Vicsorogva, a kormányt markolva állok a piros lámpánál. A motort az elektronika tartja 3500-on. Csak el ne felejtsem kiengedni a kéziféket... Aztán elszabadul a pokol, én meg repesztek bebőrözött szemekkel.
Sosem értettem, miért kell az utcai autóknál egyre feljebb srófolni a teljesítményt. Kevés a vesedonor? Focusban eddig a 215 lovas RS volt a legerősebb modell, az ST csak 170 lovas volt, de most itt a 2,5-ös, soros öthengeres turbómotoros új ST, á la Volvo. A tulajdonságlistához tartozik még a teljesítmény, amit mindenki, akiknek elárultam, egyhangúan méltatlanul kevésnek talált. 225 LE egy ilyen motortól? Hát, igen. Bár hiába lenne több, még ezt sem tudja az útra vinni.
A tavaly tél eleji bemutatón már elcsodálkoztunk rajta. A formája, a külső módosítások a szpojlerezésen a mezei Focushoz képest mind nagyon jól sikerültek. A kétféle speciális színből csak ezt a narancsosat láttam - Electric Orange -, de teljesen kész vagyok tőle. Meg mindenki más is, aki látta elsuhanni. Abból gondolom, hogy mindenki utánafordult az utcán meg a buszmegállókban. Idegenek nem jöttek oda beszélgetni, mint a Prowlernél, de ha ennek is szabadon állnának az első kerekei, tutira jöttek volna.
Szóval ebben a színben állítólag mindössze 1000 darab készül az ST-ből. Mivel láttam, mennyire népszerű - és a Performance Blue után ez csak a második legnépszerűbb szín -, ez nekem egy újabb érthetetlen marketingfogás. Miért nem lehet többet csinálni, ha lenne rá kereslet... Vagy nem lenne? Ők tudják.
A másik, amit nem értek, a rajtprogram. Minek egy utcai autóba rajtprogram? Marketing? Az lehet, mert ahogy az ilyen marketingdolgok lenni szoktak, ez sem ér semmit. Elmondom a használat menetét. Állunk a piros lámpánál, és megkívánjuk a mellettünk álló akármilyen, mindenestre a miénknél gyengébbnek látszó autó skalpját. Kuplung be, egyes, kézifék behúz, és padlógáz. Ekkor a rajtelektronika 3500-as fordulaton tartja a motort. A kézit akár ki is engedhetjük, és zöldnél leszállunk a kuplungról. A motor meg azt mondja böhhhh, ránt egyet, majd újabb böhhh, és szép lassan megindul, majd elkezd húzni. Ezután már mindent úgy csinálunk, mint máskor.
Többszöri próbálkozás után is ugyanez zajlott le. Arra gondolok, hogy talán nem 3500-nál lesz a nyomatékcsúcs, ami megindíthatná az autót. De a műszaki adatoknál már 1600-tól írják... Ja, hát azt is a marketingesek írták. Nem akarnám alapvetően bántani az ST-t, mert nagyon tetszik, és jól autózható, de rajtelektronika helyett inkább rakhattak volna bele sperrdiffit. Mert ha rendesen rajtolunk vele, elektronika nélkül, akkor bizony kapar, és egyhelyben áll.
No, meg kanyarban sem lenne utolsó, ha a tehermentesülő kerék nem pörögne ki, vagyis nem az ESP tartaná az úton a kocsit. Ezeket a problémákat a sperr valamennyire megoldaná, de lehet, hogy sokkal drágább, és akkor az ST túllépné a 7 milliós árhatárt. Mert most így ötezer forinttal még alatta van. Már megint a marketingnél tartunk. Régebben a sportkocsik születését az FIA szabályai kényszerítették ki, most meg a PR.