Nem hülyének való vidék

Bemutató: Fendt 828 Vario és Horsch Maestro 8.75 CC vetőgép

2016.04.26. 06:18

Amikor lementünk Bajára, az Axiál központjába, minden hosszabb beszélgetésben szóba került a Farm című reality-műsor, ami átlagos trashprodukciónak tűnhet. Hiába tudjuk, hogy mindez csak egy díszlet az n+1-edik valóságshow-hoz, az RTL vidéken sokat veszíthetett a népszerűségéből a műsor miatt, amely szarban fetrengő, dézsában fürdő idiótaként ábrázolja a gazdálkodással foglalkozókat. Nagyon nem ilyen az élet a mezőgazdaságban.

Tény, hogy egyre kevesebben foglalkoznak földműveléssel. Ma már nem az a cél, hogy behajtsanak mindenkit a téeszbe kapálni, hanem hogy a munkát minél hatékonyabban végezzék. A kipróbált Fendt traktor napfénytetőjében GPS-antenna van, és még pár technikai trükkel a traktor két centi pontossággal szórja a magokat, méghozzá úgy, hogy legközelebb, amikor mást kell csinálni ugyanezen a táblán, tudja, melyik nyomon menjen, hogy ne tapossa ki a növényeket. Az emberek, akik ezeket a gépeket üzemeltetik és javítják, olyan körülmények között dolgoznak, ami mellett egy átlagos autós márkaszerviz putrinak tűnik, az meg külön bosszantó, hogy a gépszerelők jobban is keresnek, mint az autószerelők. Mondjuk az axiálosok alaposan meg is válogatják az embereket, 60-80 gyakornokból jó, ha hármat-négyet megtartanak. Nem túl jó az emberanyag – mondják.

Esetünkben a gép a Fendt 200-tól 1000-ig számozott palettájának a felsőbb részéből jött, a 828-as típusszámú traktor a 800-as sorozat legerősebbje. Hathengeres, 6,06 literes Deutz gyártmányú motorja van, 280 lóerős teljesítménnyel és 1217 newtonméter nyomatékkal – ehhez két turbót akasztanak rá. Brutális számok, gép (nitrogén-oxidok semlegesítésére szolgáló) Adblue-tartálya akkora, mint egy átlagautó benzintankja (50 l) és még magához tud venni 500 liter gázolajat, hogy ne kelljen gyakran kiállni – nagy munkák idején nem a traktor szaladgál a kútra, hanem a kút jön a tábla szélére.

Ami a robotpilótát illeti, a traktor nem pont úgy önvezető, ahogy azt manapság az autóknál fejlesztik: valójában egy földi rádiójelekkel feljavított GPS határozza meg a helyzetét, mivel a GPS önmagában túl pontatlan. Viszont magát a területet meg kell tanítani a gépnek. Azaz ha jön szembe egy őzike/gombászó vasorrú bába/barna maci, a traktor nem kerüli ki. Annyit tud, hogy figyelmezteti a traktorost a beállított helyen, hogy itt a sor vége, forduljon. A kikerülendő tereptárgyak helyét is előre meg kell adni neki, mint villanyoszlop és bármi más, amin nem akarunk átgázolni a tíztonnás döggel. A vicc az, hogy kormányrobotból is lehet venni utólagosat, ami természetesen olcsóbb, mint a gyári. A képeken látható Topcon cucc is ilyen, a hozzá tartozó érintőképernyőt és kormányzó egységet utólag építik be.

Kapcsolódó
Hű, de pontos!

Hű, de pontos!

A GPS-ed néha azt sem tudja, melyik utcában vagy, míg a traktor 2-3 centi pontossággal szánt, pedig az is GPS-t használ. Hogyan lehet ez?

Természetesen a traktoros világnak is megvannak az urban legendjei. Régen ezek arról szóltak, hogy a Rába-Steigerekkel úgy szántottak, hogy beállították a kézi gázt, és a két traktoros a terület két átellenes szélén felugrott a gépre megfordulni, aztán mentek vissza az árnyékba, mígnem az egyik elaludt, és a Rába az utat is felszántotta. Nem tudom, mi igaz ebből, de a mai robotkormányzású rendszerek érzékelik, ül-e valaki a vezetőülésben. Igaz, még ilyenkor is fennáll a veszély, hogy a traktoros elalszik, így most arról terjednek a legendák, amikor a csávó behunyt, a tábla végét jelző figyelmeztetést nem állította be, úgyhogy a közeli tóból kellett kiszedni a traktort.

A körülmények tényleg adottak a nyugodt melóhoz/alváshoz, hisz tudjuk, manapság egy traktor klimatizált, s nemcsak az ülése rugózott, hanem a fülke is rugókon ül. A 828-as Fendt ezt annyival toldja meg, hogy az első futóműve szintszabályzású, de bizonyos szituációkban az első rugózás kikapcsolható, ha az kell a jobb tapadáshoz, hogy ne pattogjon el.

Mi mindig analógiákat keresünk az autós világból, és ha már, akkor a Fendt gépeket tartják a traktorvilág Mercedeseinek. Ma már minden traktorjukat, 70-től 517 lóerőig fokozatmentes erőátvitellel szerelik, amivel rettenetesen nagyot dobtak – azóta minden cég dobott piacra valami hasonlót. A lényeg, hogy a traktorosnak nem kell váltogatnia, csak nyomnia kell a gázt, de a váltások nyomatéklökései sem rángatják a hajtásláncot. Egy mondatban nehéz elmondani a működését, a lényeg, hogy a nyomatékot részben hidromotorokkal, részben mechanikus úton viszi át a rendszer, e kettő arányának variálásával jön létre a fokozatok nélküli erőátvitel.

Hogy mi értelme ennek? A gép a fejlett számítógépes vezérlésnek köszönhetően gazdaságosabban üzemeltethető, mivel választható olyan stratégia a váltóhoz, hogy igyekezzen a motor fordulatszámát tartani – így a motor üzemállapota a legjobb hatásfokú tartományban marad. De van, amikor a sebességet tartja, a Vario váltó erre gond nélkül képes. Még vonuláskor is érezni a hatását: amikor 50 körül megy az országúton a traktor, mechanikus váltóval 2000/perc vagyis a maximális fordulat táján pörög, mi a 828-assal 1600-as fordulaton cirkáltunk. Van 40 km/órára képes változata is, annak egykörös a fékrendszere, a szédítő 50-hez már kétkörös kell, a leggyorsabb változat 60-nal is eldönget. Itt viszont az is szempont, hogy milyen lassan tud menni a gép: 20 méter óránként, azaz 0,02 km/óra – ez szédületes átfogás egy erőátviteli rendszertől.

Kiss Rolandtól, az Axiál bemutatócsapatának a vezetőjétől azt akartam megtudni, ki veszi meg ezeket a drágább gépeket, elvégre az olcsó is elhúzza az ekét. Szerinte egyrészt mondjuk egy 10 százalékos üzemanyag-megtakarítás miatt bőven megérheti, másrészt azok választják, akik maguk vezetik a traktort a saját gazdaságukban. Vagy ha nem is ők maguk, de a fiuk. Mert ez tényleg földön túli érzés: a Fendt kifelé is felfoghatatlanul csendes, a fülkéjében pedig normál hangerővel lehet beszélgetni, és egy olyan időszakban, amikor tizenórákat kell eltölteni itt, ez mindennél többet érhet. A fülke körbe üveg, a vezetőüléstől jobbra a váltó-hajtás-hidraulika-robotkormány vezérlőközpont figyel.

A próbára a traktor mögé kötött Horsch Maestro vetőgépet nem töltöttük fel sem vetőmaggal, sem műtrágyával, sőt, talajfertőtlenítővel sem – bohóckodáshoz ezek túl drágák. Nem véletlen, hogy a gazdálkodók mostanában ilyen gépekkel dolgoznak. Állítólag van olyan vegyszer, amelynek litere(!) 30 ezer Ft, a vetőmagot is aranyárban mérik, hát ezért a pontosság.

Mit tud egy ilyen vetőgép? Egészen pontosan tartja a tőtávolságot, mindenhová csak egy magot pottyantva, amire nyom egy kis talajfertőtlenítőt a kisebbik tartályából. Ez arra szolgál, hogy ne eszegessék meg a kártevők a magot – korábban a magok csávázásával védekeztek ez ellen, de a méregbevonatot az EU nem annyira támogatja. A műtrágyát is csak pont oda juttatja a gép, és olyan mélységben, ahová kell – ezt is sűrített levegő szállítja, akárcsak a talajfertőtlenítőt.

A szemenkénti vetőgép trükkje, hogy a forgótárcsa lyukaiba vákuum szív fel szigorúan egyetlen magot, és ahogy forog a tárcsa, a megfelelő ponton a lesodró lesodorja a tárcsáról, a mag belepottyan a magárokba, amit a vicces nevű vetőcsoroszlya készít el. A magárokban a magmegfogó kerék éri el, hogy a mag ott is maradjon, ahová pottyantották, majd jön a két visszatömörítő kerék, ami ráhúzza a földet a magokra. A nekünk bemutatott vetőgépen nyolc kocsi volt, azaz nyolc sort tud vetni, műtrágyázással és talajfertőtlenítő granulátummal.

A 828-as traktor könnyedén húzza maga után, mi a sebességrögzítővel 14 km/órás sebességgel vetettünk, de a gép képes akár 18 km/órára is. Régebben 10 km/óra számított a hangsebességnek a vetésbizniszben, úgyhogy Kiss Roland szerint igen termelékenyek lennénk, ha lenne lőszer a gépben.

A vetőgépről készült videón látszik a sorkijelölő is, ami a robotkormány miatt teljesen felesleges lenne, hisz ez azt a célt szolgálja, hogy amikor az ember kormányoz, ezt az előzőleg meghúzott vonalat kövesse a következő menetben a gép. Mivel a Fendt embléma a traktor orrán egy tökéletes célzóék, szabad szemmel is jól látható, hogy a GPS-es robotkormányzás mennyire felfoghatatlanul párhuzamos sorokat húz.

Ezzel az egész technikával mindössze egy baja lehet az embernek: érteni kell hozzá. Maga a traktor is megér egy külön fejezetet, hiszen a hidraulikus csatlakozók bekötögetése is egy külön tudomány, a vezetés sem szokványos és meg kell tanulni a robotkormány kezelését is, illetve azt, hogyan kell kijelölni a területet. Ehhez jön még a vetőgép trükkjeinek az ismerete: lehet, hogy könnyű elaludni a fülkében, de valójában illik odafigyelni arra, mi történik a gép mögött. Talán nem véletlen, hogy a mezőgazdasági gépek fejlesztői is azon dolgoznak, amin az autóiparban: a teljesen önvezető gépeken, ahol már az egyetlen komoly hibázási lehetőséget is kizárták – az emberi hülyeséget.

Sosem fogod megérteni

...de ha igen, akkor tök jó. A Fendt-féle Vario-váltóról lesz szó. A megoldás lényege, hogy egy bolygóművel kettéosztja a nyomatékfolyamot. Az egyik oldalon egy fix mechnaikus áttételen keresztül, a másik oldalon viszont egy hidrosztatikus hajtással viszi át a nyomatékot. A hidromotoros résszel játszva mechanikus fokozatok nélkül változik az áttétel, a végsebességénél viszont tisztán mechanikus úton jut a kerékhez a nyomaték. A dolog érdekessége, hogy a hidromotor-szivattyú párossal játszva a hátramenet is egyszerűen megvalósítható. Igaz, maga a szerkezet nem játék, mert 500 baros nyomáson szaladgál benne az olaj. Akinek még ezután sem vettem el a kedvét a dologtól, azt itt várja Ursula Fuchs, hogy átvezesse a Vario váltók dzsungelén. (A videó angol nyelvű, de németül is fent van a Youtube-on)

Az oldalról ajánljuk

Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

tegnap, 16:06
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52