HEMI-től Wranglerig

2005.07.21. 08:34

Vezethettünk 5,7-es HEMI-blokkos 300C-t, eláshattunk a homokban egy Wranglert és egy Grandcsirkét, de a Crossfire spidert is kipróbálhattuk. Illetve ami engem illet, kipróbálhattam volna, ha szemfülesebb vagyok. A D-C. A. M. H. Kft bemutatkozása egész szépen sikerült.


Új vezérképviselete van Magyarországon a Chrysler és Jeep márkáknak. Az osztrák Pappas Csoport alkatrésze, a Daimler-Chrysler Automotive Hungária Kft. a Gödöllő mellett elrejtett Domonvölgy nevű kis faluban tartotta tesztvezetéssel egybekötött sajtótájékoztatóját.

Megtudtuk, hogy hamarosan megérkezik hozzánk a Dodge: lesz hivatalosan forgalmazott Viper Magyarországon! A cég képviselői azt is megsúgták, hogy 2007-re szeretnék lefedni a teljes hazai piacot értékesítési pontokkal. Hú de izgi.

Hasonló rendezvényeken ritkán hangzik el és történik olyasmi, amit érdemes megosztani amúgy is túlterhelt, féltve óvott olvasóinkkal, de most kicsit más volt a helyzet. Ha csak pár kilométer erejéig is, de olyan legendákat lehetett megízlelni, mint a HEMI-blokk, vagy a Jeep CJ aktuális változata, a Wrangler. És hogy valami objektív infóval is szolgálhassunk, elkértem a márkák árlistáit.

300C HEMI


Pár szám: 5654 köbcenti, 340 lóerő ötezres, 525 Nm négyezres fordulaton. 5015 milliméteres hossz, 18,3 literes városi fogyasztás a gyár szerint. És 1888 kilogramm.

A HEMI-blokk tényleg izgalmas dolog. Gyönyörű, leírhatatlan a hangja (ezért csináltam egy kis videót ), könnyen pörög fel, az 1,9 tonnával és az automatával mit sem törődve füstöli el a gumit. Azért száraz aszfalton rendes tempónál már nem sokat lehet játszani az autóval, ahhoz kicsit nehéz. Autópályán pedig olyat tapasztaltam, amit Merciben, BMW-ben, Audiban még soha: jelentékeny kormányholtjáték, kissé bizonytalan, billegős viselkedés. Hm.

A HEMI blokk


A HEMI a Chrysler védjegye hemiszférikus, azaz félgömb alakú égéstérrel kiképzett hengerfejjel ellátott motorjaira. A félgömbön a szelepek egymással szemben helyezkednek el, így a hengerfurathoz képest nagyobbak lehetnek, mint a lapos égéstérben egymás mellé helyezett szelepek. A gázcsere gyorsabb, az égés tökéletesebb, a terjeszkedés által kifejtett erő könnyebben koncentrálódik a dugattyúra, mint a klasszikus égéstérnél.

Ma már nem olyan nagy szám egy bonyolult geometriai forma kialakítása egy tömegmodellen, de az első autóba épített HEMI-motor 1951-ben készült a Chryslernél, repülőgép-motorok fejlesztése közben szerzett tapasztalatok felhasználásával. 1964-ig 301-től 392 köbhüvelykig terjedő méretben készültek a HEMI-blokkok, a legnagyobból 390 lóerő is kijött. Sok korai HEMI ma is fut, némelyik restaurált veteránautókban, némelyik - most tessenek megkapaszkodni - alkohollal üzemelő dragsterekben.


A menetkomfort ettől eltekintve kifogástalan, zaj, rázkódás, huzat nincs. Európai szemmel már-már hihetetlen, hogy 15 millióért annyi mindent kapunk, amiért a tradicionális tengeren inneni márkák pénztárainál másfélszer-kétszer annyi pénzt marasztalnának ott. Az olcsó luxus viszont olyan alapvető hiányosságokban üt vissza, mint a koreai kisautós műanyagok és a borzalmas műborostyán kormánykerék.


A legolcsóbb 300C arisztokratikus orrában mindössze 2,7 literes V6-ost találni, amihez négysebességes váltó kapcsolódik. A 193 lóerős alapmodell bruttó ára kerek 10 millió forint. 12 millióért 3,5 literes, 240 lóerős, szintén 60 fokos hengerszögű V6-os jár, a HEMI-blokkos, ötsebessége automatával szerelt csúcsmodell pedig 15 millió forintba kerül.

Az autók felszereltsége egységes, ESP, CD-s rádió, kétzónás klíma és hat légzsák, két, memóriás villamosszék minden 300C-hez jár. Akinek ez nem elég, a szokásos feláras extrákon kívül olyan mókákat is kérhet, mint a motorosan állítható pedálsor (70 ezer forint), kaliforniai diófa betét a kormányra és váltógombra (90 000),

300C Touring 4WD


Csaptunk egy kört a 300C kissé elszabott arányokkal megvert, de lenyűgözően erőteljes kombi változatával is. Az 5,7-es HEMI dolgát a még nagyobb tömeg mellett az összkerékhajtás is nehezítette, a fogyasztásba már bele sem merek gondolni. Addig is, amíg meg nem tankolom az első tesztautót, azt kell mondjam, a 300C legnagyobb és legerősebb változata könnyed mozgású, erőteljes, élvezetesen vezethető, kényelmes családi autó.

Hogy ez az összkerék-hajtáson vagy a kombiságon múlt, nem tudom, de a Touring nem bizonytalankodott nagy sebességnél és a kormányműve is jóval pontosabb volt a limuzinénál. Az autó áráról egyelőre nincs információnk.