Az új Forester-generációnál két dologban biztosak voltak a programfelelősök. Az egyik, hogy a foresteres kemény mag megőrzéséhez muszáj megtartani az autó bakancsformáját. A másik, hogy a típusból ki kell hozni egy takarékos és füstmentes dízel verziót. Mert hiába jók a Subaruk, eladási darabszámok nélkül a cég veheti elő a redőnyhúzót. Most itt a Forester D.
Nem tudom, hogy emlékeznek-e még a Wendy's gyorsétteremláncra. Budapesten összesen három kajáldájukat ismertem, közülük is az Oktogonnál levő volt a legjobb. Egészen egyszerű kajákat árultak, hamburgert, salátát, hajában sült krumplit, tacót – ilyeneket. De mindnek fenséges íze és állaga volt. Aki járt oda, tudja, hogy fastfoodos skálán wendyzni élményszámba ment. Aztán a Wendy's kivonult Magyarországról, állítólag nálunk veszteséget termelt. A francba.
Hasonló sorsra jut a Subaru is, ha nem vigyáz magára, bár egyelőre nincsenek viharfelhők az égen. Az értő kisebbség az Impreza-gyártó csodacéget látja a márkában. Számukra a Subaru név egyet jelent a kanyarban ötvenfokos szögben, keresztben driftelő, oldalt köveket és sarat, hátul a kipufogókon lángnyelveket hányó, kék-sárga színű, üvöltő raliautókkal. Amelyek valaha minden versenyt megnyertek, ahová csak véletlenül beestek. A vérbeli subarus Imprezát akar, turbósat, WRX-eset, még inkább WRC-set, lehetőleg bömbölő kipufogóval, aszfaltmatricává ültetve, hangosan sziszegő lefújószeleppel, Formula-1-es méretű gumikkal.
De aki csak majdnem vérbeli subarus, az hazamegy, belenéz a bankszámlájába, és kiderül, hogy feleannyi pénze sincs, mint amennyiből városi raliversenyzővé válhatna egy Impreza kormánya mögött. Vehetne talán a típuskódból W és R betűket nélkülöző, mezítlábasabb Imprezát, de úgy már nem kell. Akkor már inkább a bakancsra szavaz. A Foresterre.
Mert a Forester lényegében Impreza-áron sokkal több helyet, nagyobb csomagtartót, némi rögjáró képességet, a közepesnél jobb forgalmi jelenlétet ad. Nem annyira stabil, nem annyira ugrékony, nem nyújtja azt a döbbenetes versenyautószimulátor-érzést, de aki ült már benne, tudja, hogy a Subaru-fílinget hozza. Meg a subarus tartósságot is. Fentiekből egyenesen következtethetően pedig a subarus értékállóságot is.
Ennyit a vérbeli subarusokról. És hogy áll a márkához a többség? Sehogy. Hallottam olyan véleményt, hogy a Subaru valami gyanús koreai termék. Meg olyat is, hogy mellékvágányos, kicsi japán cég, mint a Daihatsu, vagy például az elektromos ceruzahegyezőt gyártó Kodemmacho Nissin. Sokan egyáltalán nem is tudják, mi az. És ha megkérdeztem, hogy akkor vajon miért olyan drágák az autói, egyetlen értelmes érvet nem tudtak felhozni. Csak.
Ó, szegény tudatlanok. Ha tisztában lennének azzal, hogy a Subaru micsoda fényességes csillag a japán égbolton! Azaz helyből hat, hiszen a Fiastyúk-csillagképes logóban ennyi csillogó pötty van. Ez egy kedves, kretén, távol-keleti autógyár, amelyik talán utolsóként őszinte kocsikat készít.
A gyári emberke csicseregte
- rövidesen nemcsak ez a gyenge 150 lóerős, hanem jóval erősebb változata is lesz a kétliteres dízelbokszernek - nemsokára lesz Forester dízel automata váltóval, már dolgoznak rajta - szintén folyik a munka a Subaru-hibriden is, Toyota-technikát használnak majd benne. Pár év, és kapható lesz
Látják, ez a baj. Subaru szinte nincs az utcán, csak néhány átépített, üvöltő Impreza. Meg persze a maroknyi, turbós Imprezát venni képtelen, dacos subarista Foresterei, Legacyjai. De azok nem látszanak, mert azoknak a formája – hogy is illik ezt mondani – nem igazán emlékezetes. Pedig a Subarunak, mint minden autógyárnak, autókat kellene eladnia. Lehetőleg nagy mennyiségben. Amíg a többség inkább csak álmodozik a kék-sárga villámokról, mint hogy vegyen egy tömeg-Subarut – helyette reggel beül az egyenszürke Opel Vectrába, és munkába hajt –, addig a márka kevés pénzt fial. Ezen igyekeztek változtatni a dízelmotor bevezetésével. Mert ha egy dízel Subaru nem túl drága, ráadásul takarékos is, mi több, még a környezetet sem terheli túlságosan a kipufogógázaival, nem lehet nagy baj az eladásaival.
A négyhengeres bokszerdízel annyira érdekes, hogy önmagában megér egy külön keretest, az olajsárra kevésbé fogékony olvasókat inkább nem terhelem tömény terminus technicusokkal. Aki informálódni akar, ugorjon fejest a keretes anyagba, aki nem, ugorja át.
Forester-dízel és 4x4-es technika
A Foresteré ugyanaz a motor, amit a Legacyban és az Outbackben már bemutatott a Subaru. Bár létezik kétliteres, benzines bokszermotorja is a cégnek, ez egy teljesen új blokk, egészen más alapméretekkel. Mivel itt nem a nagy fordulatszám, hanem a nyomatékos működés volt a cél, a hengereknek jóval nagyobb a löketük, kisebb a furatuk, mint a benzineseknél. Emiatt közelebb kerülhettek egymáshoz, a blokk láthatóan rövidebb (6,1 centivel), és csak kicsivel szélesebb, mint az Otto-motoroké. Azért nem lett sokkal szélesebb, mert a hengerfejeket (egy bokszermotoron kettő van belőlük) 17 milliméterrel laposabbra tervezték, mint a benzinesekét.
A bokszermotorban a dugattyúk páronként egymással szemben mozognak, ez lényegében kioltja a vibrációkat, amelyek a soros és V-elrendezésű motoroknál az ide-oda mozgó tömegekből erednek. Persze nem teljesen vibrációmentes a motor, hiszen a hengerek külön-külön kapják a pofonokat, amikor begyullad a keverék, de azért a tömegerők kiegyenlítettsége miatt sokkal simábban jár. Ennélfogva a bokszermotorokba nem kell kiegyensúlyozótengely (mint szinte minden modern soros négyhengeres dízelbe). Eggyel kevesebb tehát a forgatandó tengely, kisebb a fogyasztás, könnyebben felpörög a motor, kisebb a blokk tömege is, emiatt az autó nem annyira orrnehéz, tehát kanyarban is kezesebb.
Még egy pozitívum a soros négyhengeresekkel szemben az alacsony építés, hiszen a bokszerség miatt itt fekszenek a dugattyúk. Az alacsony építés miatt a motor – ezáltal a kocsi tömegközéppontja is – lejjebb kerül, ami önmagában is jócskán hozzájárul a jó stabilitáshoz.
Egyetlen igazi hátránya van csak a bokszermotornak: drága gyártani. Két hengerfejre van szükség, szélesre kiterített kipufogórendszerre, két blokkfélre; nehezebb is összeépíteni. Hát ezért nem gyárt túl sok márka ma bokszermotort.
A hajtáslánc többi része: egy új fejlesztésű, hatgangos váltó kapcsolódik a motorhoz, a váltókar nem rudazattal, hanem az orrmotoros Subaruk történetében elsőként bovdennel viszi tovább a kapcsolási szándékot a váltókartól. Súly is van a szerkezeten, hogy a kapcsolási érzet határozottabb legyen, de azért ez közel sem minden idők legjobb Subaru-váltója.
Mint minden igazi Subaru, a Forester dízel is összkerékhajtásos. A kézi váltósnak középen rendes differenciálműve van, megtoldva az első-hátsó hajtás közötti nyomatékelosztást szabályzó viszkózárral. Vigyázat, ez nem viszkókuplungos rendszer, annál sokkal szofisztikáltabb! És persze a van benne a kipörgő kerekeket egyenként fékkel megfogó elektronikus differenciálzár is.
Moraj nincs, de van más. Lapozzanak, kérem!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
