Fiesta Toszkánában. És Fusion.

2004.12.10. 11:16

A tesztúton hármas fölé nemigen váltottunk, szegény motor alig-alig keveredett ki a négy-hétezres fordulatszámtartományból. A Fiesta ST nagyon jó kanyarsebességeket produkál, gyakran meglepődtem, amikor borzasztó kanyarokban a sebességmérőre pillantva a várt 40-50 helyett 70-80-as értékeken táncolt a mutató. A rövid váltónak köszönhetően a kisautó rettenetesen húz, amit ki is használtunk. Így nem volt értelme csodálkozni, hogy 150 kilométer után gépátadásnál negyed és fél tank között jelzett a kis folyadékkristályos kijelző.

A rendkívül stresszes tesztúton alig volt idő hibákat keresni, csak annyi maradt meg, hogy a jókora sportdob kellemetlenül forróra melegítette a csomagtartó jobb oldalba dobott táskámat. Francia versenytársaihoz, a Clio RS-hez és a 206 RC-hez viszonyítva a Fiesta ST összerakottságban, merevségben, minőségérzetben egyértelműen vezet. A 30 lóerős erőhátrány a gyakorlatban - legalábbis ezen a kanyargós úton - nem volt zavaró, a futómű pedig az ST-ben érződik a legkulturáltabbnak. A három közül nekem a Fiesta ST tetszett a legjobban, - csak a Clio dupla kipufogóját hiányolom róla.

Az esti sajtótájékoztatón Jost Capito, a Ford aktuális sportosítórészlegének, azaz a 2003-ban alakult TeamRS igazgatója és Andy Boyle, a TeamRS vezető mérnöke mesélt az új autókról. Eddigre ugye az ST-vel kapcsolatos dolgok nagyját már korábban a gyakorlatban megtapasztaltuk, az viszont érdekes, hogy a Fiesta ST a kölni standard Fiesta-szalagon készül, így ha az összes Fiesta-megrendelő megbolondul és versenyautót akar magának, az sem okoz fennakadást a gyártásban.

Kicsit sajnálom, hogy az ST Fiesta mellett kényszerűen marginalizálódik a másik két tesztautó, melyet vezethettünk: a Fiesta S és a Fusion+ , mindkettő 1,6 literes TDCi-motorral. Ezek is jó kis gépek, remek a váltójuk, gyorsulnak, pörögnek, ráadásul alig fogyasztanak, semmi baj nincs velük, csak hát az ST után ...

A Fiesta S koncepciója: kellene a Fiesták közé egy-két élvezetesen vezethető, viszonylag jól motorizált, mégis olcsó kisautó. Tegyünk hát kis tetőspoilert és nagy, 16-os alukerekeket a Fiesta alá, elöl-hátul húzzuk lejjebb a lökhárítókat, dobjunk bele sportülést, picit hangoljuk feszesebbre a futóművet, tegyünk bele 1,6-os, 100 lovas 16 szelepes benzinmotort, vagy inkább 1,6-os, 90 lovas szintén tizenhatszelepes pörgős turbódízelt és kész: ez az S, az ST kisöccse, a "Younger Brother".

Világos, nem? Én csak egy dolgot nem értettem: miért kell egy sportos modellben fix turbóval lebutítani azt az amúgy 110 lóerős, változó geometriájú feltöltéses motort, ami más autókban (pl. Peugeot 206) már amúgy is szerepel. (A Ford emberei egyébként úgy fogalmaztak: a 90 lovas motort a 110 lovasból fejlesztették ki, hihi.) A válasz a költségekben rejlik, a Fiestának a Ford szándékai szerint olcsónak kell maradni, a drágább turbó és a nagyobb teljesítmény nagyobb hűtésigénye, no meg az erősebb váltó szerintük túlságosan megdrágítaná a Fiesta S-t.

No meg a Fusiont, mert az is kapható az új dízellel. Mindkét autót vezethettük pár tíz kilométeren át és mindkettőt jó volt vezetni. A magas építésű Fusion instabilabb és nehézkesebb volt persze, de ezért kárpótlást nyújtott a felextrázott autócska tetőbe épített DVD-s és PlayStationt is adaptálni képes szórakoztató központja, no meg az érzés, amit egy Fiesta méretű autócska nyújt, ha gyárilag lefóliázzák a hátsó ablakokat, mint egy luxuslimuzinban.

A Fusiont eddig is szerettem , olyan autó benyomását keltette, amit meg kell venni, haza kell vinni és lehet használni, nyúzni, nyüstölni végeérhetetlenül, nem ékszer, autó. A Fiesta ellenben sokat nőtt a szememben, nem csak az ST, de az S modell (siess, modell) is derekasan helytállt.

Ford

A Fusion+ TDCi alapára (DVD nélkül) 4 414 000 forint, a sportos dízel-Fiesta várhatóan 3895000 forinttól indul, ami szintén nem különösebben vonzó. Az ST alapára ellenben kifejezetten jó: 4390000 forint. Egy biztos: aki hazavisz egy ilyet, vagy egy olyat, vagy egy amolyat, nemigen fog csalódni benne.


A cikkben szereplő keretes részhez lenne egy kis korrigálásom, azt írjátok, hogy a negyedik és az ötödik generációnak nincsen sportos modellje. Ez nem teljesen igaz, mert az Mk5-ös szériának volt/van egy Ford Fiesta 1.6 Sport névre hallgató gyári sport modellje. Egy ilyennek a boldog tulajdonosa vagyok néhány hónapja, ha jól tudom az egyetlen darab magyarországon, és összességében is elég ritka darab, nekem Luxemburgból hozták be a nyáron. 1.6 16V Zetec-SE motor 103 LE-s motor van benne, ebben a szériában már a biztonság is számított, így a 4 légzsák, ABS+ASR már széria felszereltség, ehhez jönnek a 15 zollos felnik 195/50-es gumikkal, szélesített sárvédők, és egyedei lökhárítók, illetve az enyim esetében a mostani ST soratokhoz használt egyedi metál kék szín.

Szerintem egész pofás, egyedi darab lett belőle..:)

Üdvözlettel: H.A.