Részeg, vak és alvó kamionosok figyelem!

DaimlerChrysler-haszonjárműfejlesztések

2006.02.22. 08:05

A bemutató Actrosban egyáltalán nem is volt mechanikus kapcsolat a kormány és a kerekek között. A kormánykerék csak mint jeladó működött, a kerekeket elektronika kormányozta. Megcsúszásnál a program azt csinál a kerekekkel, amit csak akar.

Tehát ha úgy érzi, hogy a sofőr által végrehajtottnál több vagy kevesebb ellenkormányzásra lenne szükség, rögtön tesz is az ügy és az úton maradás érdekében. Már csak egy kérdés maradt. Ha ezek után mégis baleset történik, ki lesz a felelős, a sofőr vagy a gép? Véleményem szerint sok idő kell még az ilyen rendszerek elfogadásához, ami talán nem is olyan nagy baj.

De kamerákkal, radarokkal és elektronikákkal nemcsak az iránytartást segítik majd a jövőben, hanem a ráfutásos baleseteket és gázolásokat is igyekeznek megelőzni. Az Actrosban is megfigyelhettük a Mercedes-Benz S osztályban elhíresült aktív vészfékrendszer működését. Igazolhatom, hogy ez a rendszer az úton keresztbefektetett deszka nélkül is működik, és egy lassan haladó A osztály utolérésekor valóban hatásosan lassít, akár a sofőr akarata ellenére is.

A kamion először jelez a vezetőnek, majd ha az nem reagál elég gyorsan, automatikusan dudál és vészfékez, olyan vehemenciával, hogy majd kiesünk az ülésből. Meggyőző, de még közel sem százszázalékos rendszer. Álló autóval, például, csak felvételről láthattunk bemutatót, amiből arra következtetek, hogy van itt még mit fejleszteni. Ráadásul a duda is túl hangos, amivel kapcsolatban a bemutatót végző fejlesztőmérnök főnökeinek vannak aggályai. De ígéretük szerint dolgoznak a megoldáson.

Még kezdetlegesebb fázisban van a Mitsubishi Fuso által fejlesztett és egy kocepciókamionban bemutatott holttérfigyelő, gyalogosfelismerő kamera. A beépített kamera képernyőjén jól megfigyelhető volt, hogy a rendszer hogyan ismeri fel a gyalogosok körvonalait, ráadásul nagy biztonsággal a pontos helyzetüket is meg tudja határozni, de hogy mit csinál majd, ha valaki a kamion elé lép, az még a jövő rejtélye.

Kevésbé elvont, mégis nagyon praktikus fejlesztés a sávelhagyás-figyeléssel kombinált radaros követőrendszer, amit az Unimogokba építhetnek majd be. Ez a rendszer alkalmas arra, hogy például szegélymunkálatok közben, amikor lassan kell előrehaladni a géppel, a hátrébb elhelyezett, terelőtáblát húzó Unimog automatikusan tartsa a beállított távolságot és kövesse az elöl haladó társát anélkül, hogy bárki is beleülne.

A a hátsó Unimog távirányítással is vezérelhető, tehát a munka befejezésekor nem is kell visszamenni a tábláért, hanem a távirányító segítségével könnyen magunkhoz kormányozhatjuk. A radar ráadásul nemcsak előre, hanem hátra is figyel. Ha a terelőtáblához nagy sebességgel, irányváltoztatás nélkül közeledne valamilyen jármű, azt a tábla mögött dolgozóknak kürtszóval jelzi, így azok a becsapódás előtt elmenekülhetnek a veszélyes zónából, megmentve ezzel a vállalatot és az államot több hónapnyi táppénz kifizetésétől.

Tolatni kamionnal sem könnyű. Nagy gyakorlatot és sok időt vesz igénybe egy félpótkocsis szerelvény szét- és összekapcsolása, ugyanúgy egy pótkocsis konténerszállítóval a lábon álló konténerek alá állás is. A DaimlerChryslernek mindkét esetre van kidolgozott rendszere. A félpótkocsiknál megoldották, hogy a királycsapon, az összekapcsoló tengelyen keresztül csatlakozik mindkét légvezeték és az elektronikai csatlakozó.

Így nincs szükség a különböző kábelek és csövek külön összekapcsolására, sőt távirányítós pótkocsilábak és tolatókamera segítségével, a kiszállásra sem. A másik, a konténeres tolatáshoz kifejlesztett rendszer ennél sokkal bonyolultabb, és talán az összes megismert technológia közül a legérdekesebb volt.

Itt újfent az elektronikus kormányzást hívják segítségül. Ezzel, egy távvezérlővel és egy, a pótkocsi végén elhelyezett kamera segítségével fantasztikus dolgot vittek véghez a mérnökök. A sofőr a vezetőülésben ül, és elengedi a kormányt. Ölébe veszi a távvezérlő egységet, bekapcsolja a rendszert, és a kamera által mutatott kép alapján, mintegy a pótkocsinál fogva behúzza a konténerek alá a szerelvényt.

Eközben magától forog a kormány, dolgozik az automata váltó és az elektronika, a hatalmas pótkocsis szerelvénnyel, a legügyesebb sofőrnél is ügyesebben, elsőre betolat az irányító által kijelölt helyre. Fantasztikus, de működik. Saját szememmel láttam. De mi történik, ha egyszer egy hagyományos kamionnal kell majd beállnia? Nem hiszem, hogy sikerülne.