Nagyot hall
A haszonjármű és a kecses alak nem közeli fogalmak. Minden egyterű-gyártó erősen iparkodik az ég és földnyi távolságot csökkenteni - a Mitsubishinek egész jól sikerült.
Képek alapján a Grandis hatalmas kombinak tűnt, semmi többnek. Ha kicsit hosszabb lenne a motortér, messziről biztosan összekeverném a Focus kombijával. Mellélépve hökkentem meg: bizony bőven nagyobb; harminc centivel hosszabb, hússzal magasabb. Bekukkantva még erősebb a kontraszt: két fővel több utast szállíthatunk. Mondhatnám hetet, de a csinosság oltárán a szélességet áldozták fel. Épp 4,5 centivel karcsúbb, mint a citált Ford.
Belátták és önkritikát gyakoroltak, így a hétüléses konfiguráció mellett hatosban is rendelhető a Grandis, mégpedig szintén három sorban elhelyezve. Ilyenkor középre is két karosszék kerül, pont olyan, amilyen máshol csak a sofőrnek és anyósának jár. Ettől szellősebbé válik a hátsó pad körüli tér. Térnek nevezem a máshol jórészt a kaloda kényelmét kínáló pót-ülőalkalmatosság környezetét. Tehetem, mivel a második sor ésszerű előrehúzásával két kevésbé nyúlánk (>=170 cm) felnőtt is elfér. Előttük kettő nagyobb (>=185); a zsiráftermetűt (<=195) pedig tegyük a jobb egybe, és a vezető legyen 180 magas. Így tizenegy (ösztövér alkatúakból, 7 fővel akár 13) méternyi embert szállíthatunk.
Ha mégse jön össze a jégkorongcsapathoz szükséges létszám, taszítsuk hátra a sínen csúszkáló második üléseket, és tartsunk nyújtógyakorlatot. Grandisban utazva itt a legkényelmesebb; sofőrös limuzinhoz szokott, ebből fakadóan esetleg merev ízületekkel bíró üzletfeleinket (kétkedésük dacára) tuszkoljuk be nyugodtan. Hívjuk fel a figyelmüket a külön szabályozható hőmérsékletre és légbefúvás-erősségre, és ha még mindig okvetetlenkednek, nyomjuk kezükbe a fedélzeti információs rendszer távirányítóját, hadd foglalják el magukat. Ha rövidlátók, az sem baj: középre lehajtható képernyőt rendelhetünk a mulattatásukra.
Előnyös viszont, ha kissé nagyothallók. Legalábbis a most próbált dízelmotoros járműben. Remélem, az egységesen felhorkanó szaksajtónak van annyi befolyása, hogy tömnek még pár kiló afrikot a motortér és a fülke közé. Ami a finom járású, diszkrét hangú 2,4-es benzinesnek bőven elég, ennek a harsány gázolajosnak alig állja útját.
Képtelenség, mondhatja a korszerű, közös nyomócsöves blokkokhoz szokott olvasó. Igen ám, de ez nem azon az elven működik. Ez egy pompás PD TDI. Igen, a VW motort árul az autóspiacon, és a japán gyár lecsap az akciós lehetőségre. Ha volt valaki, aki a szerződés 2003. szeptember 10-i aláírása után még a DaimlerChrysler és a Mitsubishi együttműködésének létjogosultságát bizonygatta, azt nem alkalmaznám gazdasági tanácsadónak.
Létszükséglet
Európában nagy egyterűt dízelmotor nélkül eladni szinte lehetetlen. A gázolajosok aránya kontinensünkön üti a 83 százalékot. Itáliában egyenesen 99 a százból - azt az egyet a könnyelmű importőr bemutató céljára hozta be, de a kutya nem bolygatja. Az indok egyértelmű: tesztautónk a nyúzópróbán sem fogyasztott többet 9 liternél száz kilométerre; benzinessel ilyen körülmények között biztosan lenyelettünk volna tizennégyet.A vadiúj, egyféle benzinmotorral kapható Grandisból 7600 darab fogyott a forgalmazás első 12 hónapjában. A dízel október környékén érkezik, és a jövő évben 15 ezret szeretnének értékesíteni. Józan megfontolást tükröz a terv; még nagyobbat álmodhatnának, ha automata váltóval is kapható volna. De nem lesz, sajnos.
A kétliteres, szivattyúfúvókás dízelmotor tulajdonképpen passzol a Grandisba. 136 lóerő, 310 Nm nyomaték - nem aszfaltszaggató értékek, de maga a kategória sem igényli. Van hozzá egy hibátlan hatsebességes kézi váltó, japán beszállítótól. Ha szaporán kapcsolgatjuk, állítólag 10,8 másodperc alatt százon vagyunk. Az ígért végsebesség 195 km/h; Frankfurt környékén zsúfoltabb annál az autópálya, hogy meggyőződhessünk róla. Százhetvennel mindenesetre könnyen suhan, 3500 körüli fordulaton.
De zajos. Itt már, száz alatt még. Kisebb fordulaton csörög, nagy sebességnél pedig dübörög. Indulásnál egészen ijesztő: többször pillogtam rémülten oldalra, hogy honnan közelít egy Transit? Sehonnan, a motortérből jön a Ford traktorhangú (és karakterisztikájú) 2,5-ös szívódízelének zaja. Egyszerűen döbbenet. Ha már ilyen (ezért pironkodjanak a németek), legalább fojtanák üveggyapotba. 100-150 közötti tempónál elfogadható, de mégse az alsó középkategória szintjét fogadjuk el nála etalonként.
Mert ennél magasabbra igyekszik a Grandisszal a Mitsubishi. Kellemes dizájnelemek oldják a másoknál megszokott unalmat. Kedvencem az A-oszlopba illesztett háromszög alakú ablak, abszolút felesleges, annál viccesebb párátlanító nyílással. A lámpák nem a formabontás kiválóságaitól jönnek, de nagyon jól illeszkednek a sportosnak szánt imázshoz.
Sok rosszat mondtak az ilyen autók pingpongasztalnyi műszerfaláról; én szeretem. Mindenhol ellopják a szemünk elől a magabiztosságot adó hatalmas motortetőt - így kárpótolnak érte. Jóllehet a műanyagok itt sem jobbak a savanyú káposzta érleléséhez használt hordókénál, más kifogásolnivalót belül nehezen találnánk.
Kényelmes ülések, kellemes kárpitok, praktikum és ergonómia, bőséges biztonsági és kényelmi arzenál. Még szemetes/hamutartó is van, rögtön kettő (!). Egy hatalmas a középkonzol alatt és egy hordozható kukácska. Említésre sem méltó, vélhetnénk, de az utóbb próbált négy autóból háromban semmilyen sem volt, a negyedikben pedig jelképes. Hadd kallódjanak a papírgalacsinba göngyölt rágógumik, mócsingos papírzsebkendők, lejárt parkolócédulák - mármint máshol. A kesztyűtartót a mai tendenciák között hodálynak kell szólítani, az oldalzsebeket pedig Mariana-ároknak. Hogy még a világatlasznak is jut hely a műszerfal tetején lévő fedeles rekeszben, csak hálásan zokogva tudom említeni.
Bezzeg rideg számonkéréssel tartozunk a csomagtartó kicsinységéért. Legalább 20 centi hiányzik az autó hosszából, hogy az egy hetes balatoni nyaralásunkra ezzel induljunk. Heten vagyunk éppen, köztük három gyerek, tehát elférnénk, de hogy a két kisebb bőröndnyi hely nem lenne elég, az bizonyos. Két égetnivaló kölköt bízzunk a postára vagy a váltás ruhát? Öt személy esetén viszont óriási űrtartalmat nyerhetünk. A hátsó székek a padlóba hajtogathatók (egyesével is), ha még ez sem lenne elég, a második sor felbillenthető.
Vezetni jó: 17 mázsa tapasztja az úthoz, és bár keskeny, de futóműve remek, 215/55 R 17-es kerekkel már-már sportosan irányítható. Nem billeg, nem sodródik - ha ezt várjuk, nem okoz csalódást. Receptje: lecsalni a magasságból, toldani a hosszúsághoz, ezért jóval alacsonyabb a súlypontja, mint kategóriatársainak. Van benne sokféle támasz a minden bokorban ugrásra kész jávorszarvast sejtőknek - lehet, hogy esőben-hóban (erős provokációra) beavatkozott volna a stabilitáskontroll meg a fékasszisztens. De mi száraz úton fogtuk vallatóra. Sikertelenül, hallgatott, mint a sír.
Tágas egyterű, a drabálisságot nélkülöző megjelenéssel.
Kisebbnek látszik valódi méreténél, miközben a térkínálat hasonló a
buszszerű konkurenciához. Ha itthon kap egy kecsegtető, nyolcmillió
alatti induló árat, biztosan szépen fogy majd.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
