A felszólítást a VW-konszernhez tartozó cseh Skoda gyár láthatóan komolyan veszi - nem is sikertelenül. Tavaly a mlada boleslav-i autógyártó eladásai éppen Nyugat-Európában bővültek a legdinamikusabban. A TotalCar által tesztelt 68 lóerős 1,4-es motorral szerelt Fabia arról is meggyőzött, hogy - ellentétben a gyártó szlogenével - nem új kategória, hanem új minőség született a Skodánál.
A felső-közép kategóriás Octavia szerelési gondosságban, pontosságban eleinte jócskán elmaradt a VW-családhoz tartozó egyéb márkáktól. Tény, hogy a Fabia piacra dobását nem kapkodták el: a kétszer is elhalasztott premierrel időt nyertek az esetleges hibák orvoslására. A kategóriájában legtágasabb utastérrel büszkélkedő cseh modell - akármennyire is tagadják - a gyöngébb vásárlóerővel rendelkező piacokon egyértelműen a Felicia utódlásáról gondoskodik.
A nagyobb tér egyértelműen az utasok kényelmét szolgálja: a Fabia vitathatatlanul a legtágasabb ebben a járműosztályban. A hátul ülők lábtere is imponáló, ám az ötödik utas bepréselése a viszonylag szűken nyíló hátsó ajtókon már jelzi a kategória határait. Ez a jelzés a mindössze 260 literes csomagtér esetében már komoly figyelmeztetés a családos vásárlóknak - talán jobb lesz várni a vásárlással a magyar piacon várhatóan tavasszal debütáló kombiváltozatig.
A belső dizájn a VW egyéb márkáinak célszerűségét, ugyanakkor némi olcsóságból erényt kovácsoló puritanizmust sugall. Ez azonban csöppet sem bántó vagy elütő az autó egyébként tagadhatatlan műszaki erényeitől. Az alapváltozatban is magas komfort várja a Fabia utasait, olyan apró figyelmességekkel kiegészítve, mint az ajtók csukásával lassan kihúnyó belső fény, vagy a szimmetrikusan, egy kapcsolóval működtethető külső tükörállítás.
A cseh modell egyebek mellett megkapta a VW komplett aktív és passzív biztonsági felszerelését - ezek közül is kiemelendő a legújabb generációs, változó kódokat használó indításgátló. A vezető oldali légzsák ugyan szériafelszerelés, viszont hiányoljuk az ebben a kategóriában felértékelődő aktív fejtámlát és az ütközéskor a pedálok kiakadását biztosító rendszert.
Ami a motort illeti, rendkívül kiegyensúlyozott menetdinamikájú 1,4-essel autóztunk. Amolyan németes logikájú erőforrás, ahol a benzinesek már viszonylag alacsony fordulatszámon - 2500 körül - leadják maximális nyomatékukat. Ez persze meglátszik a fogyasztáson is: városban 8 liter fölött, és vegyes használat során sem mértünk 7,2 liternél kevesebbet. Ami a motorcsalád kétségtelen előnye, hogy a hengerfej és a motorblokk könnyűfémötvözetből készült és a vezérműtengelyt három helyen csapágyazták: a két technológia együttesen rendkívül csekély súrlódást, így csöndes, rezgésmentes motorjárást eredményezett.
Ugyanezt szolgálja a többfúvókás, elektronikus gyújtással ellátott befecskendezés is, amihez ebben a kategóriában ritka elektronikus gázpedál is társul: a gázpedál és a fojtószelep között ebben az esetben nincs mechanikus kapcsolat. Mindezeknek köszönhetően ezzel az erőforrással a Fabia meglehetősen rugalmas vezetést tesz lehetővé, miközben a kocsiszekrénybe szűrődő motorzaj is csekély marad. Az elektrohidraulikus szervokormány kicsit katonás, de a kátyús magyar aszfalton, sportos vezetésnél is jól teljesít. Az autó úttartása egyébként is kiváló - sikerült kiküszöbölni a csapott fenekű modellekre jellemző hátsó futómű-pattogást.
A magyar piacra a fapados alapkivitelt egyelőre nem vezették be, amit nyilván a vásárlói szokások és a konkurencia üzletpolitikája indokol. Az 1,0 literes 50 lóerős motorral szerelt változatot ráadásul fogasléces kormányművel szállítják - úgy tűnik nálunk kevésbé igényes piacokra. Ugyanakkor a Classic kivitelben is már alapfelszerelés az állítható magasságú kormány és a bekapcsolt fényszórókra figyelmeztető hangjelzés. A Comfort kivitel az 1,4-es motornál kezdődik és többek között ködfényszórókat, aszimmetrikusan dönthető hátsó üléstámlákat, állítható magasságú vezetőülést, elektromos ablakemelőket kínál.
Az Elegance kivitelben számos finomság megtalálható, úgy mint a fűthető külső tükrök, illetve a műszerfalba süllyesztett hűtőtárolók. A különféle szolgáltatási csomagok összeválogatása azonban meglehetősen rafinált s számításaink szerint kíméletlenül üzletorientált. Magyarán, aki a minimális biztonságot szeretné maga és a családja számára, annak legalább egy 1,4-es motorral szerelt Fabiát kell vásárolnia, hiszen az 1,0 literes motorváltozathoz a ma már elengedhetetlen kellékek csak opcionálisan rendelhető.
E marketingszemlélet gyümölcse például, hogy az ABS blokkolásgátló ugyan valamennyi kivitelhez rendelhető - vagy csomagban alapfelszerelés -, de csak a nagyobb teljesítményű motorok választása esetén jár hozzá elektronikus fékerőelosztó rendszer. Márpedig ez esetben az itthon rendelhető 1,4-es motorok közül a húzósabbat kell választanunk (plusz 300 ezer forint költség), amely immár 100 lóerővel jeleskedik és 11,5 másodperc alatt gyorsul százas tempóra, miközben átlagfogyasztása a gyár szerint megegyezik az általunk próbált fapadosabb változatéval.
Hasonló kényszerpálya az is, hogy a (Magyarországon még nem kapható) 75 lóerős, 1,4 literes motortól felfelé választható csak automata sebességváltó. Nem újdonság, hiszen a VW Polóból már ismert az 1,9 literes SDI szívó dízelmotor, amely 64 lóereje ellenére viszonylag sportosan gyorsul, és csak 4,8 liter gázolajat fogyaszt.
Vissy László (Petőfi Rádió)
Korábban Favorit-, most Felicia-tulajdonosként elfogultsággal vádolhatnának. Mindazonáltal azt kell mondanom, hogy ez az autó nemcsak a Skoda, de a VW-konszern büszkesége lehet. Gyönyörű a külső dizájn és a belső sem kínál se többet, se kevesebbet, mint ami egy korszerű kisautótól manapság elvárható. A gazdag alapfelszereléshez tartozó 2 millió forintnál alig magasabb vételár veri a versenytársakét, ráadásul tíz éves átrozsdásodás elleni garanciát senki nem vállalt idáig e kategóriában. A nagy kérdés, hogy a magyarországi szervízhálózat miként követi mind eszközben, mind szakmai tudásban a mlada boleslavi nagy ugrást.
Autókölcsönzők
Általános az a vélemény, hogy olcsó a tartása és kevés javítást igényel. A biztosítók a magas műszaki tartalmat és a széleskörű biztonsági felszerelést kedvező díjtételekkel honorálják. Az EuRent képviselője kiemelte, hogy az általuk preferált 1,4 es 68 lóerős modell fogyasztása ugyan nem mindig hozza a gyári adatokat. Ezt ellensúlyozza, hogy bár az erőforrást 95-ös oktánszámú benzinhez fejlesztették ki, alacsonyabb oktánszámú üzemanyag felhasználását is lehetővé teszi a teljesítmény minimális csökkenése mellett. Az üzemeltető sem tapasztalt fokozott kopogást vagy idő előtti elhasználódást a 91-es benzin használata során.
És az olvasó:
Naponta olvasom a TotalCar-t az Interneten. Kellemes, az érdeklődési körömbe szorosan beleillő olvasmánynak bizonyul, most már huzamosabb ideje. A cikkek érdekesek, most mégis egy olyan észrevételemet szeretném Önökkel megosztani, amelynek megírásán sokat gondolkodtam.
No nem azon, hogy mit írjak, hanem azon, hogy megírjam-e? Egészen pontosan a Skoda Fabia tesztjéről van szó. Jónéhány olyan információt vélek a tesztben felfedezni, melyek sokkal inkább hasonlítanak az importőr által kiadott sajtóanyaghoz, mint tényleges teszthez. Az első sántító dolog a motor. A tesztben azt olvasom, hogy a Skoda motorja hihetetlenül takarékos, kegyensúlyozott járású, mely köszönhető a könnyűfém motorblokknak és hengerfejnek, valamint a 3 helyen csapágyazott főtengelynek. Minden 4 hengeres motort -lassan két évtizede- 5 helyen csapágyaznak, pontosan a biztosabb megvezetés miatt. Ez alól a Skoda tesztben szereplő motorja kivétel csupán, nyilván azért, mert valamikor a '60-as évek derekán kezdte pályafutását az 1000MB modellben, s inkább tekinthető ipartörténeti műremeknek, mint a korszerű motorépítés élharcosának.
Figyelmükbe ajánlom, hogy a Favoritban, majd a Feliciában is ez a motor szolgált, igaz akkor még 1.3-asként, és a sajtó rengeteget ostorozta kerregő hangja(lánchajtású vezérlés) és elavult volta miatt. Most meg korszerű? A másik dolog a formanyelv. Önök németesen racionálisként jellemzik az autót, pedig egy valóban jó minőségű, ám hihetetlenül unalmas design-ról van szó. A tervezők -ha egyáltalán rajzoltak valamit a számítógépes tervezést követően- a géphez hasonlóan csak a párhuzamosat és a merőlegeset ismerték, semmilyen formai játékhoz nem mertek nyúlni, ami egy kategóriateremtő modellnél olyan fantázia szegénységet sugall, ami kétségbe ejtő. Ha Önök valóban mélyrehatóan tesztelték ezt az autót, akkor biztosan feltűnt mindaz, amit leírtam.
Hangsúlyozom: a Fabia valóban jó minőségű autó, lehet, hogy szenzációs ár- minőség jellemzőkkel bír, de a piacon van jónéhány nála izgalmasabb, emberközelibb, talán még jobb minőségű autó is, melyekről Önök még soha nem ejtettek szót. Pedig lehet, hogy jobban megdobogtatják a valódi autózás iránt vonzódók szívét, mint a szögletes, informatikai alapokon nyugvó -s pontosan ettől hideg, rideg-formatervek.