GPS-szel kicentizett földmunkák
Hyundai HX 220 L kotrógép GPS vezérléssel - 2020.
Óriási anyagmennyiségeket megmozgató gátépítés egy centiméteres pontossággal – a Trimble GPS-rendszerrel felszerelt Hyundai forgó-kotrógép embereket, munkaidőt, gázolajat takarít meg, és kiváló minőségű végeredményt produkál.
A 4-es főút építéséhez kapcsolódó nagyszabású földmunkák részeként megmagasítják a Zagyva gátját, és új műtárgyakat építenek Szolnoktól északra. Mozgalmas a környék, megpúpozott négytengelyes billenőplatós teherautók robognak ideiglenes földutakon, dózerek és kotrógépek alakítják ki a rézsűket. A kivitelezés jelentős részét elvállaló PM-Art Deco Kft. öt és fél kilométeres szakaszon dolgozik, 440 ezer köbméter földet mozgatva meg, ami kétszer ennyi tonnányi súlyt jelent.
Felvonultatott gépparkjának legújabb tagjai két Hyundai HX 220 L hosszított lengőgémes kotrógép, amelynek GPS-rendszere Európában az egyik legelső. Fiatal még a 23 tonnás, 180 lóerős munkagép, egy éves, kétezer üzemórát teljesített csatornakotrással, iszapkotrással, vízrendezési feladatokkal, gátoldalak profilozásával, autópálya-építéssel. Tartozik hozzá egy zúzófej is, amely nádszáltól a 35 centi átmérőjű fatörzsig bármit felaprít és eltakarít az útból. Ekkora igénybevételhez elengedhetetlen a gondos karbantartás, 250 üzemóránként helybe jön az Axiál szervizese, két-három óra alatt végez. Ötszáz óránként nagy-, ezrenként teljes szervizt ír elő a gyártó.
A kezelő, Béla véleménye szerint tökéletes a Hyundai kényelme és ergonómiája. Erről magam is meggyőződtem, elfoglalva a fülkét, próbálgatva a karokat és pedálokat, ismerkedve a nagy felületű, áttekinthető grafikájú monitorral, amelyről minden szükséges adat leolvasható. Csendes a környezet, nagyon jó a kilátás, minden ügyesen van elhelyezve, úgyhogy a korlátozott belső méretek ellenére sem éreztem klausztrofóbiát. Az ülés előtt két hosszú, függőlegesen álló kar, ezek vezérlik egymástól függetlenül a lánctalpakat: lehet változó sebességgel (van lassú és gyors sebességfokozat is, de persze az utóbbi sem autós mércével értendő) előre-hátra menni, fordulni, helyben forogni. Ugyanez a funkciója a két pedálnak, gyakorlott és ügyes kezelő ezekkel irányítja a kotrógépet, két keze felszabadul. Az egyik joystickkel a gép, a másikkal a gém és a kanál mozgását vezérli, és ehhez utólag csatlakoztattak egy kiegészítést – de erről később.
A Hyundai HX 220 L abban az állapotban, ahogy elhagyta a gyárat, teljes mértékben alkalmas komoly földmunkák hatékony, gyors és precíz elvégzésére, a legnehezebb körülmények között is. Mégis felszerelték Trimble GPS-rendszerrel. Miért?
Ennek megértéséhez tegyünk egy kis kitérőt. Meglepett, hogy milyen pontossággal tervezik meg és kivitelezik a földműveket. Azt képzeltem, hogy egy folyó gátjának csak a magasságát kell centiméterre tartani, de jobbra-balra akár néhány arasznyi is lehet a mérettűrés. Pedig nem így van: mindent három-ötcentis határokon belül kellett megcsinálni eddig is. A tervezők papíron rajzolták meg a gátakat, autópálya-töltéseket, majd a helyszínen geodéták jelölték ki földbe ütött kitűzőkarókkal a megvalósítandó felületet. Természetesen mindezt több menetben, újra meg újra, és azután ellenőrizni is többszörösen kellett a munkát. A mai munkaerő-hiányban egyre nehezebb embereket találni erre, de már nem is szükséges, hiszen behatolt a szakterületre a digitalizáció, számítógépen készülnek a tervek, és pendrive-on érkeznek a munkahelyre.
Ott már nem kitűzőkarókat használnak, hanem telepítenek egy Trimble GPS bázisadót, amely centiméter-pontos pozíciójeleket ad a kotróra szerelt két vevőantennának, illetve a központi egységnek. A betáplált adatok alapján a gép már pontosan tudja, milyen felületet kell kialakítani. A rendszerhez tartozó képernyőn egy időben akár többféle kép is lehívható a kanál pozíciójáról, mozgásáról, látni lehet a tervezett és a pillanatnyi pozíció különbségét.
A kimondottan ehhez a Hyundai típushoz készült rendszer beépítése nem kis feladat volt, hiszen rácsatlakoztatták a hidraulika vezérlőtömbjére is, sok-sok csőbekötéssel. Ettől kezdve először, a betanulási időben, csak úgy használták, hogy csipogással jelezze a névleges pozíció elérését, majd a második fázisban már a Trimble vezérli a gém és a kanál mozgásait. Abszolút pontos, szép sima, egyenletes, pontosan terv szerinti rézsűt képezve. Akár én is felcsaphatnék vele gátépítőnek.
Persze Béla keze alatt bontakoznak ki igazán a gép képességei, aki igazán tudja kezelni a rendszert. Ha például 50 centiméternyi plusz töltést hagytak a dózerek, azt két menetben lenagyjázza, a harmadik húzás már 5 centis pontosságú, végül automatával egyszerre lehúzza a maradékot. A kiegészítő joysticken beállíthatja, mennyi legyen az esetleges ráhagyás, későbbi ülepedésre. Most három állásból megvan a munka, a régi módszer szerint öt-hat kellett. Messze nem annyira zsibbad el a gépkezelő agya a monoton ismétlődő műveletektől. Jelentős a gázolaj- és a gépkopás-megtakarítás, nem kell geodétát hívni a segédjeivel, nincs szükség kiigazító utómunkálatokra, egyből jó az egész. A Zagyva-töltésen, nehéz, agyagos földben, nyolc-tíz méter széles fogásokkal, napi 300-500 méter készül el. A 400 literes tankból 130-150 liter gázolaj fogy ezalatt.
Bundula József, a kivitelező cég ügyvezetője biztos benne, hogy egy-két év alatt megtérül a rendszer költsége. Kellett egy kis vagányság, hogy belevágjon, hiszen Európában az elsők között lett Hyundai HX 220L-be ez a típusú Trimble GPS vezérlés telepítve. Rövid idő alatt kiderült, hogy minden kifogástalanul működik, nagyot nő a kivitelező vállalkozás hatékonyága.