A legfrissebb fröccsöntvény

2003.07.09. 08:42

 
   
   

A tesztautók a 2 literes motorokon túl többek között tetőablakkal, bőr kárpitozással, digitális klímával, valamint a szériafelszereltséghez meglepő módon nem tartozó, már említett ABS-szel és oldallégzsákkal érkezett. Érdekes, hogy a koreaiak által az európai ember számára oly kedvesnek gondolt fa utánzatú műanyag betétek ehhez az autóhoz hazánkban valószínűleg nem lesznek rendelhetők. Opciós viszont a mostanában kedvenc topikunkon beszédtémává vált tempomat, melyet itt a kormányra szereltek, kis kiálló kar formájában. A végén lévő kapcsolóval aktiválható, a kart lefelé pöccintve rögzíti a sebességet, felfelé gyorsít, vagy reset-elés után, - melyet magunk felé húzásával is megtehetünk -, rögzített sebességre áll vissza.

 
   
 

A kipróbálásra szánt autók mindegyikének része volt a szintén külön kérhető, kiiktatható TCS (Traction Control Sytem), melynek hatékonyságáról nem tudtunk megbizonyosodni és nem is lehettünk meggyőzve, mivel azokat a manővereket, melyekről úgy gondoltuk, működésbe hozzák, nem érezte kellően veszélyesnek. Esetleg valami másra várt?! A benzinesek rendelhetők lesznek automata váltóval is, melynek kipróbálására most szintén nem volt lehetőség.

Az új (E)lantra beltere is jelentősen megváltozott. Teljesen áttervezték a műszerfalat, melyben a keretek nélküli, fényes domborítással jelzett, a 100 Forintos boltból beszerezhető kis, műanyag szemetestetőre emlékeztető kilométeróra - mely méréseim szerint 10 %-ot csal - és motortípusonként eltérően skálázott fordulatszámmérő, valamint a vízhőfok és az üzemanyagszint jelzője a német gyártóénál valamivel világosabb, kék világítást kapott.

 
   
   

Az esztétikai globalizáció jegyében a két mutató közöt elhelyezkedő folyadékkristályos, multifunkciós kijelző és a középkonzolba épített kis kínai kvarcóra - mely csak 12 órás szakaszokban jelzi a idő folyását - továbbra is zöld színben tündököl.

A plafonon a kor szellemében szemüvegtartót találunk. Úgy fél méterrel lejjebb kapott helyet a vészvillogó kissé túlméretes, de szükség esetén biztosan megtalálható kapcsolója. Még lejjebb egy ma már szintén elvárt, rugós szorítású kártyatartó, amiben például a jogosítványunkat is tárolhatjuk, ha megfelelő méretű. Óvakodjunk viszont a kisebb tárgyak behelyezésétől (pl. SIM kártya), mivel kirázásuk, kipiszkálásuk elég nehézkes feladat.

 
   
 

A kézifékkar mellett található pohártartóhoz mellékeltek egy multifunkciós átmérő-átméretezőt, mely a nagyobb lyukba helyezve kisebb, míg a kisebbe téve nagyobb lyukat varázsol, arra az esetre, ha anyu és apu ugyanakkora pohárból iszik. Ha ízlésük különböző volna, a hengeres alkalmatosságot egyéb helyre, mondjuk a térképzsebbe süllyesztve, két különböző méretű poharat is elhelyezhetnek. Mit tesz a mérnöki lelemény és egy kis olcsó műanyag.

Ötletes és hasznos megoldásokat szép számban találhatunk az utascellában. Például a hátsó ülések körül kis műanyag fedelek alá rejtve számos a gyerekülések rögzítésére szolgáló gyűrű várakozik a kisdedek védelmében való aktív részvételre. A vezető lábánál lévő szőnyeg két kis csattal rögzíthető a padlóhoz, így megakadályozva, hogy lelkes taposás közben a pedálok alá csússzon az anyag.

 
   
   

A tanksapka, és a négyajtós (és csak a négyajtós!) csomagtere az utastérből nyitható, rosszalkodó anyukák büntetésére pedig az elektromos ablakok gyerekzárja nem csak a hátsó, hanem a bal első kapcsolót is kiiktatja a rendszerből. Végül, de nem utolsó sorban rendkívül leleményes szerkezet a kis méretű kesztyűtartó hátfalára helyezett gumírozott nadrágtartó-darab, mellyel odagumizhatjuk az erre alkalmas tárgyinkat.

 
   
 

A belső tér igény szerint tovább modernizálható. Többek között fényérzékelős lámpagyújtogatóval, automatikusan sötétedő, belső visszapillantótükörrel, ülésfűtéssel és elektromos mozgatású tetőablakkal. Az üveg billentését és nyitását két különálló, kétirányú gombbal oldották meg, de logikusan az egyik használata kizárja és funkcionálisan ki is iktatja a másikat, ezért a biztonságosabb, odapillantás nélküli használathoz egy kis elektronika és egy kétállású szabályozó is elegendő lett volna. A tetőablak kialakításának problémájával szembesültünk akkor is, mikor 150 km/h fölött, a szélzajt csökkentendő, sikertelenül próbáltuk bezárni. Csak a lassítással elért ellennyomás csökkenése után tolta fel a fenekét a szerkezet.

 
   
   

Összességében egy kívülről markáns, szinte sportos, jó motorokkal, kényelmesen vezethető autót hoztak létre a koreai mérnökök. Belső terében még jól felismerhető Taiwan és Kína közelsége, de műszakilag már szinte csak európai technikát tartalmaz. Pár év, a fröccsöntő gépek lecserélése, és a Hyundai-jal komolyan számolni kell Európában is, persze amennyiben a még mindig titokban tartott ár is megfelel a vásárlók elvárásainak.