2005.07.14. 07:53

Adatlap Mitsubishi Grandis Intense - 2005

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 136 LE @ 4000 rpm
  • 310 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.8 másodperc
  • Végsebesség:
    195 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 8 999 000 Ft

A haszonjármű és a kecses alak nem közeli fogalmak. Minden egyterű-gyártó erősen iparkodik az ég és földnyi távolságot csökkenteni - a Mitsubishinek egész jól sikerült.


Képek alapján a Grandis hatalmas kombinak tűnt, semmi többnek. Ha kicsit hosszabb lenne a motortér, messziről biztosan összekeverném a Focus kombijával. Mellélépve hökkentem meg: bizony bőven nagyobb; harminc centivel hosszabb, hússzal magasabb. Bekukkantva még erősebb a kontraszt: két fővel több utast szállíthatunk. Mondhatnám hetet, de a csinosság oltárán a szélességet áldozták fel. Épp 4,5 centivel karcsúbb, mint a citált Ford.


Belátták és önkritikát gyakoroltak, így a hétüléses konfiguráció mellett hatosban is rendelhető a Grandis, mégpedig szintén három sorban elhelyezve. Ilyenkor középre is két karosszék kerül, pont olyan, amilyen máshol csak a sofőrnek és anyósának jár. Ettől szellősebbé válik a hátsó pad körüli tér. Térnek nevezem a máshol jórészt a kaloda kényelmét kínáló pót-ülőalkalmatosság környezetét. Tehetem, mivel a második sor ésszerű előrehúzásával két kevésbé nyúlánk (>=170 cm) felnőtt is elfér. Előttük kettő nagyobb (>=185); a zsiráftermetűt (<=195) pedig tegyük a jobb egybe, és a vezető legyen 180 magas. Így tizenegy (ösztövér alkatúakból, 7 fővel akár 13) méternyi embert szállíthatunk.

Ha mégse jön össze a jégkorongcsapathoz szükséges létszám, taszítsuk hátra a sínen csúszkáló második üléseket, és tartsunk nyújtógyakorlatot. Grandisban utazva itt a legkényelmesebb; sofőrös limuzinhoz szokott, ebből fakadóan esetleg merev ízületekkel bíró üzletfeleinket (kétkedésük dacára) tuszkoljuk be nyugodtan. Hívjuk fel a figyelmüket a külön szabályozható hőmérsékletre és légbefúvás-erősségre, és ha még mindig okvetetlenkednek, nyomjuk kezükbe a fedélzeti információs rendszer távirányítóját, hadd foglalják el magukat. Ha rövidlátók, az sem baj: középre lehajtható képernyőt rendelhetünk a mulattatásukra.


Előnyös viszont, ha kissé nagyothallók. Legalábbis a most próbált dízelmotoros járműben. Remélem, az egységesen felhorkanó szaksajtónak van annyi befolyása, hogy tömnek még pár kiló afrikot a motortér és a fülke közé. Ami a finom járású, diszkrét hangú 2,4-es benzinesnek bőven elég, ennek a harsány gázolajosnak alig állja útját.

Képtelenség, mondhatja a korszerű, közös nyomócsöves blokkokhoz szokott olvasó. Igen ám, de ez nem azon az elven működik. Ez egy pompás PD TDI. Igen, a VW motort árul az autóspiacon, és a japán gyár lecsap az akciós lehetőségre. Ha volt valaki, aki a szerződés 2003. szeptember 10-i aláírása után még a DaimlerChrysler és a Mitsubishi együttműködésének létjogosultságát bizonygatta, azt nem alkalmaznám gazdasági tanácsadónak.

Létszükséglet


Európában nagy egyterűt dízelmotor nélkül eladni szinte lehetetlen. A gázolajosok aránya kontinensünkön üti a 83 százalékot. Itáliában egyenesen 99 a százból - azt az egyet a könnyelmű importőr bemutató céljára hozta be, de a kutya nem bolygatja. Az indok egyértelmű: tesztautónk a nyúzópróbán sem fogyasztott többet 9 liternél száz kilométerre; benzinessel ilyen körülmények között biztosan lenyelettünk volna tizennégyet.

A vadiúj, egyféle benzinmotorral kapható Grandisból 7600 darab fogyott a forgalmazás első 12 hónapjában. A dízel október környékén érkezik, és a jövő évben 15 ezret szeretnének értékesíteni. Józan megfontolást tükröz a terv; még nagyobbat álmodhatnának, ha automata váltóval is kapható volna. De nem lesz, sajnos.


A kétliteres, szivattyúfúvókás dízelmotor tulajdonképpen passzol a Grandisba. 136 lóerő, 310 Nm nyomaték - nem aszfaltszaggató értékek, de maga a kategória sem igényli. Van hozzá egy hibátlan hatsebességes kézi váltó, japán beszállítótól. Ha szaporán kapcsolgatjuk, állítólag 10,8 másodperc alatt százon vagyunk. Az ígért végsebesség 195 km/h; Frankfurt környékén zsúfoltabb annál az autópálya, hogy meggyőződhessünk róla. Százhetvennel mindenesetre könnyen suhan, 3500 körüli fordulaton.


De zajos. Itt már, száz alatt még. Kisebb fordulaton csörög, nagy sebességnél pedig dübörög. Indulásnál egészen ijesztő: többször pillogtam rémülten oldalra, hogy honnan közelít egy Transit? Sehonnan, a motortérből jön a Ford traktorhangú (és karakterisztikájú) 2,5-ös szívódízelének zaja. Egyszerűen döbbenet. Ha már ilyen (ezért pironkodjanak a németek), legalább fojtanák üveggyapotba. 100-150 közötti tempónál elfogadható, de mégse az alsó középkategória szintjét fogadjuk el nála etalonként.

Mert ennél magasabbra igyekszik a Grandisszal a Mitsubishi. Kellemes dizájnelemek oldják a másoknál megszokott unalmat. Kedvencem az A-oszlopba illesztett háromszög alakú ablak, abszolút felesleges, annál viccesebb párátlanító nyílással. A lámpák nem a formabontás kiválóságaitól jönnek, de nagyon jól illeszkednek a sportosnak szánt imázshoz.



Sok rosszat mondtak az ilyen autók pingpongasztalnyi műszerfaláról; én szeretem. Mindenhol ellopják a szemünk elől a magabiztosságot adó hatalmas motortetőt - így kárpótolnak érte. Jóllehet a műanyagok itt sem jobbak a savanyú káposzta érleléséhez használt hordókénál, más kifogásolnivalót belül nehezen találnánk.

Kényelmes ülések, kellemes kárpitok, praktikum és ergonómia, bőséges biztonsági és kényelmi arzenál. Még szemetes/hamutartó is van, rögtön kettő (!). Egy hatalmas a középkonzol alatt és egy hordozható kukácska. Említésre sem méltó, vélhetnénk, de az utóbb próbált négy autóból háromban semmilyen sem volt, a negyedikben pedig jelképes. Hadd kallódjanak a papírgalacsinba göngyölt rágógumik, mócsingos papírzsebkendők, lejárt parkolócédulák - mármint máshol. A kesztyűtartót a mai tendenciák között hodálynak kell szólítani, az oldalzsebeket pedig Mariana-ároknak. Hogy még a világatlasznak is jut hely a műszerfal tetején lévő fedeles rekeszben, csak hálásan zokogva tudom említeni.


Bezzeg rideg számonkéréssel tartozunk a csomagtartó kicsinységéért. Legalább 20 centi hiányzik az autó hosszából, hogy az egy hetes balatoni nyaralásunkra ezzel induljunk. Heten vagyunk éppen, köztük három gyerek, tehát elférnénk, de hogy a két kisebb bőröndnyi hely nem lenne elég, az bizonyos. Két égetnivaló kölköt bízzunk a postára vagy a váltás ruhát? Öt személy esetén viszont óriási űrtartalmat nyerhetünk. A hátsó székek a padlóba hajtogathatók (egyesével is), ha még ez sem lenne elég, a második sor felbillenthető.


Vezetni jó: 17 mázsa tapasztja az úthoz, és bár keskeny, de futóműve remek, 215/55 R 17-es kerekkel már-már sportosan irányítható. Nem billeg, nem sodródik - ha ezt várjuk, nem okoz csalódást. Receptje: lecsalni a magasságból, toldani a hosszúsághoz, ezért jóval alacsonyabb a súlypontja, mint kategóriatársainak. Van benne sokféle támasz a minden bokorban ugrásra kész jávorszarvast sejtőknek - lehet, hogy esőben-hóban (erős provokációra) beavatkozott volna a stabilitáskontroll meg a fékasszisztens. De mi száraz úton fogtuk vallatóra. Sikertelenül, hallgatott, mint a sír.

Mitsubishi Grandis 2,0 DI-D

Tágas egyterű, a drabálisságot nélkülöző megjelenéssel. Kisebbnek látszik valódi méreténél, miközben a térkínálat hasonló a buszszerű konkurenciához. Ha itthon kap egy kecsegtető, nyolcmillió alatti induló árat, biztosan szépen fogy majd.

Az oldalról ajánljuk

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

4 órája
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22