Amit egy Fabia tudhat 1,3-ért
Ráadásul a tesztpéldányban a vezetőülés magassága és a kormány távolsága is állítható volt − persze, ez is csak a jobbaknak járt. Ahhoz képest, hogy még ma is akad olyan kiskocsi, amelyikhez felárért sem lehet kérni a tengelyirányú állítást, nem rossz; látszik, hogy a Skoda akkoriban bizonyító ágon volt, amikor 2000-ben kijöttek a típussal. Szokatlanul hátra is tolhatók az első székek, ami jó hír a kifejezetten magas embereknek, bár ezzel megszűnik a hátsó lábtér. Amúgy átlagos elöl ülők esetében hátul gond nélkül elfér egy átlagos magasságú ember lába és feje, de a középső üléssel nem érdemes hosszú utakra kalkulálni, legalábbis felnőttek esetében, mert az utastér keskeny. A Fabiában egyébként a két szélső hátsó ülőhelyen Isofix-csatlakozó is van.
A csomagtartó szempontjából egyértelműen a kombi a legjobb. Az ötajtósé kisautó-méretű (260 l), de értelemszerűen jól pakolható, a szedáné nagyobb (438 l), de szűk nyílású, a kombi mindkettő előnyeit nyújtja. Alapesetben 460 literes, de 1200 liter fölé bővíthető. Igaz, ehhez fel kellett nyitni az ülőlapokat, meg kellett küzdeni a fejtámaszokkal is. A csomagtartó amúgy magas, hosszú és keskeny, de tetőig pakolva már nem hasáb formájú, az ívelt ötödik ajtó miatt.
Az autók külsején nem érdemes polemizálni, de a Fabia belseje egészen lehangoló így egyszínűben, bár léteztek bézs színnel kombináltak is. A maradék ihlete akkor megy el az embernek, ha ránéz a műszerfalra: lényegében vonalzóval rajzolták. Ellenben kisautó létére ma már felfoghatatlanul jó minőségű anyagokból építették meg, és ahogy elnéztem, a műanyag kormányokat leszámítva elég tartósak is. Igaz, az akkoriban a VW-nál egyeduralkodó, teljesen lezárható levegőrostélyok lamellái némely autóban összekócolódnak, de nincs ez másképp egy Passatnál sem. Ebben az Elegance kivitelben a bőrkormány és a váltógomb alig volt kifényesedve, az utastér nem zörgött, elhasználatlansága alapján reálisnak tűnt a 126 ezer kilométer. Bár az eldugottabb részeket nézve úgy tűnt, hogy az autó hihetetlenül koszos lehetett kívül-belül, mielőtt az autocitysek kipucolták.
Ezt leszámítva nagyon pöpec, könnyedén indul, a klímája jól hűt. A motor nem úgy élt az emlékeimben, mint egy nyomatékbajnok, legalábbis alul semmiképp: 4400-nál adja le a maximumot és egy gondolatnyi késéssel reagál a gázra. És valóban, a dízelek vezetési stílusa felejtős, gyorsításhoz kötelező visszagangolni, viszont a 100 lóerős motor tűri, hogy rettenetesen kihúzassa az ember, és így például egészen jó, 12 másodpercen belüli a százra gyorsítás ideje. A váltó könnyen jár és elég pontos, a kuplung kicsit magasan fog, függetlenül a tárcsa kopottságától, de nem kell nagyon combozni. ABS is volt a kipróbált példányban, sőt, még kipörgésgátló is, bár ennek sok dolga nincs, így nyáron.
Meglepett, hogy mennyire normálisan rugózott a Fabia, lehet, hogy már cserélték a lengéscsillapítóit, mert teljesen rendben voltak. A kocsi sajátossága, hogy kanyarodáskor kicsit billeg, ez hamar megszokható, amúgy normálisan kanyarodik, kis orrtolással. Ennek a példánynak egyetlen hibáját találtam: valamelyik első féktárcsa hullámos lehetett, de ez nem tartozik a tragikus hibák közé, viszonylag olcsón orvosolható.
Ami a karbantartást illeti, alapvetően 15 ezrenként van olajcsere, ezt QG2-vel jelzik a típuscímkén a szervizkönyvben, a QG1 jelű példányoknál rugalmas, az igénybevételtől függ az olajcsere időpontja − max. 30 ezer km − és ennek megfelelő, más VW minősítésű olaj szükséges. A motor sajna szíjas, ez 120 ezrenként okoz munkát. A Népítéleten túlnyomó többségben vannak a pozitív értékelések, bár az útjaink eszik a stabilizátor kutyacsontjait. Korai példányoknál viszonylag sok elektromos problémáról emlékeznek meg a tulajok, volt, hogy gariban komplett kábelkorbácsot kellett cserélni − ez nem történt meg minden autónál. Akadt egy-két hengerfejes motor és néha meghal egy-két gyújtótrafó. Nem hibátlan, de a többség mentes a komoly bajoktól, ha pedig akad pár apróság, remek aranybányát találtam Orrmotoroséknál azoknak , akik szeretnek bütykölni. Ami a fogyasztást illeti, az 1.4 16V nem tartozik a legtakarékosabbak közé, akinek ez a fő szempontja, az jobban jár a kisebbekkel: a száz lóerős motor városban 8-10 liter között fogyaszthat.
A belső fantáziátlansága ellenére nem tagadom, egy Fabia Combit gond nélkül el tudnék képzelni magamnak, bár komoly érzelmi kapcsolatra nem számíthatnék. Szenvtelen tárgy, amely a helyváltoztatás problémájára kínál jó megoldást annak ellenére, hogy kiskocsi. A kombinak ráadásul nincs sok alternatívája, talán még a Peugeot 206 SW, netán a harmadik világ nívóját kínáló Fiat Palio Weekend. Vevőként az is előny, hogy iszonyatosan telített a piac Fabiákkal, ezért aztán jó áron lehet hozzájutni − ez finom utalás arra, hogy eladni annál nehezebb.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
