FiatAlabb Bea, Dobló és csudapandák

2006.04.03. 08:09

Kipróbáltuk a felfrissített Albeát, három kerékre állítottuk a Panda egyik speciális verzióját, körbefotóztuk a legnőiesebb Pandát, viszont idő hiányában csak pár pillantást vetettünk a Doblo szelídebbre vett arcára.

Nekem a legfontosabb újdonság a Fiat Magyarország honlapjának megújulása. A régi annyira bonyolult és kezelhetetlen volt, hogy ha utána akartam nézni egy tesztautó műszaki paramétereinek vagy listaárának, inkább valamelyik kereskedés weboldalát kerestem fel. Ez már egész jó, bár azért még mindig van rajt' lereszelni való sorja.

Az árlistát például az egyes modellek Galéria című dobozából érhetjük el, ráadásul kizárólag pdf-formátumban. Példa itt , a jobb alsó sarkot figyeljék. A Bemutatóterem menüpontra, majd az oldalirányban gördíthető grafikus lista elemeire (fényképek) kattintva lehet kiválasztani, melyik típus érdekel éppen. Egy örökkévalóság, amíg az autók képei átúsznak a Grande Puntótól a Multipláig. Közvetlen elérésük az adott modelleknek nincs.

Kaptunk információkat arról, hogyan is alakulgat manapság a piac, és hogyan lavírozik szeszélyes hullámain a Fiat. Összességében büszkék magukra, a Grande Punto és az öreg Punto II összevontan állítólag szépen, a kategóriában a legszebben szerepel Európában. Olyan diagramjuk is van, amely szerint a Fiat a magyar piacon az idei év eddigi nyertesei közé tartozik, több mint 25%-kal növelte értékesítését. És egy valóban érdekes dolog: bár növelték részesedésüket az úgynevezett A szegmensben, azaz a kisautók között, maga a szegmens veszített népszerűségéből. A kisautók részesedése az összes autóeladásból a tavaly ilyenkori 8,4 % helyett már csak 3,8 százalék. Nagyobb autókat veszünk, mint tavaly.

De azért nemcsak táblázatokat mutattak a bemutatón, voltak autók is, nem is kevesen. Vegyük sorra őket, mondjuk ábécé szerint.

Albea

A régi-régi Palio világautó lépcsős hátú változata új arcot, motorokat és belteret kapott. A keleti piacokra szánt, műszakilag, ergonómiailag nem épp az autógyártás elitjéhez tartozó, de robusztus, egyszerű és tágas szedán lényegében változatlan maradt. Törökországban gyártják, gyenge, billeg és igénytelen, viszont csak egyféle motorral készül, és még mindig drágább, mint legfőbb vetélytársa, a Dacia Logan. Igaz 5 (öt) literrel nagyobb a csomagtartója!

Újak a fényszórók, a hűtőmaszk, a lökhárító és a motorháztető, ettől az Albeának a sajtóanyag szerint komolyabbnak és elegánsabbnak kéne lennie. Fene tudja, nekem a régi jobban tetszett, de a változás korántsem olyan drámai, mint amikor a kettes Punto gyönyörű arcát csúfították el hasonló indoklással.

2,39 millió forintba kerül a kurblis ablakos, fényezetlen tükrös Active alapmodell, 2,69 millióba a villanyos extrákkal megpakolt, klímás Dynamic. Aktív, dinamikus. Hát, én a Fiat helyében nem ezeket a jelzőket választottam volna. A 77 lóerős, nyolcszelepes, 1,4-es benzinmotor küszködve húzta-vonta az 1045 kilós kasztnit, meg persze benne engem. A 162 km/h végsebességet még csak-csak elhiszem, de ember legyen a talpán, aki a 13,5 másodperces gyári 0-100 értéket reprodukálni tudja.

Igazából nem is annyira kíváncsiságból, inkább a kötelességtudattól sarkallva és nosztalgiából vittem el egy körre, hiszen pár éve már volt szerencsém az 1,2-es, de tizenhat szelepes, 76 lóerős elődhöz. A nagyobb lökettérfogat nem érződik, a fejlesztés(?) célja állítólag a fogyasztás csökkentése volt. Ezt most nem tudtam lemérni, de a Fiat szerint száz kilométerenként nyolc deci a difi a nagyobb, újabb motor javára.

A beltér részint előnyére, részint hátrányára változott. Hely most is van bőven. Az alapverzióban néztem körül; a belvilág látványában kissé modernebb lett, a kormányt is jó, vaskosra cserélték, de az összhatás azért elég - hogy is mondjam? - olcsó. Könnyebben kezelhető viszont az új rádió. Ha jól hámozom ki a sajtóanyagokból, nincs többé plüsskárpit, amit pedig úgy szerettem a régi tesztautóban, viszont van kéttónusú műszerfal, akár fehér szövetborítású ülésekkel. Ez képeken nagyon jól néz ki, az illúzió akkor foszlik el, ha hozzáérünk az anyagokhoz. Némileg gazdagabb lett az alapfelszereltség: fedélzeti számítógép, centrálzár, osztva dönthető hátsó üléstámla és még pár apróság jár minden Albeához.