Ez már nem rohad?
Bemutató: VW Crafter - 2017.
„Ha egy furgonról tudni szeretnéd, mikor jelent meg, nézd meg a hátulján, mikori a IVOTY (International Van of The Year) matrica.”
Az új Crafterrel már fél éve találkozhattunk, most a hazai bemutatónak érkezett el az ideje. A Zsámbék melletti tesztpályán minden adott volt, hogy a millió biztonsági kütyüt kipróbálhassuk.
Előtte persze át kellett esni a kötelező agymosáson, ahol megtudhattuk, hogy teljesen új. És ez kivételesen nem mese, hiszen szakítottak a Sprinter-alapú modellel – remélhetőleg a rozsdásodási hajlammal is.
A bemutatásra szánt autók hasonló méretűek, de motorikusan vegyesek voltak, 103-tól 177 lóerőig válogathattunk. Az átadás pillanatában nem tudtuk, melyikben van tesztsúly, míg a kollégáknál a jávorszarvasteszt második kanyarjában a kicsit nagyvonalúan rögzített raklap citromillatú ablakmosó nagy dübbenéssel nem jelezte létét. Így nem volt túl kiegyenlített a verseny, hiszen náluk például a gyengébb motorosban volt a teher.
A szerkesztőségből én vagyok az egyetlen, aki nem volt még rántópadon, de lehet, hogy nem egy 7 méter közeli, 2,5 méter magas járművel kellett volna elvesztenem a rántópad-szüzességem. Szegény fotóslánynak okoztam némi izgalmat, amikor látta maga felé közeledni a gigantikus VW jelvényt. Egyébként a különböző csúszós, lejtős utakon kiderült, a számtalan sokbetűs segéd rendesen megdolgozik a pénzéért.
Tényleg rendesen telenyomták extrákkal, mert gyakorlatilag a személyautó VW-kben létező összes segéd megjelent a haszonjárműben. Bár az oldalszél-asszisztens, vagy a holttérbe érkező autókat jelző asszisztens már korábban is létezett, de most megjött az adaptív tempomat, ráfutásgátló és fáradtságfigyelő is, ami a hosszú távú fuvarozásnál életeket menthet.
Míg az Amarok már csak V6-os motorral kapható, az (Európában) legnagyobb VW csak 2 literes TDI-vel. Abból is három teljesítményt rendelhetünk, a korábban említett 140 és 177 lóerős mellett megmaradt a 102 lóerős változat is. Állítólag sokat hezitáltak, legyen vagy sem, de mivel a hazai, főként fővárosi szállítócégek előszeretettel választják a konstrukciót, maradt. Persze a cégeknél nem feltétlenül a kevéssé túlhúzott motor, mint inkább az a döntő, hogy ez van az árlista alján.
Az új motorok mellé már alapcsomagban kapjuk a start-stopot, és sajnálatos módon csak Adblue segítségével tudták elérni az Euro6-os szintet, így arra sem árt figyelni, hogy az el ne fogyjon. Érdekesség, hogy gyárilag lehet hozzá rendelni mellékhajtást, vagy kompresszort a hűtős felépítményhez.
A hajtásban nem sok izgalom várható, fronthajtás, hátsókerékhajtás (hosszmotorral) és 4x4 (4Motion néven, csak a legerősebb motorral). Terhelhetőségben a 3 tonnától egészen a 5,5 tonnáig nyújtózkodhatunk, a komolyabb terhelhetőségű hátsókerekeseknél akár dupla kerékkel.
Belül a szabvány VW-műszerfal és kezelőszervek fogadnak. Itt is megjelentek a személyautós dolgok, mint például a két, illetve busz kivitelnél a háromzónás klíma. Végtelen tárolóhelytengert találtunk, főképp az ülések alatt, bár a Doka (duplakabinos kivitel) verzió hátsó ülése alatti tárolóhelybe lényegesen kisebb résen át tudunk bepakolni, mint mondjuk az 1991-es LT-be. Cserébe itt már a bal oldalon is van ajtó hátul.
Pohár- és italtartóba sincs hiány, régi szokás szerint a középső ülés háttámlája is szolgálhat lehajtva asztalkaként. Az egyetlen, amit nem teljesen értek, és már a Citroën Jumpynál se értettem, miért rakják némelyik pohártartót gyakorlatilag a szélvédő alá. Egyfelől kicsit olyan, mintha a marketingesek kitalálták volna, kell a kocsiba minimum 6 pohártartó, és a mérnökök a végén csak ott találtak neki helyet. Másfelől, hacsak nem kávét teszünk oda, a szélvédő alatt csodálatosan felmelegszik, plusz alig érjük el. Szerencsére azért kézközelben is akad helye a palackunknak, poharunknak.
Nem mondhatni, hogy ne haladnának a korral: a kütyüinket egyfelől a műszerfal tetején lévő USB-be és szivargyújtóba dughatjuk, ráadásul a sofőrülés alatt találunk egy 300 wattos(!) 230V-os konnektort is. A nagy bónusz, legalábbis nekem, hogy a raktérvilágítást elölről is kapcsolhatjuk. Jó-jó, tudom, volt már ilyen a T4-ben is, valahogy mégsem terjedt el.
A dobozban négy ledes lámpacsoportot is találunk, de nem sikerült eltalálni a színhőmérsékletet, így én ha gyakran kellene éjjel rakodnom, kicserélném valami szembarátabbra. Ráadásul a fényerejük se túl izmos. A raktérben amúgy számtalan luk várja a felépítménygyártókat, hogy belemezelhessék, bepolcozhassák a dobozt. És, bár a bemutató darabok mindegyikében be volt falazva a sofőr feletti rész, kérhető oda is tárolóhely.
A manőverezéshez a parkolóradaron kívül lehet kérni tolatókamerát, sőt a Trailer Assistnak nevezett cuccot, amivel a kamerán a tükörirányító gombokkal beállítva magától beparkolja az utánfutót a kocsi. Csak arra kell közben vigyázni, hogy utánfutó mögé nem lát, tehát ha valami volt mögötte, vagy az ívben, azt simán eltapossa.
Fronthajtású Crafter méretek
L3H2 | L3H3 | L4H3 | L4H4 | L5H3 | L5H4 | |
Raktér méretek | ||||||
Térfogat (m3) | 9,9 | 11,3 | 14,4 | 16,1 | 16,4 | 18,4 |
Hossz (mm) | 3450 | 3450 | 4300 | 4300 | 4855 | 4855 |
teljes szélesség (mm) | 1832 | 1832 | 1832 | 1832 | 1832 | 1832 |
szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1380 | 1380 | 1380 | 1380 | 1380 | 1380 |
magasság (mm) | 1726 | 1961 | 1961 | 2189 | 1961 | 2196 |
rakodási magasság (mm) | 570 | 570 | 570 | 570 | 570 | 570 |
Külső méretek | ||||||
Hossz (mm) | 5986 | 5986 | 6836 | 6836 | 7391 | 7391 |
Magasság (mm) | 2355 | 2590 | 2590 | 2798 | 2590 | 2798 |
szélesség (mm) | 2040 | 2040 | 2040 | 2040 | 2040 | 2040 |