Angyalbőrben jól érzem magam
Teszt: Felderítő Úszó Gépkocsi - 1964
Hat lövész, a parancsnok és a gépkocsivezető képezte a személyzetet. Nos, ebben a felállásban a golyóálló szardíniásdoboz megnevezés nemhogy erőtlen, de a harci parát még nem is adja vissza, csak a helyszűkét. Most már csak négy szék van bent - plusz a sofőr, és a parancsnok helye -, az eredeti pad eltört, így viszont már nem annyira gázos. Az utasrész így tűrhető, még asztalka is van az osztóművön, és szükség esetén fűtés a sarokban (az a lyukacsos lemezzel fedett terület ontja a meleget).
Van itt bent minden, mi szem-szájnak ingere, még látnivaló is, mivel kifelé nem sok adatott ebből. Néhány lőrés - természetesen zárhatóak -, egyik kisebb mint a másik, és elöl a szükség esetén szintén zárható két nagyobb nyílás, amik a vezetéshez kellenek. Ha elképzelem, hogy még a tetőt is ránk zárnák, végem lenne. A klausztrofóbia nagy úr. Az alapvető kezelődolgok - pl. mankókerék-mozgató - mellett olyan cuccokkal is találkozni, amik nem hogy a hatvanas években, de még ma sem mindennaposak.
Először is ott a kerékfújó rendszer, ami a dakaros versenyautókban pár éve még engedélyezett volt, de már nem, így max. a terepralifutamokon láthatjuk, ha egyáltalán. De itt, 1964-ben már volt! Külön a négy kerék levegőnyomása állítható plusz-mínusz irányban, a mellékelt műszeren követve. Laza talajhoz leengedjük, hogy jobban tapadjanak a kerekek, kemény talajra érve felfújjuk, és nem kell a kiszállással kockáztatni, hogy leszed egy orvlövész.
Aztán ott a rádió, attól kibuktam teljesen. 1964-ben nagyanyám csontgombos rádióját tekergetve próbálta elkapni a Szabad Európát... vagyis mit beszélek, a Kossuthot. A hadseregnek ekkor meg már milyen rádiója volt? Automata hangolós. Bekapcsolás után a fekete keresőgomb vadul elkezd forogni oda-vissza, megkeresi a fellelhető csatornákat. Az, hogy persze szovjet gyártmány, most inkább előny. Mert nagy, erős és strapabíró. A FUG-ba eredetileg szereltet fúrógéppel kezelték, ahogy a nadrágszíjakat kettévágják, a surranókat meg meglyuggatják eladás előtt, nehogy használja őket, aki megveszi. Akik kifurkálják a rádiókat főállásban, azok mellékállásban fúratlan, hibátlanul működőképeseket árulnak a bolhapiacon, így a FUG-ban is lecserélődött a rossz egy működőre. És mégis mozog a föld.
Így aztán úgy repesztettünk a mogyoródi Borsó-földön, hogy a fejünkbe nyomott korhű fejvédőn és a gégemikrofonokon keresztül tisztán tudtunk beszélgetni. Máshogy nem lehetett volna, mert belül igencsak hangos ám a dolog. A vezetési élmény ismét egy olyan fogalom aminek itt semmi értelme. Folyamatos küzdelem, birkózás a puszta vassal, ami úgyis arra megy, amerre ő akar, mi csak javaslatokat tehetünk az irányra.
Van persze vízszintesen álló kormányunk, rendes, hárompedálos cucc a lábunknál, és egy váltókar is, de ezt kettes fölé tenni már bátorság. A kormányt megmozdítani már fél siker, eltekerni már komoly eredmény. A kuplung tűrhető, a gázpedál szorulós, kicsit erősebb taposásra megszalad, és megindul a lovascsorda. Mindehhez járul, hogy a zsebkendőnyi ablakon lehet csak látni, épp merre is megyünk. Gondolom, gyakorlattal sokat lehet fejlődni, mindenestre nem bántam, hogy a TotalSar Adventure Parkos hagyományait most felrúgtuk, és csak egy viszonylag sík terepen fordultam vele néhányat. No de, azért sikerült felmászni egy kis bukkanóra is, két első kerék a levegőben. Hihi.
A művelet után megerősödött bennem, hogy nem baj, hogy vége a hidegháborúnak, a kötelező sorkatonai szolgálatnak, és a katonásdi szerintem továbbra is a gyerekeknek való. Akik szeretik azoknak is tuti, hogy a bandázás miatt tetszik. Mert az viszont nagyon jó. Főleg, ha akkor hagyom abba, amikor meguntam... Na meg, ha ilyen járgányokkal kell csinálni, miközben a cechet is más állja, mivel kb. 40 liter a fogyasztás 100 kilcsire. Ja igen, eladás előtt az egyik 70 literes üzemanyagtartályt is kiszerelték, hogy a hatótávolság jelentősen csökkenjen, a maradékkal meg Balatonig kétszer kell tankolni.
Az oldalról ajánljuk
- Technika
Olcsó japán hibrid, buktatókkalMűhelyPRN: Honda Insight 1,3 Hybrid – 2009.
Jóval olcsóbb, mint a kortárs Prius 3, cserébe kevésbé fejlett, az akkucsere költsége pedig fájdalmas.
- Hírek
Magyar vevők konstra Suzuki S-Cross: látványos eredmény született
A magánszemélyek tavaly majdnem 25 százalékkal több új autót vettek, mint 2023-ban.
- Hírek
Porig égett hét hidrogénbusz Franciaországban, az egyik jármű okozhatta a tüzet
Nagyjából 4,2 millió eurós, azaz 1,75 milliárd forintos kár keletkezett.
- Hírek
Menni akart a kamionos, áthajtott a piroson, letörte a vasúti sorompót
A sietős fuvarozónak mákja volt, hogy nem jött vonat. A rendőrökkel nem volt szerencséje.
- Hírek
Bemutatkozott a közel 500 kilométeres hatótávú Hyundai Creta, de van egy rossz hírünk
Az olcsó villany-Hyundaiból Európának nem jut.
- Hírek
Tíz új autóból kilenc elektromos volt Norvégiában 2024-ben
Az eladások csaknem 90 százalékát vitték a villanyautók.
- Olajdoktor
Kéken füstöl a dízelem, a túltöltött motorolaj lehet a gond?
1500 kilométer után kezdett rendellenesen viselkedni az autó.
- Hírek
Pókmajmot találtak egy kaliforniai gyorshajtó Rolls-Royce-ában
Az autóban tartózkodó két majom közül az egyiket letartóztatták.
- Hírek
Javítják az M1-esen megsérült hidat Tatánál, több kilométeres a torlódás
Csak a belső sáv járható az érintett területen.
- Hírek
Minimális álcával tesztelik az új Volkswagen T-Roc-ot
A T-Roc második generációját még idén bemutatják.
- Tesztek
Felejthetetlen névvel próbálkozó tucatautóTeszt: Ford Capri 77 kWh Extended Range - 2024.
Sosem lesz már annyira tökös a Ford, hogy egy népnek szánt egyszerű kupét hozzon, de a név ott lógott a falon, hát rászögelték erre az új krumplira.
- Hírek
Elkezdte ütni a sofőrt a részeg utas, baleset lett a vége
Az Egri Járási Ügyészség a férfit a közlekedés biztonsága elleni bűntett elkövetésével vádolja.
- Hírek
Frontális karambol történt az M3-as autópályán, lezárták a sztrádát
Hatvan közelében, a főváros felé vezető szakaszon történt a baleset.
- Hírek
Úgy megküldték murván ezt a 120 ezres Focust, mintha WRC lenne
Egy egyhatos, 100 lóerős Focust fogtak be alkalmi raliautónak. Hatalmas mókának tűnik.
- Hírek
Visszahívnak csaknem 23 ezer Kia EV9-et, mert valaki megfeledkezett az ülés rögzítőcsavarjairól
Csak az egyesült államokbeli modelleket érinti a hiányosság.
- Hírek
Köszi, belső égés és SUV-k: 40 éves eladási rekordot dönthet a Mazda az USA-ban
A japán gyártó szinte kizárólag különböző hobbiterepjáróknak köszönheti a sikerét.
- Technika
Top 10 SUV a legnagyobb csomagtérrel
Síeléshez ajánljuk: az elsődleges szempont a csomagtartó mérete, és a csúszós utak miatt az összkerékhajtás is feltétel.
- Hírek
A luxus-SUV-k elszívják a levegőt a luxusszedánoktól
Harmadával csökkentek a luxusszedánok eladásai 2024-ben. Nem a vásárlóerő szűnt meg: a drága SUV-kből egyre többet adnak el.
- Hírek
Járőrautó mellől indított gyorsulási versenyt egy BMW-s, egy audis és egy toyotás
A járőr egy darabig üldözte a BMW-st, de végül felhagytak a követésével.
- Hírek
Két ökör megfeneklett a homokban egy Ferrarival, ökrös szekér mentette ki őket
Nem túl meglepő módon kiderült, hogy a homokos tengerpart nem a Ferrari California terepe.
- Hírek
Kabrióként és négy ajtóval marad a BMW M8, tisztes sportautóként elkaszálják
A 8-as sorozat új generációja 2026-ra volt tervezve, de a vezetőség még nem döntött a modell jövőjéről.
- Hírek
Először csökkent a Tesla éves kereslete
A Cybertruck sem segített. A részvények így is növekedtek az előző évhez képest.
- Égéstér
A bérlőknek nem kell villanyautó
Sződi János nem csak a MűhelyPRN-ből ismert Avalon szerviz tulajdonosa, de az Autókölcsönzők Szövetségének elnöke is.
- Hírek
Szombattól legálisan lecserélheted a halogént LED izzóra
De nagyon nem mindegy, hogy milyenre.
- Hírek
Hídnak ütközött egy teherautó az M1-esen, két sávot lezártak
A híd szerkezete megsérült, a kár súlyos. A forgalomkorlátozás miatt dugóra kell számítani.