Amit egy Fabia tudhat 1,3-ért
Ráadásul a tesztpéldányban a vezetőülés magassága és a kormány távolsága is állítható volt − persze, ez is csak a jobbaknak járt. Ahhoz képest, hogy még ma is akad olyan kiskocsi, amelyikhez felárért sem lehet kérni a tengelyirányú állítást, nem rossz; látszik, hogy a Skoda akkoriban bizonyító ágon volt, amikor 2000-ben kijöttek a típussal. Szokatlanul hátra is tolhatók az első székek, ami jó hír a kifejezetten magas embereknek, bár ezzel megszűnik a hátsó lábtér. Amúgy átlagos elöl ülők esetében hátul gond nélkül elfér egy átlagos magasságú ember lába és feje, de a középső üléssel nem érdemes hosszú utakra kalkulálni, legalábbis felnőttek esetében, mert az utastér keskeny. A Fabiában egyébként a két szélső hátsó ülőhelyen Isofix-csatlakozó is van.
A csomagtartó szempontjából egyértelműen a kombi a legjobb. Az ötajtósé kisautó-méretű (260 l), de értelemszerűen jól pakolható, a szedáné nagyobb (438 l), de szűk nyílású, a kombi mindkettő előnyeit nyújtja. Alapesetben 460 literes, de 1200 liter fölé bővíthető. Igaz, ehhez fel kellett nyitni az ülőlapokat, meg kellett küzdeni a fejtámaszokkal is. A csomagtartó amúgy magas, hosszú és keskeny, de tetőig pakolva már nem hasáb formájú, az ívelt ötödik ajtó miatt.
Az autók külsején nem érdemes polemizálni, de a Fabia belseje egészen lehangoló így egyszínűben, bár léteztek bézs színnel kombináltak is. A maradék ihlete akkor megy el az embernek, ha ránéz a műszerfalra: lényegében vonalzóval rajzolták. Ellenben kisautó létére ma már felfoghatatlanul jó minőségű anyagokból építették meg, és ahogy elnéztem, a műanyag kormányokat leszámítva elég tartósak is. Igaz, az akkoriban a VW-nál egyeduralkodó, teljesen lezárható levegőrostélyok lamellái némely autóban összekócolódnak, de nincs ez másképp egy Passatnál sem. Ebben az Elegance kivitelben a bőrkormány és a váltógomb alig volt kifényesedve, az utastér nem zörgött, elhasználatlansága alapján reálisnak tűnt a 126 ezer kilométer. Bár az eldugottabb részeket nézve úgy tűnt, hogy az autó hihetetlenül koszos lehetett kívül-belül, mielőtt az autocitysek kipucolták.
Ezt leszámítva nagyon pöpec, könnyedén indul, a klímája jól hűt. A motor nem úgy élt az emlékeimben, mint egy nyomatékbajnok, legalábbis alul semmiképp: 4400-nál adja le a maximumot és egy gondolatnyi késéssel reagál a gázra. És valóban, a dízelek vezetési stílusa felejtős, gyorsításhoz kötelező visszagangolni, viszont a 100 lóerős motor tűri, hogy rettenetesen kihúzassa az ember, és így például egészen jó, 12 másodpercen belüli a százra gyorsítás ideje. A váltó könnyen jár és elég pontos, a kuplung kicsit magasan fog, függetlenül a tárcsa kopottságától, de nem kell nagyon combozni. ABS is volt a kipróbált példányban, sőt, még kipörgésgátló is, bár ennek sok dolga nincs, így nyáron.
Meglepett, hogy mennyire normálisan rugózott a Fabia, lehet, hogy már cserélték a lengéscsillapítóit, mert teljesen rendben voltak. A kocsi sajátossága, hogy kanyarodáskor kicsit billeg, ez hamar megszokható, amúgy normálisan kanyarodik, kis orrtolással. Ennek a példánynak egyetlen hibáját találtam: valamelyik első féktárcsa hullámos lehetett, de ez nem tartozik a tragikus hibák közé, viszonylag olcsón orvosolható.
Ami a karbantartást illeti, alapvetően 15 ezrenként van olajcsere, ezt QG2-vel jelzik a típuscímkén a szervizkönyvben, a QG1 jelű példányoknál rugalmas, az igénybevételtől függ az olajcsere időpontja − max. 30 ezer km − és ennek megfelelő, más VW minősítésű olaj szükséges. A motor sajna szíjas, ez 120 ezrenként okoz munkát. A Népítéleten túlnyomó többségben vannak a pozitív értékelések, bár az útjaink eszik a stabilizátor kutyacsontjait. Korai példányoknál viszonylag sok elektromos problémáról emlékeznek meg a tulajok, volt, hogy gariban komplett kábelkorbácsot kellett cserélni − ez nem történt meg minden autónál. Akadt egy-két hengerfejes motor és néha meghal egy-két gyújtótrafó. Nem hibátlan, de a többség mentes a komoly bajoktól, ha pedig akad pár apróság, remek aranybányát találtam Orrmotoroséknál azoknak , akik szeretnek bütykölni. Ami a fogyasztást illeti, az 1.4 16V nem tartozik a legtakarékosabbak közé, akinek ez a fő szempontja, az jobban jár a kisebbekkel: a száz lóerős motor városban 8-10 liter között fogyaszthat.
A belső fantáziátlansága ellenére nem tagadom, egy Fabia Combit gond nélkül el tudnék képzelni magamnak, bár komoly érzelmi kapcsolatra nem számíthatnék. Szenvtelen tárgy, amely a helyváltoztatás problémájára kínál jó megoldást annak ellenére, hogy kiskocsi. A kombinak ráadásul nincs sok alternatívája, talán még a Peugeot 206 SW, netán a harmadik világ nívóját kínáló Fiat Palio Weekend. Vevőként az is előny, hogy iszonyatosan telített a piac Fabiákkal, ezért aztán jó áron lehet hozzájutni − ez finom utalás arra, hogy eladni annál nehezebb.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
