Rejtélyes okból kifolyólag a koreai autóipar ezekre a hetekre időzítette új és megújult modelljeinek bemutatóit. Június végén megismerhettük a Daewoo Nubirát és a Kia Opirust, július elején mostohaöccsét, a Hyundai Elantrát mutatták be. Az Európában használt típusnév (Koreában Avante XD) kezdőbetűjének jövőbeni sorsa egyelőre ismeretlen előttünk.
A kérdést a sajtóanyagok is bizonytalanul kezelik; hazánkban
a nyugatabbra fekvő országoktól eltérően ezidáig Lantra néven
forgalmazták az elődmodellt. A bemutatott járműveken és nemzetközi
anyagokon is az E betűs változat szerepelt, ami se nem ront, se nem
javít az autó azon tulajdonságain. A Getz (Get) példájából tudjuk,
hogy a Hyundai más típusai is elvéreztek már a magyar nyelv
oltárán, ami érthető is, ezzel szemben az Elantra szó számunkra
semmilyen gondolattársításra nem ad okot.
Akinek ismeretségi körében nincs Lantra tulajdonos és nem is
Hyundai fan, valószínűleg észre sem veszi az új és a korábbi modell
közti különbségeket,
hacsak nem a nyolc új szín feltűnéséből kezd gyanakodni.
Egyéb, kívülről észrevehető változások a hűtőmaszkon, mindkét
karosszéria változat első, valamint a négy ajtós hátsó lámpáin, a
projektoros első ködlámpán, a lökhárítókon és a külső méretek
minimális növekedésében jelentkeznek. Mostantól rendelhető hátsó
légterelő is, amivel igazán sportossá tehető az autó egyébként is
tetszetős fara. Ez a ferdehátú változaton, a belső
visszapillantóból nézve lábremegést okozhat még a mindeddig
pedánsan viselkedő családapáknak is.
Az ötajtós 25, míg a lépcsőshátú karosszériája 15 mm-rel lett
hosszabb. Ez utóbbi tetejét a koreai mérnökök -valamilyen különös
indíttatástól vezérelve - 5 mm-rel közelebb tették a csillagokhoz.
A formai változások hatása szabad szemmel igazán csak a GLS
felszereltséghez járó fedélzeti számítógépen követhető, mivel az új
(E)lantra cw értéke a korábbi 0,333-ról 0,313-ra csökkent. A
csomagtér mérete a frissítés alkalmával nem változott, érdekes
módon mindkét változatnál 415 literes. Apró kedvesség a gyártótól
az a háló, melyet az előre elhelyezett fülekbe akasztva kisebb,
mozgékony tárgyink rögzítésére használhatunk.
Információink alapján
a motorválasztékból távozik az 1,8-as benzines, így a
megújult modell megjelenésekor már csak háromféle közül
választhatnak a jövendőbeli vásárlók. Az 1,6-os, 16 szelepes, 104
lóerős változatból, mely nálunk nagyobb érdeklődésre számíthat, még
mutatóba se hoztak a szervezők, így csak 2 literes, változó
szelepvezérlésű benzines (143 le) és ugyanekkora, a Hyundainál
CRDi-nek nevezett Common Rail dízel (111 le) motorokkal
próbálhattuk ki az autókat. Mindkettő kellő dinamikát és
végsebességet (208/190 km/h) kölcsönöz az 1300 kg önsúlyú
kasztninak, a fék harapós, jól adagolható.
Az (E)lantrába opcionálisan(!) beépített ABS a maximális fékerő
kerekekre szabadítása esetén
úgy viselkedik, mint egy ipari masszírozógép, a pedálon
keményen és rázósan ellenáll, mialatt a gumik sikkantgatása hangos
sikollyá válik. Ez a legtöbb gyártó törekvéseivel ellentmondani
látszik, amennyiben az a cél, hogy olyan szerkezetet gyártsanak,
mely működését a vezető lehetőleg észre sem veszi, miközben a gép
teljes mértékben ellátja a rá osztott feladatot. Mindenesetre a
tapasztalatlanabb vezetők figyelmét érdemes felhívni az (E)lantra
blokkolásgátlójának e szokására, nehogy vészhelyzetben a heves
ellenállás miatt lazítsanak a fogáson.
A futómű hirtelen kormánymozdulatokra kissé imbolygósan
reagál, bár komfortos és még nagy sebességnél is csendes
autózást tesz lehetővé, így segítve elő, hogy ilyenkor is alacsony
maradhasson családtagjaink adrenalin szintje. A kormánykerék
meglehetősen indirekt kapcsolattal rendelkezik az úttesttel,
ráadásul vékonyka, a szükségesnél nagyobb átmérőjű karimáját a
váltógombbal együtt meglepő módon - igaz ilyet más koreai típusban
is láttunk mostanában - izzadtságlepergető, gumiszerű bőrutánzattal
vonták be.
Tengelyirányú állítása még a legmagasabb, GLS felszereltség
mellett sem lehetséges, ami figyelembe véve anyuka és apuka
testi adottságainak jelentős eltérését, egy újonnan bevezetendő, a
család szeme fényéve váló autóban, nem túl szerencsés. A sajtóanyag
szerint ehhez tartozik még egy igen jelentős, alapáron járó újítás:
új ezüstszínű "H" embléma a kormánykeréken! Ha már nem szégyellik a
minőséget, elárulhatják a vezetőnek, miben is ül valójában.
Hyundai!