A tesztautók a 2 literes motorokon túl többek között tetőablakkal,
bőr kárpitozással, digitális klímával, valamint a
szériafelszereltséghez meglepő módon nem tartozó, már említett
ABS-szel és oldallégzsákkal érkezett. Érdekes, hogy
a koreaiak által az európai ember számára oly kedvesnek gondolt
fa utánzatú műanyag betétek ehhez az autóhoz hazánkban
valószínűleg nem lesznek rendelhetők. Opciós viszont a mostanában
kedvenc topikunkon beszédtémává vált tempomat, melyet itt a
kormányra szereltek, kis kiálló kar formájában. A végén lévő
kapcsolóval aktiválható, a kart lefelé pöccintve rögzíti a
sebességet, felfelé gyorsít, vagy
reset-elés után, - melyet magunk felé húzásával is
megtehetünk -, rögzített sebességre áll vissza.
A kipróbálásra szánt autók mindegyikének része volt a szintén
külön kérhető, kiiktatható TCS (Traction Control Sytem), melynek
hatékonyságáról
nem tudtunk megbizonyosodni és nem is lehettünk meggyőzve,
mivel azokat a manővereket, melyekről úgy gondoltuk, működésbe
hozzák, nem érezte kellően veszélyesnek. Esetleg valami másra
várt?! A benzinesek rendelhetők lesznek automata váltóval is,
melynek kipróbálására most szintén nem volt lehetőség.
Az új (E)lantra beltere is jelentősen megváltozott. Teljesen áttervezték a műszerfalat, melyben a keretek nélküli, fényes domborítással jelzett, a 100 Forintos boltból beszerezhető kis, műanyag szemetestetőre emlékeztető kilométeróra - mely méréseim szerint 10 %-ot csal - és motortípusonként eltérően skálázott fordulatszámmérő, valamint a vízhőfok és az üzemanyagszint jelzője a német gyártóénál valamivel világosabb, kék világítást kapott.
Az esztétikai globalizáció jegyében a két mutató közöt
elhelyezkedő folyadékkristályos, multifunkciós kijelző és a
középkonzolba épített kis kínai kvarcóra - mely csak 12 órás
szakaszokban jelzi a idő folyását - továbbra is zöld színben
tündököl.
A plafonon a kor szellemében szemüvegtartót találunk. Úgy fél méterrel lejjebb kapott helyet a vészvillogó kissé túlméretes, de szükség esetén biztosan megtalálható kapcsolója. Még lejjebb egy ma már szintén elvárt, rugós szorítású kártyatartó, amiben például a jogosítványunkat is tárolhatjuk, ha megfelelő méretű. Óvakodjunk viszont a kisebb tárgyak behelyezésétől (pl. SIM kártya), mivel kirázásuk, kipiszkálásuk elég nehézkes feladat.
A kézifékkar mellett található pohártartóhoz
mellékeltek egy multifunkciós átmérő-átméretezőt, mely a
nagyobb lyukba helyezve kisebb, míg a kisebbe téve nagyobb lyukat
varázsol, arra az esetre, ha anyu és apu ugyanakkora pohárból
iszik. Ha ízlésük különböző volna, a hengeres alkalmatosságot egyéb
helyre, mondjuk a térképzsebbe süllyesztve, két különböző méretű
poharat is elhelyezhetnek. Mit tesz a mérnöki lelemény és egy kis
olcsó műanyag.
Ötletes és hasznos megoldásokat szép számban találhatunk az utascellában. Például a hátsó ülések körül kis műanyag fedelek alá rejtve számos a gyerekülések rögzítésére szolgáló gyűrű várakozik a kisdedek védelmében való aktív részvételre. A vezető lábánál lévő szőnyeg két kis csattal rögzíthető a padlóhoz, így megakadályozva, hogy lelkes taposás közben a pedálok alá csússzon az anyag.
A tanksapka, és a négyajtós (és csak a négyajtós!) csomagtere az
utastérből nyitható, rosszalkodó anyukák büntetésére pedig az
elektromos ablakok gyerekzárja nem csak a hátsó, hanem a bal első
kapcsolót is kiiktatja a rendszerből. Végül, de nem utolsó sorban
rendkívül leleményes szerkezet a kis méretű kesztyűtartó
hátfalára helyezett gumírozott nadrágtartó-darab, mellyel
odagumizhatjuk az erre alkalmas tárgyinkat.
A belső tér igény szerint tovább modernizálható. Többek
között fényérzékelős lámpagyújtogatóval, automatikusan sötétedő,
belső visszapillantótükörrel, ülésfűtéssel és elektromos mozgatású
tetőablakkal. Az üveg billentését és nyitását két különálló,
kétirányú gombbal oldották meg, de logikusan az egyik használata
kizárja és funkcionálisan ki is iktatja a másikat, ezért a
biztonságosabb, odapillantás nélküli használathoz egy kis
elektronika és egy kétállású szabályozó is elegendő lett volna. A
tetőablak kialakításának problémájával szembesültünk akkor is,
mikor 150 km/h fölött, a szélzajt csökkentendő, sikertelenül
próbáltuk bezárni. Csak a lassítással elért ellennyomás csökkenése
után tolta fel a fenekét a szerkezet.
Összességében egy kívülről markáns, szinte sportos, jó motorokkal,
kényelmesen vezethető autót hoztak létre a koreai mérnökök. Belső
terében még jól felismerhető Taiwan és Kína közelsége, de
műszakilag már szinte csak európai technikát tartalmaz.
Pár év, a fröccsöntő gépek lecserélése, és a Hyundai-jal
komolyan számolni kell Európában is, persze amennyiben a még
mindig titokban tartott ár is megfelel a vásárlók elvárásainak.
|
|