Toszkána jó hely. Kellemes klíma, gyönyörű táj, remek utak, finom kaják, még finomabb borok, lenyűgöző mediterrán építészet. Számtalanszor voltam már itt autóbemutatón: ilyen környezetben a jókedvű újságíró biztos engedékenyebb az új modellekkel szemben, gondolják a gyártók. A Fiestát is itt vezettem, és tetszett, de nem Toszkána miatt. Ózdon is tetszett volna.
Leszálltunk Grosseto apró repterén, kiléptünk a terminál kapuján, és a napsütésben várt ránk pár tucat vagány kis új Ford. Három-négyszáz kilométeren át hajthattuk az új Fiestát, illetve Fiestákat. Első nap ötajtós dízel Ghiával, második nap háromajtós benzines Sporttal mentünk. Ég és föld – mindkettő jó kis autó, de egészen máshogy.
Az új Fiesta szép autó, és jól illeszkedik a mai Fordok sorába. Kicsit aránytalan, orrnehéz formáját remekül sikerült eltüntetni élekkel, ívekkel, domborításokkal, homorításokkal. Persze marketingnyelvül ez sokkal tudományosabban hangzik. Mutatom:
„A kinetikus dizájn nem egyszerűen a dizájn átmásolása az egyik autóról a másikra; minden modell az alapvető formatervezési elemek új értelmezése. Egy kinetikus kisautó a formanyelv különböző elemeit és különböző mértékben hangsúlyozhatja, mint egy nagyobb modell."
Martin Smith, a Ford of Europe dizájnvezére
Ghia 1.6 TDCI
A Ford zavarba ejtően sok fényezést, kárpitot, belső hangulatot kínál az új Fiestához. De mind közül ez a legelegánsabb: bézs festés világos beltérrel, vajszínű bőrülésekkel. Hogy pontosan mit is fed le a Ghia jelzés a tesztautó számtalan extrájából, még nem tudjuk (majd a magyar ár- és felszereltségi lista elkészülte után derül ki), de volt a kocsiban vagy hét légzsák (elsőként a kategóriában térdlégzsák is), szépen szóló szép rádió, 3,5 mm-es jack és USB-bemenettel, volt automata világítás, ablaktörlő, volt kulcs nélküli nyitás-indítás. Nem sok mindent találni a Mondeo extralistáján, ami ne lenne rendelhető a Fiestához is. Csak abban több a hely.
Már a Fiestával azonos alapokra épített unokatestvér, a Mazda2 próbálgatásakor egyértelművé vált: ezek a kocsik nem híznak fel az alsó-középkategória súlycsoportjába, mint a Clio, a 207-es Peugeot, a Grande Punto, hanem legújabb inkarnációjukban is megmaradnak kisautónak, mint mondjuk a Corsa. Hátul nem kínálnak annyi helyet, mint egykori versenytársaik – 181 centivel bizony már nyűgös voltam magam mögött –, a 295 literes csomagtérről pedig még a Ford is csak annyit mond, hogy ez a legnagyobb puttony a világon – a Fiesták közül. Ellenben könnyűek, fürgék és cukik.
És mivel könnyűek, fürgék és cukik, nem kell beléjük túl nagy motor. Az új Fiesta 1,25 (60 és 82 lóerős változat), 1,4 (96 LE) és 1,6 literes (120 LE) benzinmotorokkal, valamint 1,4 (68 LE) és 1,6 literes (90 LE) dízelekkel készül. Ez a bézs Ghia történetesen a sokszor megénekelt 90 lovas, 1,6-os, PSA-eredetű dízelmotort viselte orrában. Nem kirobbanóan, de megbízhatóan, könnyedén, erőlködés nélkül gyorsul vele az autó.
Az új Fiesta nemcsak kívül szép, belül is. Akarják hallani marketingnyelvül?
„Az új Fiesta belső tere kvantumugrást hoz a kinetikus dizájn elemeiben. Ezt a fajta vizuális innovációt – azaz a belső tér formanyelvének szoros összekapcsolását a külső dizájnnal – véleményünk szerint egyetlen más márka sem valósítja meg."
Niko Vidakovic, a Ford of Europe vezető belső formatervezője
És van dízel kisautó kerregés nélkül! A Fiesta elképesztően csendes volt, 140-nél tűnt fel, hogy se szél, se futómű, se motor, csak a zene van. A társamul szegődött kolléga (ezeken a tesztutakon mindig párban autózunk) kifogásolta is, milyen halk, kényelmes, puha a Fiesta. Ha jól emlékszem, a steril szót használta. Lehet, de én a mindennapokban bizony kedvelem a higiéniát.
Hummer helyett?
32 év alatt 32 millió eladott Fiesta. A sajtóanyag első oldalai azt bizonygatják, milyen remekül alkalmas az új Fiesta arra, hogy megfeleljen a vevői elvárásoknak – lakjon bár az a vevő Sanghajban, Detroitban vagy épp Törökszentmiklóson. És gyártsák bár Kölnben, Valenciában vagy Nankingban, az új Fiesta ugyanazt a minőséget produkálja majd minden piacon. Déja vu-m van: 1993-ban a Mondeo első szériájának bemutatásakor hangsúlyozták ennyire, milyen jó is az, ha a világon mindenhol el tudják adni ugyanazt a kocsit.
Na jó, majdnem ugyanazt: Kínában kicsit lágyabb a felfüggesztés, ott szeretik, ha kissé puha a futómű. De ettől eltekintve a Ford úgy véli, az emelkedő olajárak, a növekvő környezettudatosság, az egyre intenzívebben fogyasztó új ázsiai piacok mind kedveznek a Fiestának. A stílusos, kényelmes, kicsi, takarékos kocsi szerintük mindenütt jól fogy majd. Külön kiemelték, hogy az amerikai piac mekkorát változott manapság, a V8-as SUV-k helyett sokkal kisebb, olcsóbb, takarékosabb kocsikat keresnek manapság. Úgy legyen, a világ sokat nyerne, ha az F150-eseket, Escalade-eket, Hummereket spórolós, fürge Fiesták szorítanák le az amerikai utakról.
A fentiek marketingnyelvül
„Az új Ford Fiesta lesz a mérce a tekintetben, hogy csodálatos globális forrásaink kiaknázásával olyan járművet készítsünk, amelyet a vevőink akarnak, és értékelnek is. Mivel a kiskategóriában az értékesítések lendületesebben nőnek, mint a teljes iparág átlaga, építhetünk arra, hogy az Európában a kisautók terén birtokolt erőnk révén a kiskocsik új generációját kínálhatjuk a nagyon igényes vásárlók új generációjának."
Alan Mulally, elnök-vezérigazgató, Ford Motor Company
„Fasza kis autó ez a Fiesta, veszik majd a jupik, mint a cukrot!" Rácz Tamás, újságíró, Totalcar