Elsősorban nem a literek miatt jó kombi a Cee'd, hanem néhány, más autón is használt, de itt egyszerre jelen lévő ötlet miatt. A legjobb közülük, hogy a csomagtérajtó nem a tető sarkánál fordul felfelé, hanem a zsanérjai vagy húsz centivel előrébb vannak, kicsivel a hátsó utasok feje mögött. E miatt nem kell hátralépni kettőt, amikor felhajtjuk az ajtót. Ez különösen akkor előnyös, ha nagyon ráparkoltunk a falra vagy a mögöttünk lévő autóra. De jaj a Cee'd Sporty Wagon tulajdonosának, ha megsérül az ajtó szigetelése, mert akkor esőben garantáltan uszoda lesz a csomagtartójából.
Másik jó dolog, hogy a hátsó üléseket a fejtámlák kivétele nélkül előre lehet hajtani, a harmadik pedig, hogy a raktérben 12 voltos csatlakozó is van. Próbáltak már hűtőládát járatni kocsiban, hosszú külföldi úton? Nem véletlenül jutott eszembe, többet erről a keretesben. A legszebb, hogy a második üléssorban az embermasszának is megmaradt ugyanaz a hatalmas tér, mint az ötajtósban, gyanítom, a fejeknek ebben még több is a hely.
Sokan kritizálták a Kiát, hogy a hétéves garancia csak marketingfogás , hiszen több, kisebb elemből áll össze, amelyek között van három-, van öt-, és van hétéves elem is. A sok piszkálódás nyilván idegesítette őket, mert a Sporty Wagon bemutatásával egy időben bejelentették: vége az építőkocka-garanciapolitikának, mostantól az egész autóra (mínusz tipikus kopóelemek, kenőanyagok, szűrők) vonatkozik a 7 év, maximum 150 ezer kilométer.
Hát akkor álljon itt a keretes arról, miért nem tudtam meg, milyen vezetni a Cee'det.
Egy jó autózás
A sajtóbemutató napján szakadt az eső. Sebaj, vezetni jöttem. Isten bizony, jobban vártam a Cee'd-élményt, mintha egy Porsche 911 rötyögött volna odakint. A helyszín a Budakeszi út melletti Hotel Európa konferenciaterme és parkolója, itt volt a sajtótájékoztató, az ebéd, a korrupciós, Kia feliratú autós hűtőláda átadása és a tesztvezetés kiindulópontja.
A környék nekem már csak azért is kedves, mert két házzal odébb, a hatodikon éltem le életem első 25 évét, első tíz autóm motorját, futóművét, fékrendszerét a szomszéd parkolóban generáloztam, és szakmai ártalomként természetesen kitűnő tesztutakat ismerek arrafelé. Eső, dugó, minden ellenem volt, de biztos voltam benne, hogy a Szépjuhászné úton lefelé, esetleg Budakeszire áthajtva, Budajenő felé elkanyarodva, vagy legrosszabb esetben a Nagyrét érintésével, tovább, Adyliget irányában, rövid idő alatt jót tudok majd autózni. Még talán a tesztet is megírom.
Ezek után kissé meglepett, hogy miközben egy újságíró kollégával az első ülésekre kászálódtunk befelé, a hátsó ülésre beült egy kiás dzsekis kísérő. "A másik autót kövessétek, rendben?" - szólt a felütés. Ez vicc, gondoltam. Utoljára Rolls-Royce Phantomot vezettem kísérettel, igaz, akkor még In-Kal szekjúritis motorosokat is kaptam. De miért kell ennyire vigyázni egy Kiára? Elromlik? Hiszen hét év gari van rá, csak kibír egy pianóban levezényelt húsz kilométert. Ám akárhogy küszködtem, próbáltam meggyőzni a kéretlen segéderőt, vagy nem látta át a helyzet abszurditását, vagy nagyon megfélemlítették a koreai főnökök. Nem engedett.
Ezért a következő történt: rettenetes dugóban végigaraszoltunk harminccal (néha volt majdnem ötven is) Budakeszi közepéig (ez megvolt vagy nyolc kilométer), ahol a kétautós Cee'd SW-konvojjal a torlódást az elviselhetetlenségig fokozva, tökéletesen szabálytalanul megfordultunk a záróvonalon, majd visszaaraszoltunk a szállóhoz.
Milyen a Cee'd kanyarban? Részemről mint egy Pajtás bicikli, de az is lehet, hogy egy Ferrari 599-et lever. Hogyan húz? Hát, talán mint a Concorde, de igazából azt se vettem volna észre, ha egy jól szigetelt Maruti-blokk lett volna az elejében. Fotózási lehetőség? Ne vicceljenek már. Az Európa szálló tömött parkolójában két kattintás, meg a bent kiállított autókon a kötelező üléshajtogatás, 12 voltos stekker, megvakuzva, gyanútlanul a sztoriba bevont alkalmi újságíró a hátsó ülésen. Hát ennyi. Most se tudtam meg a Cee'dről semmit. A kiválósága persze, még így kvázistatikusan is megcsapott.
Ennyit tudtam meg erről a remek autóról. Meg az árát: a lista 3 699 000 forintnál indul az 1,4-es, 109 lóerős benzinessel, ami azok szerint, akik vezették is, a Cee'd egyik legjobb motorja, és kereken 6 millió forinttal ér véget az SW 2,0 CRDI 5DR TX csúcskivitelnél, amiben 140 lóerős, kétségtelenül csodás dízelmotor van. És szerencsére nem vettem el a tesztíró kenyerét, minden személyes benyomás abból a cikkből derül majd ki. A viszontlátásra.