VAN, AMIKOR TÚL NAGY
Az autó elvileg egy a Brougham szériából, ami a legmagasabb felszereltségi szintet jelenti adott modelltípusban, de ezt az autó pár részlete, például az elektromos ablakemelők, illetve a kabrióságot imitáló műbőr tetőborítás hiánya cáfolja.
Az LTD vezetése felér egy fiola kedélyjavítóval. Ráadásul ahol végigmegy, mindenki más is kap a sofőr boldogságából. Nem zavar, ha néznek, de amikor az egész forgalom gyűlöl és lekurváz, az árnyalja a vezetési élményt. Ezt a szörnyeteget és gazdáját mindenki imádja, gyerekek integetnek, apukák kiabálnak át, csajok mosolyognak. Egy rendőrautó ablakából is felfelé tartott hüvelykujjal csápolnak át. A hirtelen megugrott népszerűségi mutatótól eltekintve is szép az élet a krákogva rotyogó V8-as mögött. A motor szörnyen hangos, de öröm hallgatni, minden mozdulatra visszadübörög valamit. Durván, karcosan, de legalább reagál.
Hangosan köszörülve indul, fel kell ébreszteni, nem beindítani. A gáz nagyon jól adagolható, úgy 30-ig hozzá se kell nyúlni, annyival elmegy sima fékelvételre is. Az óriás bármikor készen áll kerékfüstölésre, de a sima forgalomban is lendületesen lehet vele haladni, azonnal élénken mozdul, ami méreteit és korát tekintve igazán szívmelengető. A háromfokozatú automata váltó természetesen a kormányoszlopon van, mutatója a mérföldóra alatt. Ergonómia a szüleim megismerkedése előtti időkből. Kifejezett rántással és nem kímélő stílusban vált, én lehet, hogy előbb megtenném. A fék tisztességesen megfogja a két tonnát, nem kapkod, ha csak lassítani akarok, nem fogja lefejeltetni velem a kormányt, ahogy újabb és egyszerűbb autókban szokás.
Csak a kormány lóg ki a képből. Barátnőm Puntóján ilyen könnyű a city funkcióban, ami nekem még parkoláshoz is túlzás. Ebben a súlyos óriáscápában egy kis anyag jó lett volna a kezembe is. Ráadásul ijesztő közvetlensége egyáltalán nem passzol a ringató futóműhöz, amin elég nagy kilengéseket mutatva leng a karosszéria; nem is gurul, hanem hullámzik előre. Tökéletes élményautó, lehet vele bágyadtan lassúzni, de ha muszáj, csúnyán, üvöltve lefüstöli a szemtelenkedőket.
A legutóbb egy barátom lényegesen szerényebb, de veterán állapotú kockawartburgjában vigyorogtam ilyen megszállottan, új autókban ritkán kap el a felhőtlen öröm. Természetesen nagy a fogyasztása, de ez az adat így, beendorfinozva teljesen érdektelen részletkérdés. Ilyen autót meg csak szerelemből SZOKÁS venni, ez is így került a tulajdonosához.
Fenntartása viszont meglepően olcsó, az internet feltalálása óta az alkatrészek beszerzése sem sokkal komplikáltabb, mint egy új Ford esetében. A tesztautó három éve került mostani gazdájához. Addig főleg a keleti blokk gépparkjából behívott donorok segítségével, házilag berhelgeték. A motortérben található ismeretlen rendeltetésű, de legalább színre igazított konzervdoboz - talán Arany Fácán paradicsompüré - is ennek az állapotnak az emlékét őrzi. Az ék alakú hűtőrács 12 000 forintért érkezett, kár hogy nem dokumentálták az összehajtogatott VW Golf-elemet, amivel addig helyettesítették.
Az persze nyilván ingyen lett valahonnan. A futómű felújításához az összes új alkatrész, komplett lengéscsillapító és fékcserével 145 000-be került. A motorhoz máig nem kellett nyúlni, pedig a számláló 500 000 felé közelít. Egyedül az emblémákkal felesleges foglalkozni, az első adandó alkalommal lepattintják őket. De az LTD típusjelzések nélkül még jobb, csupaszon igazi technocápa.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.