Remeghetett a tervezők keze, amikor fentről megkapták az utasítást: neki lehet esni a Focus átszabásának. Mintha arra kérnék a Gundel főszakácsát, gondolja újra a híres palacsinta receptjét.
Egy tömegmodell hat évig fut, félidőben frissíteni kell, punktum. A Focus második szériája 2004-ben jelent meg, nem kell hozzá Einsteinnek lenni, hogy kiszámoljuk: 2007-ben esedékes a fészlift. Tehát most.
Három év alatt bőven érkezik annyi visszajelzés, hogy biztosra lehessen menni a hibák kijavításánál. Ez egyben arra is jó alkalom, hogy a legfrissebb műszaki csecsebecséket belepakolják. Ez a pillanat a Focus életútján most jött el. Tudják, arról a Focusról van szó, amelyet megjelenése óta mindenki referenciának tart a családi kompaktok között.
Ajjaj, nem kellene nagyon piszkálni, mert csak elrontjuk, mérték fel a helyzetet látnoki pontossággal a tervezők. Nem is cselekedtek másként. Ennek aztán keletkezett egy furcsa vetülete a sajtótájékoztatón - tudják milyen hosszú volt a műszaki prezentáció? Tizenöt perc. És mit gondolnak, mennyit beszélt a formatervező? Húszat. Úgy bizony.
Gondolom, sejtik, hogy műszaki vonalon sok újítás nem esett. Az eddigi benzinmotorok maradtak (továbbra is 1,4 és 2,5 liter közöttiek és 80-225 lóerőt tudnak), a dízeleknél (ezek 1,6-2 literig mennek és 90-136 lóerősek) is csak a legkisebb blokk (kétféle teljesítményben) kipufogógázai lettek tisztábbak. A továbbra is a Peugeot-val (pontosabban a PSA-val) együttműködésben készülő motor mostantól kilométerenként 120 grammnál is kevesebb szén-dioxiddal kólintja fejbe a környezetet. Ha ez így megy tovább, rövidesen oxigént termelő alpesi erdők hajtják majd az autóinkat. Ja, azt is elmondták, hogy épp ennél az 1,6-os dízelnél a váltó kapcsolási érzetén is finomítottak.
Elég érdekes, hogy a környezetbarátabb üzemhez és a jobb váltóhoz ugyanaz az egy módosítás vezetett. A Forddal mostanában partnerségben lévő British Petrol (BP) konszern állítólag valami spéci olajat fejlesztett a váltóhoz, ami annyira csökkenti a belső súrlódásokat, hogy az mindenféle javulást hoz. Közülük a két fenti a leglényegesebb. És még valami, a dízelek NVH-ja is csökkent. E szentháromság ugye a Zaj, Rezgés, Nyersesség. Tehát finomabb autók lettek.
Futómű-vonalon semmi új, a fékek maradtak, a kaszni szerkezete sem változott, tehát valóban nem lett hatfelvonásos a fészlift. Tegyük hozzá: szerencsére, hiszen az autótudomány jelenlegi állása mellett a Focus áráért egyelőre nemigen lehet jobb autót előállítani, kár lett volna rajta bármit is elrontani.
Elég sok apró újítás esett kényelmi, biztonsági vonalon, lesznek, akik miattuk a Focus 2/b-t a 2/a-nál sokkal vonzóbbnak látják majd, sokaknak viszont szinte semmit nem jelent a csomag. A fókusz a hifi/audiorendszeren volt: a Sony gyártotta cucc mostantól jack- (népies nevén: kis fejhallgató) és USB-bemeneten (a számítógépes, szögletes) egyaránt fogad külső mp3-lejátszóból érkező zenét. Sőt, a navigációs hifibe SD-kártya is betehető, amiről az szintén le tudja játszani a kódolt zenefájlokat. Emellett bluetoothos készülékekkel is összefütyüli magát a rendszer (felár), és beszéddel is vezérelhető (szintén felár).
Bár korántsem lehetne azt állítani, hogy égető problémára kínál megoldást, de érdekes, hogy a Sony hifi mostantól digitális rádióadások (DAB) vételére és dekódolására is képes. Reméljük, Magyarországon még azelőtt beindul ilyen adás, mielőtt az utolsó Focus 2/b is elporlad valami bontó mélyén. Olyan negyven-negyvenöt éves távlatban gondolkodok, hiszen az RDS nagyjából tizenöt éves késéssel érkezett hozzánk, és még most is csak a szabvány néhány részfunkcióját használják az adók. Igaz, most hallottam, hogy 2008-ban mindenképpen beindul Magyarországon is a rendszeres DAB-műsorszórás, 2014-ben pedig az egész, mai analóg világnak vége lesz minálunk. Meglátjuk.
Aztán akadnak még apróságok, mint a 230 voltos, váltóáramú, szabványos dugalj a hátsó lábtérben (Mi van röfi, befalaztak?). Meg a legtöbb kivitelnél felárért, az ST sportváltozatnál viszont alapban jelentkező gombos indítás (állítólag ez egymagában is sportos hangulatot teremt). Ám az egyetlen, amit minden Focus-használó észrevesz majd az új verzión, az üzemanyag-betöltő. Akárcsak a Mondeónál, a Ford immár a Focusnál is leszámolt a tanksapkával: a karosszérián a szabványos fedél kinyitása után csak a lukat látjuk, majd ha bedugjuk a töltőpisztolyt, magától félrecsusszan a zárófedél. A Ford Easyfuel-nek nevezi, egyben elejét veszi annak, hogy rossz üzemanyagot töltsük be (benzinesbe gázolajat, dízelbe benzint): kedves figyelmesség.
Viszont az, hogy minden kivitelen, még a legolcsóbb 1,4-es Ambiente-en is széria a menetstabilizáló elektronika (azaz ESP), korrekt dolog. Aki pedig további késztetést érez személyes biztonságának fokozására, rendelhet kettős xenonos, kanyarba világítós fényszórókat, LED-es hátsó lámpákat, a kerekekben légnyomást figyelő rendszert is.
Mit gondolnak, akad igazi műszaki újítás a felfrissített Focuson? Hát hogyne, és nem is kis dolog. A cikk végén kiderül, mi is az.