Doblo
A kisáruszállító (Cargo) változatból háromszázezer, a személyautóból (Panorama) kétszázezer kelt el a típus bevezetése, 2000 óta. A népek állítólag pont azt kifogásolták benne, ami sajátságos, boxerszerű megjelenését adta: a morcos fekete műanyagrácsozatot az orrán. Így aztán a 2006-os Doblo új fényszóróival, lökhárítójával és az Auditól lopott, rövidebb párhuzamos oldalán álló trapézmotívumával (amit négykarikául SingleFrame-nek hívnak) simulékonyabb, harmonikusabb, de unalmasabb arcú jószág lett.
Sebaj, van, akinek ez tetszik: Amszterdamban a 2005-ös Európai Fuvarozási Kiállításon a Cargót még a 2006-os év haszonjárművének is megválasztották. Ehhez a sikerhez persze kellett az is, hogy a fészliftelés többi kötelező gyakorlatát is becsülettel elvégezze a Fiat: újak a színek, a szövetek, az ülések, a műszerfal és az ajtókárpit, és átalakult a motorválaszték.
A személy- és teher-Doblo egyaránt rendelhető 77 lóerős, 1,4 literes, nyolcszelepes benzinmotorral és az 1,6 Natural Power nevű földgázüzeművel is. A Panorama háromféle turbódízellel kérhető (85 lóerős 1,3 literes, 16 szelepes, illetve 105 és 120 lóerős 1,9 literes, nyolcszelepes Multijetek), a Cargo-vásárló egyelőre be kell érje a kisebbik, 75 lóerős dízellel, illetve a nagyobb, 105 lóerős változatával, de hamarosan ő is megkaphatja az okosabb, változó geometriájú turbóval kiegészített motorokat, az ezekhez automatikusan járó részecskeszűrővel együtt.
Kütyükben sincs hiány, a Fiat kívánságra, vagyis inkább némi pénzért, gyári navigációt, beépített GSM-telefont, Bluetooth-kompatibilitást, műholdas nyomkövetőt is épít a Doblóba, ha a vevőnek fontos az ilyesmi. Ja, és egy még fontosabb dolog: taxisok, figyelem!, a Fiat szerint most Magyarországon a Doblo három üléssoros változata a piac legolcsóbb hét férőhelyes személyautója. Az ötüléses verzió 3,09 millió, a hétszemélyes 3,49 millió forinttól kapható benzinmotorral, a kisebb dízel félmillióval, a nagyobb további hétszázezer forinttal kerül többe.
Panda Alessi
Az Alessi egy Alberto Alessi nevű, gyér hajzatú, kedves mosolyú középkorú úr dizájnstúdiója, amely főként sajátos formavilágú lakáskiegészítőkkel hökkenti meg és látja el a konzumidióta XXI. századot. Nézzék csak például ezt az óvszertartót ! Németországban 35 euróba kerül, hát nem édi? Négy színben is kapható!
A Fiat úgy gondolta, milyen jó lenne, ha Alessi bácsi egyik ügyes kezű embere, mondjuk Stefano Giovannoni, kicsit kiszínezné a Pandát. Így aztán létrejött a helyes kisautónak ez a lapostányérból lett dísztárcsákkal ékesített, színes végű kis botantennával integető, kívül alul fehér rátétekkel körbeműanyagozott változata. A beltérben csak apróságokra szorítkozott a tervező, rakott egy szép váltógombot ide, egy új műszerszámlapot oda, különleges napellenzőket amoda, meg kis polcokat a csomagtartóba, és kész.
Három színkombinációban létezik, van Darkwawe fekete gonosz lányoknak, Goa narancssárga a vidámaknak, és Capoeira zöld a sportosaknak. Az üléskárpit rikító zöld, vagy még rikítóbb narancs. Ahhoz képest, hogy divatcikknek készült, nem is drága. Az 1,2 literes, 60 lóerős Alessi Panda automata klímával és még sok extrával 2,99 millió forintba kerül.
Panda Cross
Bár amikor a Fiat előadói a prezentáción negyedjére is elsütötték a poént, megesküdtem, hogy nem írom le, de egye fene: a koncepció szerint az Alessi a cuki Panda, a Cross meg a harci Panda. Jó, mi? Hehe. Szívemnek utóbbi volt a legkedvesebb az újdonságok közül.
A prezentáción bemutattak róla egy kisfilmet. A Panda kúszott-mászott és száguldott, majd egy kis dombon három lábra állt. Na, mondom, egy ilyen fotót összehozok, ha törik, ha szakad. Se nem tört, se nem szakadt, csak lebólintott az árokparton és már emelte is magasba a jobb hátsó kerekét. A kiszabadulás már nehezebben ment, mivel előre, a sárba nem akartunk menni, a viszkókuplungos összkerékhajtás és az elektronikus, a fékekkel operáló diffizár viszont nem tud mit kezdeni két, keresztben kipörgő kerékkel (lásd a videót ). Azért kis nekifutásból megoldottuk (lásd a másik videót ).
Országúton nem túl mozgékony szegényke, az 1,3 literes, hetven lóerős kis dízelmotornak nem csekély légellenállással, tömeggel kell megküzdenie. Összkerékhajtási rendszere viszont nem alkalmas igazi, nagy megerőltetéssel járó terepezés tartós elviselésére sem, nem hiszem, hogy a közeljövőben kiváltaná a Nivákat. A Panda Cross inkább városi autó, amit alkalomadtán tényleg ki lehet vinni terepre, ha a munkában megfáradt brókernek épp valami isten háta mögötti szabadidős tevékenységre támad kedve; ha eső után is ki akar menni a nagypapa a telekre; ha a reklámcég hőlégballonja épp a puszta közepén ereszkedett le véletlenül. Ilyesmi.
Különösebben nem szeretném most kizsigerelni az autót, mert amikor a fiatosok eldicsekedtek az elöl 24, hátul 42 fokos terepszöggel és a 24 fokos rámpaszöggel, tudtam, hogy a Panda eljön velem az Adventure Parkba, és hamarosan bekerül a TotálSár archívumába. (El is kértük, meg is kapjuk.) Addig csak annyit, hogy míg a nem gonosz arcú összkerekes dízel Panda, a Climbing ára 3 645 000 forint, a Cross 4,19 millió forintba kerül.