A szántóföldi munkákat gyakran rövid idő alatt kell elvégezni, ehhez nagy menetsebességre és munkateljesítményre van szükség.
A traktor az ezres széria kisebbik tagja 420 óerős MAN motorral. Fokozatmentes, Fendt Vario Drive-nak nevezett hajtóműve van, ami 60 km/h-ig váltásmentes haladást tesz lehetővé. Emellett menet- és vonóerőfüggetlen szabályozása van, ezért minden pillanatban az optimális vonóerővel és sebességgel tudjuk használni a munkagépet. A váltó alacsonyan tartja a fordulatszámot, 1400-1450-en pörög a traktor motorja, ami azt jelenti, hogy kisüzemű felhasználás mellett kis fogyasztással közlekedik közúton. A szántóföldön a sebesség 7 és 20 km/h közötti tartományban mozog, talajviszonyok és munkamélység függvényében, természetesen ugyanúgy, fokozatmentesen.
A fülkéje tágas, saját mini hűtője van, digitális klíma, víz- és légszűrő tisztítja a levegőt az utastérben, és a 10,4 colos LCD kijelzőn térkép-applikáció fut, de innen változtatható akár a traktor kerekeinek nyomása is.
Egy 12 méteres munkaeszközzel a hátunk mögött indultunk tárcsázni. Nyomtunk egy kövér gázt, és még két gombot, a traktor elindult, a tárcsázó pedig a földbe süllyedt, nagyszerű látvány. Minden egyszerűen működik az utastérben, azon túl is, hogy az automata kormányt nem kell fogni, oldalt a kijelzőn meg úgyis látsz mindent. Ameddig nem kell fordulni a parcella végén, addig jobb, ha arra figyelsz, hogy ne nyúlj a kormányba, nehogy véletlenül kikapcsold az automatikát. Amikor viszont a sor végére értünk, már bele kell nyúlni a forduláshoz.
Nagy traktor=nagyobb szerszám
Magyarországon ott van értelme a hasonlóan hatalmas traktoroknak, ahol nagy, egybefüggő földterületeket kell megművelni, vagyis az elaprózott birtokokhoz nem ez a legjobb megoldás. A másik: az erős traktor nem úgy dolgozik gyorsabban, hogy növeli a menetsebességet, nem érdemes a tárcsázásnál 6-8 km/óra fölött vágtázni, mert nem lenne megfelelő a talaj átmozgatása. Vagyis a nagyobb/erősebb traktorhoz szélesebb eszköz kell, Magyarországon jellemzően legfeljebb 8-10 métereseket használnak, a Fend mögé akasztott 12 méteres tárcsával kevesebbet kell fordulni. Tízcentis művelési mélységet feltételezve, amikor egy métert halad a gép, 1,2 köbméter földet mozgat meg. Aki talicskázott már földet, az tudhatja, milyen súlyt jelent ez.
Szóltak előre, hogy majd a végén ne szedjem annyira alá, és időben kezdjem felengedni a gázt (mert az a fék), mégsem sikerült elsőre. Kicsit gyorsan mentem bele a fordulóba, és nagyon alászedtem. Közben próbáltunk korrigálni, de a Fendtre kapcsolt munkaeszköz túlfutott a parcellán, és fordulásnál gyökerestől lazán kirántott egy bokrot.
A GPS-alapon működő korrekciós jelről letértünk, a gép jelezni kezdett. Két kisebb kormánymanőverrel, egy kis gázzal és a két gombnyomással később ismét a helyes irányba tartottunk. Egyszerűen nem lehet hibázni a traktorral, pedig először ültem benne.
Mindenki nagyon elégedett a traktorral, mondjuk érthető is, az 1000-es család jelenleg a Fendtnél a csúcs, bár ezen belül a 1042-es még a kisebb teljesítményű. A top-kivitelben a 12,4 literes motor már 517 lóerős, nyomatéka pedig több, mint 2400 Nm.
Kitartó kereséssel azért az ember talál nagy nehezen hibán. Ha volt kapacitás 330 fokban működő ablaktörlőt konstruálni, miért követnek el olyan súlyos hibát, hogy nem szerelnek mélynyomót az utastérbe? Miért gondolja bárki, hogy a határban szántva, a csendes fülkében, behűtött kólát iszogató traktoros nem szereti a basszust a zenében? Mi értelme négy, rekedten üvöltő hangfalnak a szántóföld közepén egy Fendtben?
Mi tud az összkerekes Vario Drive?
A mezőgazdasági gépeknél számos esetben célszerű hidrosztatikus hajtást használni, a Fendt Vario Drive alapja is ez. Az összkerékhajtásos változat esetében a központi szivattyú táplálja az első és a hátsó tengely hidromotorját. A szivattyú és a motorok változó lökethosszú dugattyúkat tartalmaznak, teljesítményük fokozatmentesen változtatható a motor vagy szivattyútest elbillentésével.
A Vario Drive a hidraulikus és a mechanikus erőátvitelt kombinálja: a motor egy bolygóművet hajt, amelynek az egyik kimenete közvetlenül, mechanikus áttételen keresztül hajtja a hátsó tengelyt. Nagy sebességű haladáskor, közúton szinte csak ezt használja a gép, ami csökkenti a fogyasztást.
Amikor nagy vonóerőre van szükség, a szivattyú szabályzásával megcsapolják a bolygóműnél a motor nyomatékát, és a hidromotorok többletnyomatékot fejtenek ki a tengelyeken. A folyamatokat elektronika szabályozza, a vezetőnek nem kell semmivel sem foglalkoznia, a vonóerő átvitele teljesen az igényekhez igazodik. Kanyarban, az első tengely gyorsabb hajtásával szinte ráhúzza az ívre a traktor orrát, ezzel vagy másfél métert csökken az 1000-es Fendt fordulókörének az átmérője. Valamelyik tengely kipörgésekor egy gyorsan működő tengelykapcsoló lép akcióba a két tengely között, ez tölti be a mechanikus központi differenciálzár funkcióját.