Igen, kínai, és?
Bemutató: Victory E200 villanyteherautó
2014-ben, volt szerencsém kipróbálni a Goupil elektromos teherautóját. Akkor az nagyon kezdetleges volt, a villanyautózás még gyerekbetegségekkel küzdött, és hát ez az ólomsavas akkuval megáldott furgonka se nagyon tudott még labdába rúgni, csak speciális helyszíneken.
Azóta eltelt 10 év, és már senki nem lepődik meg egy halkan nyüszítő villanyautó láttán. A fejlődést ez a Victory E200 névre hallgató platós kisteherautó is jól példázza, mert ennél kínaibb nem is lehetne, mégis, beülve már szinte semmire se csodálkozunk rá. Szabvány alkatrészek, mindent láttunk már más, európai modellben, semmi se fájdalmasan más.
Persze vannak mókás dolgok, mint például hogy megmaradt a fordulatszámmérő, vagy a kicsit butácskán magyar androidos fejegység, de ez egy olcsónak számító városi haszonjármű, szóval annyira nagy igény valószínűleg nincs is a csilivilire. Pont emiatt az egy hét alatt igazán megszoktam, a 60 kW-os motorral egész kellemesen mozgott a városi forgalomban, ha kell, az elektromos személyautóktól is megszokott lendületes nyomatékkal gyorsul.
Az energiát a 41 kWh-s lítium-vasfoszfát aksi szolgáltatja, a gyári adatok szerint 245 kombinált kilométeren keresztül. Ezt pont annyira igaz, mint bármilyen más autógyártó hasonló adata, így a tapasztalataimra hagyatkozva olya 210 kilométer körül tippelem a valós értéket. Ez az egy hetes városi csavargás alatt nagyjából igaznak is bizonyult, bár nagy súlyt nem szállítottunk, csak egy dupla méretű kanapé került fel a platóra.
Ha elfogy az energia, szabvány CCS T2 csatlakozón keresztül tudjuk tölteni, váltóáramnál 6-8, DC gyorstöltésnél 45 percet ígérve a 80 százalékos töltésre. A technikai adatok szerint AC-nél 6,6 kW-os, DC-nél 22 kW-os töltésre képes. A valóság ezzel szemben az, hogy DC töltőn még többet is (közel dupláját) tud egy darabig a tapasztalatok alapján.
Na igen, a visszajelző csak voltot és menet közben igen gyorsan változó ampert ír, így a fogyasztás kiszámítása nem épp a legegyszerűbb dolog, fejszámolók előnyben, de a végén 18 kW-ra jött ki, ami hasonló a nem sokkal korábban tesztelt eSprinteréhez, viszont itt sokkal több volt a gyors és így magasabb fogyasztású szakasz, így azért nem olyan rossz, ha tippelnem kéne, olyan 15 körül lett volna hasonló helyzetben.
A platón sok meglepetés nincs, rögzítő elemek és nagy teherbírású burkolat segíti a szállítás, az összes oldalon lehajtható oldalfallal (elvileg még billenőplatós megoldás is lesz rá). Tonnás a teherbírás, amit a laprugó kötegek és a hátsó futómű erőteljes pattogása üresen alá is támaszt, a budapesti utak emiatt annyira nem voltak a barátaim, de amúgy egész jól irányítható a gép.
A lassulás elfogadható, viszont amit még belefejleszthetnének a kínai mérnökök, az egy izmosabb motorfék, mert most szinte semmenyire nem lassult, ha leléptem a gázról. 20 km/h alatt megérkezik a kötelező hangeffekt, ami jelen esetben kísértetiesen hasonlít a régi pesti trolik hangjára.
Az utastér a jármű méretéből adódóan nem egy tánctér, de azért a 178 centimmel el lehet férni, 180 centinél magasabb kollegák már kicsit küzdöttek a helyért. A beltér, mint fentebb írtam, nem sok meglepetéssel bír, a legfurább a nem túl sikeresen magyarított androidos fejegység volt. Az audio rendszer kettő darab hangszóróval szerepel, értelemszerűen nem ezzel nyerünk a hangnyomás versenyen, de legalább zörög valami. A lejátszás történhet Bluetooth-on keresztül vagy pendrive-ról, és gondoltak a kütyük töltésére is, akad még egy csak töltős USB aljzat is.
A kategóriájában elég jól felszereltnek számít a Victory, klíma, villanyablak és két légzsák is jutott a fülkébe. A manőverezés biztonságáról a használható méretű tükrök és egy tolatókamera gondoskodik, bónuszként a középső tükörből a rakteret is szemmel tarthatjuk. Méretéből adódóan a fülkében hátizsákot, ilyesmit nem nagyon tudunk tárolni, erre plató- vagy oldaldobozt javaslok. Utóbbiból egy egész masszív akad is a vázra csavarozva.
A mérete miatt (163 cm széles!) kb mindenhol is elfér, viszont ennek ellenére a platóméret elég terebélyes (280x154 cm), plusz az egytonnás teherbírás se rossz, így alapvetően kertészeteknek, városi karbantartóknak jöhet számításba a jármű. Az ára jelenleg nettó 10,9 millió (a duplafülkés 11,9), de ezt még lejjebb lehet csavarni egy sikeres pályázattal.
A Victoryt a RoyalKertnek köszönhetjük.