Felfelé a lejtőn

2007.09.13. 23:30

Adatlap Fiat Linea Emotion - 2009

  • 1248 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 90 LE @ 4000 rpm
  • 200 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.8 másodperc
  • Végsebesség:
    170 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.0 l/100km
  • 4 570 000 Ft

Nem lényegtelen, hogy ez a második jármű, amivel Olaszországból hazatérve sikerült százas sebességátlagot hoznom. A másik a BMW K 1200LT volt, a kicsit erősebb és harmadekkora súlyú luxustúramotor, 160-180-as utazósebességgel. 792 km, 7 óra 47 perc, anyagi megfontolásból kis tankolás Itáliában, a drága osztrák autópályás benzinkutak miatt ugyanez az A2-esen, és teli a magyar határ után. Ausztriában mostanában mindig azt hiszem a sztráda melletti üzemanyagárak láttán, hogy tegnapról mára olajárrobbanás következett be, pedig csak 40-50 forinttal drágábban adják, mint a kevésbé szerencsés fekvésű kollégáik. Konkrétan annyiért, mint az olaszok, csak náluk mindenhol egységesen.

Ezalatt 88 zeneszám ment le az mp3-as lemezről, két szendvicset és másfél liter vizet fogyasztottam el. 130-140 között mentem, ez az optimális utazósebessége a kis dízelnek. Az autó tartotta az addigi 5,9 literes átlagát. Igaz, hogy az Alpokba érve kikapcsoltam a klímát. Ekkor döbbentem rá, micsoda drága luxus az úgy felejtett légkondicionáló. A Linea száznegyvennél konkrétan 1-1,2 literrel eszik kevesebbet nélküle. Ez annyira megdöbbentett, hogy le is fényképeztem. (kép: 42, 43) Legyen ön is takarékos, kapcsolja le, ha semmi szerepe, mert kint hidegebb van, mint bent, illetve nem esik az eső, hogy párásodjon a beltér.

Kipróbáltam a végsebességet is: saját órája szerint, hosszas padlógázos kínlódás után elérte a 180-at. A gyári adat 170, ez a műszer valószínű csalása miatt reális. Alig pár éve ekkora dízelmotort kerti traktorokba tudtam elképzelni, ahol a 15 km/órás sebesség is bőven elég. Ahhoz képest a 180 brutálisan sok. Amit szeret, az a 130. Ha ennél jobban felgyorsítottam, mindig azt vettem észre, hogy egy perc múlva újból százharminccal megyek. Cselesen visszakúszik, ahogy önkéntelenül kevésbé nyomjuk a zaj miatt. Egyébként nem hangos a Linea. Kerreg a dízel, de az a szokásos mély dübörgés, ami a magasabb fordulaton jelentkezik némely gázolajosnál, itt elmarad. Talán a kis motor halkabb, vagy a motortetőn és máshol lévő szigetelés nyeli el.

Azt is hozzá kell tennem, hogy semmi baj az ilyen utazótempóval. Kevesebb stressz, nem érünk utol tökölő autókat, nincs rettegés a traffipaxok miatt, nem kell állandóan nagyokat gyorsítani-lassítani. Kevesen vannak, akik ennél gyorsabban vagy lassabban haladnak. Optimális sofőrnek, autónak egyaránt, és a fent említett 101,7 km/órás átlag azt mutatja, nem a végsebességen múlik az időben való hazaérkezés. Hanem az ügyesen és szerencsésen kiválasztott időponton.

A futómű majdnem daciai magasságokban jár. Az ugyan inkább már egy légpárnáshoz hasonlít, ez meg néha bejuttat távoli rezgéseket, de a 16-os kerekek mellett az a csoda, hogy nem szakad le a vesénk. Igaz, a lágy rugózásnak van hátulütője, hirtelen manővernél néha bizonytalannak éreztem a hátsó tapadást. Ez kétszer fordult elő, valóban váratlan helyzetben, akkor sem veszélyes mértékben. Annyit jelzett, hogy ez kicsit sok, nem négykerék-hajtású, kéttonnás limuzinban ülünk.

Tesztautónk 4,2 millióba kerül újonnan, dízel Lineát 3,5-től vehetünk. Drágább, mint a Thalia, jóval többért adják, mint a Daciát. Ha viszont a méreteit is figyelembe vesszük, illetve számít a külső és a belső is, máris versenyképes. Így inkább ezt venném, mint a négyajtós Astra Classicot, ha pedig kisebb motorok között turkálnak, szóba jöhet a Megane is. A méreteket, teljesítményadatokat, árakat táblázatba foglaltam, tessék ellenőrizni, melyik a jobb.

Megmértük

Az alábbi táblázatban a következő közös paraméterek alapján választottuk az autókat:
legyen

  1. kis (<1500 cm³) dízelmotorral szerelt változata
  2. két légzsák
  3. ABS
  4. klíma
  5. szervokormány
  6. szedán kivitelű
Ha éppen akciót hirdetett a gyártó (pl. alapáron klíma), akkor azt a modellt szerepeltetjük.
Ellenőrzésképpen a Linea mellé a Grande Puntót is odaállítottuk.


Kattintson a képre. A tanulságos táblázatot érdemes letölteni (20k xls)


A kis puttonyos, vagyis a Renault Thalia jóval kisebb a többinél. Persze az ára is alacsonyabb. De nem verheti meg a Dacia Logant. A kívánt opciókkal még mindig 3 millió alatt van. Ezzel szemben a motorja igen szerény maximális teljesítménnyel bír.

A leghosszabb tengelytáv a Renault Megane tulajdonsága. Ennek okán 3 paraméterben is nyer. A Fiat nem véletlenül választotta a Megane-t versenytársnak. A Linea gyakorlatilag ugyanakkora. Ha nem kell nagy dízelmotor, nehéz lesz a választás.

Az Opel Astra Classic kopottas gúnyájával nem rúg labdába. Igaz, most a benzines ötajtós 2,5 millió forint. A készlet kisöprése mintha a széria végét jelezné.

Fiat Linea 1,3 Mjet 16V - 2007

A Fiat Linea azon kevés autók egyike, amit saját használatra is el tudnék képzelni. Ilyen volt a Skoda Superb 1,9d , de azt mintha már nem árulnák automatával. Akkora batárhoz meg az illik. Igaz, ezt is azzal venném. Mert lesz a év vége felé, a dízelhez, méghozzá robotizált. Rángatni fog kicsit, de istenem, majd összeszokunk. Értik, spórolós, harmadik világbéli szedán, ilyen luxustartozékkal. A Puntóhoz 250 ezerért mérik; ha ügyesen alkudok, 4 millióért beleülhetek, és évekre megoldódik a gondom.

Totalcar értékelés - Fiat Linea Emotion - 2009

Eredeti célján és kategóriáján (olcsó tucatautó) átlépve a Linea remek autó. Kicsit drágább, mint a Thalia vagy a Logan, de jobb, és fõleg vonzóbb.