Sportos gardrób

2004.05.17. 11:13

Csak az MMT váltós legyen!, fohászkodtam a reggeli gépátvételnél a még álmos levegőben. Tudtam, hogy Toyota Corolla Verso lesz, de hogy milyen, csak ott derült ki. Persze az MMT váltóst kaptuk, a legjobb Sol felszereltséggel - ahogy ez tesztautóknál lenni szokott.

csik.jpg

A Toyotánál szemmel láthatóan végképp felhagytak azzal a hagyománnyal, hogy terveznek egy izgalmas orr-részt, és utána megijednek, jaj mi lesz ebből... innen csak mindent mértékletes konzervativizmussal tessék megrajzolni, mint a régi Avensisen. A Corolla Verso eleje kifejezetten izgalmas és sportos, de már hátul is van mit nézni. Az áttetsző lámpaburák a Lexus-rokonokról lehetnek ismerősek. Az üvegfelületek kicsik, ami rendkívül dinamikus formát ad a kocsinak. Persze, egy ennyire magas autónál az üvegfelületek csak akkor lehetnek kicsik, ha a fém meg sok. Az is, de a Toyota tervezői az autó oldalából optikailag lecsaltak vagy húsz centit. Ezt azzal a szép ívvel érték el, ami párhuzamosan fut az autó aljával.

A fotókon nem látszik igazán ez a hatás, de tessék elmenni egy Toyota-szalonba, és élőben megnézni - működik! A hűtőmaszkon és a motorháztetőn izgalmas domborulatok jelentek meg, a sárvédők erősen kidomborodnak, itt kérem a sportosságot hangsúlyozzák. A méhsejt formájú levegő-beömlőrácsok néhány éve még a tuningműhelyek titkos receptjei közé tartoztak, de ma már széria Toyota-kellék. A legnagyobb változás azonban alighanem az emblémát érte. A formája persze nem változott, csak a mérete. Megnőtt. Nagyon megnőtt, és büszkén trónol az autó orrán.

Az autó összmérete azonban nem változott akkorát, mint orrán a jelvény. Corolla maradt, bár a fényképek legalább fél számmal nagyobb autó benyomását keltik. Ez igazán akkor derül ki, ha a szokásos tereket vizsgáljuk. A fejtér nagy. Meglepően és pazarlóan nagy. Mindenhol. Egy 191 centis Toyota Klub-tag vállalkozott rá, hogy kipróbálja a hátsó pótülést, és a fejtér még neki is bőven elég volt.

A lábtér elől szintén nagy. Shaq O'Neal a maga 154,2 kilójával és 216 centijével talán nem mondaná ezt ennyire egyértelműen, de extra méretű cipője neki is kényelmesen férne el a pedáloknál. Ahogy nagyjából mindenki másnak minden egyéb testrésze is. Az első két ülés magasságban állítható, ami kedves kényeztetés. Mindenki jó magasra pumpálja, abban a hiú reményben, hogy majd meglátja az autó elejét. Felesleges próbálkozás, azt még az utastérben ácsorogva sem látni. Én a teszt felét a legmagasabb, a másik felét a legalacsonyabb üléspozícióban vezettem végig, és egyformán jó. Persze az alacsony helyzet is igen magasan van. Viccesen magasan. Swifteken, Matizokon simán átlátni, de az egyik utasom lelkesen mesélte, hogy simán lenézett egy busz sofőrjének műszerfalára.

A második sor lábtere már nem ennyire fejedelmi. Magam mögé, a teljesen hátrahúzott vezetőülés miatt csak igen passzentosan tudtam beülni. Persze tudtam vezetni előrébb húzott üléssel is, és akkor már a magam mögé üléssel semmiféle baj nem volt - csak több helyre számítottam. Ilyenkor figyelmeztetni kellett magam, hogy ez Corolla, még ha Verso is. Az viszont nagyban emeli a komfortot, hogy a láb kényelmesen leér, természetes tartásban lehet ülni. Persze a három hátsó széket egyenként tolhatjuk-húzhatjuk előre-hátra, a támláját dönthetjük a kedvünk szerint, mégiscsak egy kifinomult egyterű.

A csomagtérből kihajtogatható két ülés viszont mint a húzósabb mozifilmek, korhatáros. Ovisoknak tökéletes, alsó tagozatosoknak használható, felsősöknek büntetés, felnőtteknek kaland. Viszont meglepően könnyű kinyitni a pótszékeket a csomagtartóból. A háttámlát kell felhajtani, és kihúzni hozzá a félig rejtett ülőlapokat, és kész. A formákkal nincs is baj, de a lábtér már nagyon korlátozott, nem lehet ezeket teljes értékű ülésekként számon tartani.

Jöjjenek a rakodóterek. Ezekkel közepesen vagyunk ellátva. A műszerfalon három helyre pakolhatunk. A klasszikus kesztyűtartó fölé került egy másik zárható rekesz, középre egy sekélyebb, talán CD-k számára kitalált, úgyszintén zárható üreg. Sajnos, ennél nem igazán illeszkedett a fedél, de a hiba kis utánállítással orvosolhatónak tűnik. Több zárható rekeszt nem találtam, de az ajtózsebek óriásiak, a két első ülés között rengeteg CD elfér, és összesen tizenegy pohártartó van szerteszét az autóban. Azt hiszem, ez új Európa-rekord, még akkor is, ha az egyik helyet fel kell áldozni a mobil hamu- vagy inkább szeméttartónak. A francia autógyártók hihetetlen agyafúrtságával a Corolla Verso nem veheti fel a versenyt, de a rendelkezésre álló rekeszek így is bőven elegendőnek tűntek.

A csomagtartó 63 és 1563 literes köbtartalom között változhat az épp használt ülések számától függően. Ha mind a hét ülés használatban van, a maradék 63 literben néhány dobozos tej és egy pár zacskó savanyúcukor fér el kényelmesen, de ha az Easy Flat-7-nek nevezett, valóban könnyen használható üléshajtogató rendszerrel az összes hátsó ülést levisszük a csomagtér síkjába, könnyen szállíthatunk komplett szoláriumot vagy néhány plazmatévét, még kerti kistraktort is. Az ülések háttámlája, ami ilyenkor csomagtérpadlóként funkcionál, strapabíró fekete szövettel burkolt, mélyládákhoz használnak hasonlót.