Így leszel vezetőből kezelő

Mercedes-Benz Actros – 2019.

2019.05.19. 07:16 Módosítva: 2019.05.19. 08:24

A jövő autózásáról sokan mondanak sokfélét, de ha a teljes önvezetés még odébb is van, a biztonság és a takarékosság frontján egyre nő az automatikák szerepe. Pláne ott, ahol pár százalék megtakarítás is óriási.

Van egy versenypálya a Barcelona-közeli a hegyekben, a Parcmotor Castellolí. Már harmadszor sodort oda az újságíróság, de míg korábban Toyota GT86-ot és Mazda MX-5-öt vezettem ott, most csak az utasülésig jutottam – egy Mercedes Actrosban. Utoljára húsz éve, stopposként ültem nyergesvontató fülkéjében, se ide vonatkozó jogosítványom, se összehasonlítási alapom nincs. Ám a Mercedes olyan technológiákat mutatott be a frissített Actros-Arocs párosban, amelyek a személyautók világába is megérkeznek.

Az Actros jelenlegi variánsa 2011-es, fiatal modell a vontatók között. A frissítés a külsőt gyakorlatilag nem érintette, a motorok is változatlanok, mégis egyenesen Prof. Dr.-Ing Uwe Baake, a Mercedes teherautók fejlesztési részlegének feje magyarázott a helyzet komolyságáról. Sokat tisztultak a kamionok az elmúlt húsz év alatt, de az Unió kétszer ilyen tempót támaszt elvárásként a gyártók felé a következő 11 évre.

Azt azonban nem tette hozzá, hogy miért a szigor. Az EU mérései szerint nagyjából 21% a közúti közlekedés részesedése Európa teljes CO2-kibocsátásából, 15-6 arányban a személyautók javára. Csakhogy míg a személyautók kibocsátása csökken évek óta, az áruforgalomé még mindig nő. Mert gyorsabb ütemben növekszik a kamionforgalom, mint amilyen ütemben tisztultak a motorok.

A forgalomnövekedés nem csak környezetvédelmi kihívás. A sofőrmunka terhei egyre csak nőnek, hiába könnyebb vezetni a mai vontatókat, a biztonsági kihívások is nagyok, amikor 40 tonnáról van szó. A fuvarozó cégek pedig azt várják, hogy mindig hadra fogható legyen a drága pénzért beszerzett gép. A Mercinél úgy gondolták, digitális átállással erre mind választ adhatnak, úgyhogy aki 2019 június után gyártott Actrosba ül, az műszerek helyett már csak képernyőket talál.

Gyakorlatilag minden autószalonon bemutatott koncepcióban kamera van tükör helyett, ez az Actrosban végre széria. A MirrorCam két egyedi képernyőből áll az A oszlopok belső oldalán, és két vastag krómkarból a fülke tetején – ennek megléte árulja el a frissítést. Nem biztos, hogy kisautóban lenne értelme, de nyergesvontatónál számtalan előnye van, nem is értem, miért tartott eddig a bevezetés. A kamera eleve megkettőzött képet mutat, hogy ne legyen holttér, de fontosabb, hogy vonallal jelzi, meddig tart a szerelvény, és segédvonalakkal támogatja a mögöttes forgalom távolságának becslését.

Ha kirakja az indexet a sofőr, e vonalakat meghosszabbítja a vonatkozó sávra, és a robot is figyel, fény- és hangjelzést ad, ha nem tiszta a szerelvény útja. Például mert egy bringás a pirosnál előre gurult, a kamion mellett, a fülkéből szinte láthatatlanul. A kamerakép fordul a szerelvénnyel, mindig a pótkocsi végét mutatja, nem kell nyakat nyújtogatni kanyarodáskor-tolatáskor. Egy luxushoz szokott személyautó-firkász (én) persze megkérdezte, miért nincs 360 fokos kamera, de a válasz letaglózóan egyszerű: a pótkocsik akár napjában többször is cserélődnek, és sok köztük az öreg. Legfeljebb drón felbocsátásával tudná a vontató gyártója megoldani a felülnézeti képet.

Level 2-es sávtartó is került az Actrosba, azaz nem a vonalról pattan vissza, hanem aktívan a sáv közepén tartja a gépet. Nincs ebben semmi extra, gondolnánk, de a mérnökök szerint más, mint a személyautókban ismert rendszer. Ha egyenesen tartom a kormányt azokban, akkor egyenesen megyek, a nyergesvontató azonban kígyózó mozgással halad, ezt kell tudni a robotnak kezelni. A többi fejlesztéssel szemben ez nem szériafelszerelés, mert erős elektromos szervo kell hozzá, a golyópályás kormánymű alapesetben hidraulikus szervót kap. De ha valaki megrendeli, azon az oldalszél nem tud kifogni, csak ha a kanyar íve túl szűk.

Így mostantól szólhat a bikicsunáj, mehet a tánc, ha 15 másodpercenként ráfogunk a volánra, a robot tartja az autópályán a sávot-távolságot magától. Ha mégis baleset lesz, az természetesen a sofőr felelőssége, mert ez asszisztencia, nem önvezetés. De egy 3000 kilométeres út unalmát bizonyára lesz, aki így oldja majd, vagy legalább filmnézéssel.

A legizgalmasabb fejlesztés azonban az Előrelátó Hajtáslánc-felügyelet, angol rövidítéssel PPC. Ennek lényege, hogy nagyon pontos háromdimenziós térkép alapján adagolja a gázt, retardert és féket a gép, mindig a pillanatnyi korlátozásnak és útviszonynak megfelelő sebességet tartva, a sofőrnek csak kormányozni kell. A használatától 5% üzemanyag-megtakarítást remélnek, és bár jogsi híján vezetőként nem próbálhattam, Hans Luft gyári pilóta utasaként egy jó spanyol szerpentinen nézhettük meg a működését. Gyakorlatilag mágia.

Kijelzi, mekkora a következő kanyarban a megfelelő sebesség, és számolja a métereket addig, de nem feltétlen éri el a maximum tempót, csak ha nem kell túl nagyot fékezni utána. Ésszel, fogyasztásra, fék-élettartamra optimalizálva vezet, nem önjelölt Vatanen módra. A radaros tempomatot aktiválva egy elénk kerülő traktorra is a robot lassít. A 2,5 méter széles szerelvényt szűk helyen kormányozni persze így is kihívás, de az világosan látszik, hogy ez a szolgáltatás nagy lépés az önvezetés felé.

Mi van még? Aktív vészfék, ami 50km/h alatt elkerüli a gyalogosgázolást, ha ez lehetséges. Bár a bemutatóra nem egy random vontatót állítottak oda a negyvenből, hanem volt egy konkrét darab, aminek csak ez volt a dolga, de reméljük, nem preparálták és tényleg működik. A ráfutás veszélyére, a sávelhagyásra akkor is figyelmeztet az Actros, ha nincsenek bekapcsolva az asszisztensek. A navigációs képernyő appokat futtathat, így a távfelügyelet és fuvarszervezés már nem igényel külön tabletet. Aztán arra is jó a kamerás tükör, hogy éjjel, az ágyból egy gombbal bekapcsolva, függönyhuzigálás nélkül megnézhesse a neszre felriadó sofőr, lopják-e a szállítmányt. A kedvenc kapcsolómat azonban Mercedes csillag jelöli, ezt megnyomva ledsor vonja díszfénybe az emberfej nagyságú jelvényt az orron – ami fontos, az fontos.

A magas Actros fülkék síkpadolósok, ezekben akár tornázhatunk, amit a Merci TRX-szalaggal, edzésvideókkal és önmasszáshoz használható golyókkal segít, hiszen a jó munkavégzés alapja az egészséges test és lélek. A kamerákkal kapcsolatban felmerült, meddig bírják, amire ugyan az egyen „a gép élettartamát kiszolgálja” volt a válasz, ám a mérnökök nem szégyenlősök, és elmondták mennyi az. Aki kevéssé ismeri a kamionok világát, az talán meg fog lepődni, hogy a Merci szerint 1,2 millió kilométert ki kell bírnia egy Actrosnak, amelyik motor nem húzza eddig tesztelésen, azt visszaküldik még reszelni. Átlagos felhasználás mellett ez azonban 10 év alatt összejön, nem csoda, hogy viszonylag gyorsan cserélődik a szállítócégek flottája.

Megfelelő jogsi híján nem engedtek vezetni a németek, pedig a teljesen automata gépet a zárt versenypályán gond nélkül elkormányoztam volna. Mégis tanulságos volt beleszagolni, hol tart most a technika ebben a világban. A kamerás tükör jól működik, aki sokat vontat, az B-kategóriás gépen is hasznát venné, előbb-utóbb feltűnhet extraként. Ami viszont holtbiztos eljön majd a kisautós életben is, az a PPC. Jelenleg Európa és Törökország útjainak kilencvenegynéhány százalékán működik, ezt gondolom a használat is fejleszti.

A fuvarosok pillanatok alatt kilométerek millióit teszik majd a rendszerbe, úgyhogy guruló labor is az Actros, miközben Porschénál már készült hasonló prediktív tempomat Panamerában. A fogyasztás- és baleset-csökkentés nyomása óriási a gyártókon, a sebesség-szabályozási ötletek is ebbe az irányba mutatnak, úgyhogy szerintem legkésőbb pár éven belül személyautókban is megérkezik ez az asszisztens. Kíváncsi vagyok, lesz-e rajta sportprogram.

Az oldalról ajánljuk

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

1 órája
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52