Rettentő reccsenések kísérik a váltásokat, a jobb hátsó fék néha fog (egy kicsit), hetven fölött jön a halálfélelem, és még csak nem is eredeti állapotra restaurálták. De nagyon csinos lett. És ahogy néz a kerek szemeivel!
Felújítói, vagy mondjuk inkább, hogy újraalkotói szerint alig több mint egy év kellett a rozsdaboglya csillogó veteránautóvá kovácsolásához. Nahát, pedig meg mertem volna esküdni, hogy amióta csak átjárok nyálat csorgatni a szomszéd faluban üzemelő magángyűjteménybe, mindig is ott készülgetett ízekre szedve, csendesen valamelyik sarokban.
Aranykrómbányára bukkantam. Egy kis dunántúli
községben botlottam ebbe a lenyűgöző veteránfelújító
műhelybe és egy csinos magángyűjteménybe. A Totalcaron
sorozatban mutatjuk be a kollekció legjobb állapotú
darabjait. A tulajdonosok szándéka szerint hamarosan
szabadon látogatható tárlat nyílik a különleges autókból,
motorokból, erről majd mindenképp hírt adunk! Addig is:
köszönjük az alkalmi élményszerzés lehetőséget az Old Chip és
az
OldRent Kft.-nek!
Akár egy, akár négy éve készül, egy biztos: helyre kis jószág lett belőle. Az ortodox veteránosok persze sírva kaparnák a (műszer)falat, ha meglátnák a Hetes BMW hátsó üléséből készült könyöklős padot a szétfoszlott gyári lóca helyén, hánynák a keresztet ezerrel a krómozott műanyag indexkarra, a ki tudja milyen autóból, de biztos nem Dodge-ból származó kormány közepén lévő Ikarus-leszállásjelző láttán pedig valószínűleg teljesen összeomlanának. Megkímélve ezzel magukat további gyötrelmektől.
A látványos, gyönyörűen dekorált mahagónielemek (fellépők, hátsó lökhárító, hátsó sárvédőkeret) inkább műalkotásnak tekinthetők, mint egykori gyári szériaalkatrészek hű másolatainak. A krómozott hátsó felnik nagyon mutatósak, fickós kiállása lesz tőlük a kocsinak – naná, hogy nem eredetiek. A generátor is erősebb, mint a nálunk kötelező folyamatos világítás kiszolgálására alkalmatlan eredeti dinamó volt. Kedvenc tájidegen elemem a rejtett kapcsoló, ami a nemrég beszerelt központi zárat működteti – eredetileg a Dodge B-t nem lehetett bezárni. Most már be lehet: Magyarország 2008-ban ugye nem Amerika 1948-ban.
De pukkadjanak csak meg az ultrák: ez a valamikori amerikai szállítómunkás így hatvan év után helyrepofozva bizony egy igazi kiállítási darab, valóságos műtárgy. Lehet, hogy nem kevertek ilyen színt annak idején Detroitban (haha, biztos: a vízbázisú pasztell nemigen volt jellemző a környezettel mit sem törődő régmúltban), lehet, hogy a kék kaliforniai rendszám helyett is valami nebraskai kukoricatermő vidék plakettjét viselte valaha a kocsi – kit érdekel? Itt és most így tökéletes, ahogy van.
A Dodge B-sorozat és kortársai, a Ford F-sorozat, az International Harvester L-sorozat, a Chevrolet 3000-es sorozat sok filmben feltűnik. Rendszerint feketéket kergetnek vele lövöldöző részeg farmerek egy kukoricásban. Vagy néha fehéreket: Tom Hankset is egy F-1-es Ford pickuppal üldözték a redneckek a Forrest Gumpban. És a Verdákban is kiemelt szerepet kap egy ilyen. Mater (Matuka) állítólag egy ’51-es International Harvester alapján rajzolódott, de ’50-es évek közepetáji GMC- és Chevrolet-stílusjegyeket is visel.
Ha nem is olyan, mint valaha lehetett (alighanem szebb), tesztautónk azért igazi első kiadás. A Dodge épp 1948-ban dobta piacra új kisteherautó-sorozatát, leváltva ezzel a háború előtti, hegyes csőrű, külső lámpás elavult konstrukciót. A soros hathengeres motorok maradtak, de a B-sorozatba sok okos fejlesztést építettek be a jobb használhatóság és a nagyobb teherbírás érdekében.
A technikai újítások és a modern formaterv révén az új kisteherautóval a Chrysler konszern megelőzte konkurenseit, a háború előtti modelljeit szintén ekkoriban leváltó Fordot és General Motorst. A magas homlokú, széles arcú teherautó most mókásan vénecske, de a maga korában sokkal-sokkal modernebbnek tűnt, mint a csőrösebb, a különálló sárhányójú korszakra inkább emlékeztető konkurensek. Készült belőle többféle teherbírású pickup, zárt rakterű teherautó, furgon, sőt, iskolabusz is.
Eközben Európában…
A Dodge Pickup B-sorozatának születése történetesen épp egybeesik az európai sárdagasztó ikon, a Land Rover életének kezdetével. Fura, mennyire más igények éltek a tengeren túl és innen (vagy legalábbis jóval kevésbé túl). Az amerikai farmernek elég volt egy hátsókerekes kisteherautó nagy platóval, nagy motorral. Angliában és Európában pedig az összkerekes, rövid tengelytávú, kis rakterű, csupán 1,6-os, de már-már traktornak is használható, remek terepjáró készséggel rendelkező Landy lett álmai autója.
A Dodge B-széria átgondoltabb kormányművével jóval szűkebb körben megfordult, mint elődje, az előretolt kabin és motor kevésbé terhelte a hátsó tengelyt – azaz sokkal több marhatrágyát lehetett felvillázni a platóra. A Pilothouse fantázianevű vezetőfülkéből sokkal jobb volt a kilátás, mint a szűk ablakos elődökből. Tesztautónkon ugyan nincs ilyen, de felárért még kis íves ablakokat is lehetett rendelni a B-oszlopra, hogy tovább csökkenjen az a fránya holttér.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Közélet
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Hírek
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
