Csak a fenekét figyeljék!

2005.04.21. 12:06


"A hűtőmaszktól induló, majd a géptetőn és a döntött szélvédőoszlopon ívelő vonal rajzolja ki az ajtók kontúrját, amely kecsesen lendül végig a nagyfelületű oldalablakok felett, és a Focus egyik jellegzetességét képezi. Az elegáns, limuzinszerű harmadik oldalablak könnyeddé teszi az autót, és sajátos formát ad neki. A csomagtér oldalfalát az új hátsó sárvédő képezi, amely egyéni, háromszögletű lámpaegységben folytatódik. A piros bura fényjátszó hatású, átlátszó, kettős középrészt kapott. A szépen formált csomagtartófedél elegánsan köti össze a lámpákat, és tekintélyes rakodóteret sejtet."


A négyajtós Focus (tényleg, miért nincs rendes neve, miért kell négyajtósozni?) tényleg szép, komoly autó, első pillantásra nagyobbnak sejlik kategóriájánál. A Mazda 3 - Volvo S40 - Focus trióból ő tűnik a legnagyobbnak. Belül is. A helykínálat bőséges, csak a széles középkonzol lóg be idegesítően az elöl ülők lábterébe. Gondolkoztam, berakjam-e ide a jobb térdemen keletkezett véraláfutást illusztrációnak. Végül a jó ízlés győzött, de higgyék el, ott van az még most is, és biztosan nem a sport, hanem vitathatatlanul a Focus műve.


A Focusban utazók sokfelé pakolhatják szét dolgaikat, a legmókásabb a műszerfal tetejébe rejtett felnyíló fedelű kis titkos fiók. Kár, hogy a fedél silány anyaga nem illik az egyébként igényes, kellemes tapintású berendezési tárgyak közé. Ugyanígy kirí a példás minőségű belvilágból a napellenző lámpácskájának fedele és a rádiónak a kormány mögé suvasztott, utólagos kendácsnak tűnő, brutális kapcsolópanelje. Jaj, ez most teljesen negatív kicsengésű bekezdés lett, ide kell írnom még egyszer: e három apró, feledhető cucctól eltekintve a négyajtós Focus belvilága (legalábbis a GHIÁ-é) szép, funkcionális, minőségi és elegáns.

És most jöjjön a lényeg. Nem csupán jó nagy és jól pakolható a csomagtér, látszik, hogy a Focus fenekével élvezettel és hosszasan foglalkoztak a mérnökök. Odafigyeléssel simogatták, paskolgatták, gyúrták gondos kezek, mire elnyerte jelenlegi formáját.

"A rendszámtábla mélyedése feletti díszléc rejti a mikrokapcsolós nyitószerkezetet. A hátsó lökhárító mélyítésének köszönhetően rakodáskor nem kell magasra emelni a poggyászdarabokat. A lökhárítóba foglalták azt az anyagában színezett koptatócsíkot, amely a hátsó kerékjáratok mögött körülöleli a járművet. A műanyag csík a karosszéria "vízvonalának" magasságában helyezkedik el, összhangban az oldalvédő elemekkel.

A gyakorlati autózás szempontjainak tágas csomagtér felel meg. A fedél felnyitásakor tekintélyes férőhely tárul elénk. A helytakarékos pótkerékkel ellátott négyajtós Focus csomagtartója a négyrudas fedélmechanizmusnak is köszönhetően 526 literes. Simán belefér a golfzsák vagy két keményhéjas bőrönd. Széles is a hely: az ajtónyílás 1020 milliméteres, és a kerékdobok között is 1048 millimétert mérhetünk. Az alaphelyzetű poggyásztartóban maximum 1058 milliméter hosszúságú tárgy helyezhető el, ez 54-gyel több, mint az előző modellben. Természetesen még hosszabb, akár 1659 milliméteres darabokat is berakhatunk a 60/40 arányban osztott hátsó támla előredöntésével. Ez 180 milliméteres javulás a típuselődhöz képest.

A négyajtós Focus rakodása nem deréksajdító munka, a peremmagasság mindössze 656 milliméter. A fedél lecsukását a belső peremen elhelyezett fogantyú segíti."

/idézet a sajtóanyagból/




A főként Kínába és az ázsiai-óceániai térségbe szánt modell Dél-Franciaországban is megállta helyét. Szép, nagy, autóforma szedán (nem is merem kompakt modellnek nevezni), sokkal elegánsabb jelenség, mint az előző lépcsős Focus. Ha nem is csodálta meg a vadonatúj modellt Nizza, Cannes és Monaco autóügyekben a sok Rollstól és Maseratitól megkérgesedett lelkű népe, mindig jó érzés volt megállni vele az utcán, elballagni pár lépést és rácsodálkozni.

Ford Focus négy ajtóval

Ja igen, Monaco. Sajnos kénytelenek voltunk szándékosan eltévedni az amúgy homlokegyenest ellenkező irányban meghatározott tesztútvonalakról. Szánom-bánom, de nem bírtam ellenállni páromul jutott kollégám unszolásának, hogy nézzük meg, hol élnek a gazdagok. No meg a lehetőségnek, hogy autózzak egy kicsit az épp a májusi Grand Prix-re készülődő Monte-Carlo egyedülálló városi Forma-1-pályáján. És lőn, és befordultam ott, ahol előttem már Senna és Piquet és Coulthard és Schumacher már oly sokszor, és ez talán még a legújabb Focus fenekénél is szebb volt.