blokk és a kilométer-számláló egyeztetése 4,8 literes átlagot mutatott. Hát ilyen nincs.
Töréstesztje még nincs a cee'dnek, de a biztonsági felszereltség anélkül is elég megnyugtató. Az alapmodellhez is jár hat (!) légzsák, ISOFIX, övfeszítő, EX kivitelű tesztautónkban aktív fejtámlák is voltak, de hogy ne legyen szükség rájuk, menetstabilizáló is jár az áráért.
És akinek kevés ez a kiváló dízel, megrendelheti a cee'det kétliteres, 140 lóerős dízelmotorral is. Nem értem, miért tenne bárki is ilyet, mindenesetre a lehetőség adott. A két dízel mellé három benzinmotort is kínál a Kia, az 1,4 literes 109, az 1,6-os 122, a kétliteres 143 lóerőt teljesít. Na tessék, még egy pofon a konkurenseknek: tegye csak fel a kezét az az európai gyártó, aki ilyen teljesítménysűrűséget kínál benzinmotorokból!
Nekem tehát nagyon tetszett a koreai-szlovák-magyar. Még mielőtt azonban mindenki rohanna cee'det venni, szögezzük le: a nálam járt autó a majdnem legmagasabb felszereltségű 1,6-os dízel, a 4,64 millió forintos EX volt. Nem állítom, hogy az egy ezressel hárommillió forint alatt maradó 1,4-es benzines alapmodell is annyira lenyűgözött volna, mint ez. Azt viszont igen, hogy nem tudok mondani más márkától olyan, hasonló motorú, hasonlóan felszerelt alternatívát, ami ennyire tetszett volna valaha is. Ráadásul a cee'd még olcsóbb is gyakorlatilag minden hozzá hasonlónál. Lehet, hogy mégis rohanniuk kéne?