Bőrön kívül fullos kombájn

Teszt: John Deere 2066

2001.08.27. 10:40

A John Deere nálunk kapható gépei közül ez a középkategória. Vágóasztala 4 m széles. A 210 LE-s turbódízel motor a jobb hűtés és az egyszerű hozzáférés végett a gép tetején, szabadon áll.

Poros úton zötyög az autó a kókai TSZ felé. A "kutyával őrzött terület" táblát elhagyva egy felismerhetetlen fajtájú kiskutya ered az autó nyomába - a figyelmeztetető felirat jócskán túlzónak tűnik a barátságos jószág láttán.

 
   
   

Hátul egy rejtett létra a kombájn oldalán, ezt kihúzva juthatunk fel a tetőre. A motor mellett tekintélyes méretű légszűrőházat találunk. A hűtő-klíma berendezés kialakítása olyan, hogy a legnagyobb por sem árthat neki, nem tud eltömődni; a lég- áramlatok segítségével tisztítja magát.

 
   
 

A vezetőfülkét néhány személyautó is megirigyelhetné. Ami rögtön feltűnik, az egyik oszlopot teljesen elfoglaló műszer és lámpatömeg. Minden funkciónak és berendezésnek külön ellenőrző áramköre, és akár több visszajelzője is van.

A motor azonnal indul, a fülkében alig hallani belőle valamit. A klíma Is bekapcsol, rögtön kellemessé téve a levegőt. A kezelőnek szinte nincs is mit tennie, csak beállítani a fedélzeti komputeren, mit is szeretne aratni, és indulhat a menet. A gép vezetése egyszerű - legalábbis a kívülálló szemével.

 
   
   

A fő váltókaron a fokozatot (1-2-3) beállítva egy joystick-szerű kart előretolva indulhatunk. Középállásban fékez, hátra húzva tolatni kezd a monstrum. A vezetést segíti az osztatlan, domború szélvédő, amely nagyon jó kilátást tesz lehetővé.




 
   
 

Az oszlopon levő digitális kijelzőn választhatunk, hogy a motor fordulatszámát, a vágóasztal működését vagy éppen az aktuális sebességet akarjuk-e figyelni. A vezető melletti vezérlő kijelzőjén láthatjuk, milyen termény betakarítására van beállítva a vágóasztal. Hat előre tárolt program (búza, kukorica és repcefélék) könnyíti a munkát. A terepviszonyoktól függően beállítható, hogy az asztal mozgása kövesse a talaj egyenetlenségeit.

 
   
   

A vezetőfülke felszereltsége az állítható magasságű ülés, sztereó rádiósmagnó, italhűtő, pótülés, színezett üvegek, valamint egy digitális óra. Munka közben nemcsak a hibákra figyel a számítógép: ha nem jó minőségű anyag kerül bele, vagy a cséplési folyamat hibájából túl sok szemet veszt, figyelmezteti a kezelőt.

 
   
 

Ürítéskor elegendő egy gombnyomás, az ürítőcső kinyílik, még a munkát sem kell megszakítani. A vezetőfülke mellett egy kart elforgatva a tető kinyitásával növelhető a raktér. A jármű elejére felszerelt lámpasor fénye több, mint megfelelő.

A gépet 450L-es üzemanyagtartállyal szerelték, fogyasztása 12 óra alatt 320L. A fentartás nem olcsó. A szíjak épségére, feszességére nagyon kell figyelni. A gumiabroncsok nem kopnak gyorsan, de egy szálszakadásos gumi cseréje új vásárlása esetén belekerülhet akár 400 ezer Ft-ba is! Természetesen Firestone gumikról van szó, hiszen a gép amerikai.

 
   
   

Egy ilyen kombájn ára újonnan eléri a 40 millió forintot, viszont a tulajdonos elmondása szerint jobban megéri, mint egy használt keleti fenntartása - szervizelése. Az új kombájnhoz természetesen jár az assistance szolgáltatás is, aratási ügyelettel az ország egész területén.

A garancia csak akkor érvényes, ha a leendő tulajdonos/kombájnkezelő elvégez egy ismertető tanfolyamot.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.