Egyterű és terepjáró helyett

2004.10.20. 09:34

A célszerű kis egyterűek - vagy inkább nagyterű kombik - egyik korai képviselője és állandó európai piacvezetője a Renault Kangoo. A modellfrissítés után két olyan kivitelét vetettük össze, melyek a konkurens gyártók modellpalettáján még nyomokban sem találhatók meg: 4x4-est az automatával - ráadásul mindkettőt a járműosztályban ritkának számító 1,6-os benzinmotorral.

csik.jpg

1996-ban a Citroën a Berlingóval olyan majdnem-személyautós nagyterű kombit hozott létre, mely egy kompakt autó alapterületén akkora belső teret és csomagtartót nyújtott, mint addig csak a drága és hatalmas egyterűek. Nem késhetett sokat a válasszal a Renault sem. 1997 októberében piacra lépett a Kangoo, mely Európa-szerte le is taszította friss trónusáról a Berlingót.

Legfontosabb fegyvere a Berlingóról leginkább hiányolt oldalsó tolóajtó volt, meg a játékosan kedves bumfordiság, ami nem titkoltan szellemi elődjére, a népszerű R4-re emlékeztette. Amint megjött a PSA válasza egy tolóajtó formájában, Renaulték már készen is voltak a dupla tolóajtós kivitellel. Aztán az egymásra licitálás folytatódott: ki tud jobb motorokat és több felszerelést kínálni a másiknál. Jöttek a többiek is. Fiat Dobló, Ford Tourneo Connect és legutóbb a VW Caddy.

A Renault már az előző kivitelben bemutatta az összkerékhajtást és az automata váltót is - a többiek erre a szintre a mai napig nem jutottak el. Nemrégen ráadásul egy egész kulturált és használható 1,6-os benzinmotor is megjelent a Renault kínálatában. Nagy szükség is volt rá, hisz az előző 1,4 literes harmatosan kevés volt a jármű méreteihez. Szembeállítottuk hát egymással a két ikret, melyek sok hasonlóságuk ellenére azért homlokegyenest más autók.

A tavalyi modellfrissítés során az autó homlokfelülete változott a legjelentősebb mértékben, igazi Renault-s arcot kapott a csepp alakú lámpákkal, új maszkkal és középre élesített motorháztetővel. Az indexet persze divatosan integrálták a bura alá - a sima kivitelé az elegancia jegyében fehér lett, a terepváltozat megtartotta a sárga irányjelzőket. Könnyedén meg tudjuk különböztetni őket: a 4x4-es kivitel emelt hasmagassága, körben mindenütt felfedezhető fekete műanyag burkolata vadabb benyomást kelt. Az autók méretei szinte megegyeznek: alig több mint 4 méteres hossz, normális személyautó-szélesség és több mint 180 centis magasság - az emelt hasmagasságú 4x4-es testvére fejére nőtt még 6,5 cm-rel. Ennek eredményeképpen egyes bevásárlóközpontok mélygarázsa tabunak számít. Ilyen például a Mammut, a többségbe azonban be tudunk jutni.

Belül első ránézésre nem sok minden változott, a lemezek alatt viszont jótékony dolgok történtek. Több lett a hangszigetelő anyag, az elődhöz képest jól érzékelhető az akusztikai komfortjavulás. A közös vonásnak számító 1,6-os 16 szelepes motor eleve igen halkan és kulturáltan teszi dolgát, viszonylag magas és főleg jól leadott nyomatékával ellensúlyozza ma már nem túl vitézesnek tűnő 95 lóerejét. A motorhang kényelmes haladáskor szinte villanyautósnak tűnik, jobban pörgetve erősödik ugyan, de nem válik tolakodóvá. Akár 160-as tempóval haladva is kellemesen diskurálhatunk utasainkkal - inkább a két emberes tükörház tutulása dominál itt is.

A beltérben a felhasznált műanyagok kicsit kellemesebbekké váltak szemnek és kéznek, de maradt igénytelen hiba gazdagon - nem véletlenül viselik ezek az autók az R4 eszmei örököse büszke címet. Ami rögtön az elején bosszantó lesz, az az elektromos első ablakok mozgatógombjainak végtelenül ostoba elhelyezése az ajtózseb mélyén. Ehhez foghatóan briliáns helyet talán csak a Suzukinak sikerült találnia annak idején a két ülés között jó hátul, hogy ki kelljen tekerni a karunkat minden egyes ablakmozgatáshoz. Sebaj, azt legalább azok könnyen megtalálták, akik Barkas-váltón nevelkedtek. Ezután rögtön megpróbáljuk elhelyezni könyökünket az ajtókárpit helyén - mert hogy a kárpitozott könyöklő elég mélyen van -, és tapasztaljuk, itt bizony csak fényezett lemez van. Ez hosszabb utazások során csinos bőrkeményedést okoz - kivéve a téli időszakot, akkor a vastag felsőruházat védő hatással lehet ránk nézve.

A fűtés és szellőzés tekerőkapcsolói régi jó Renault-s hagyomány szerint kicsit messze esnek a vezetőtől - itt éppen túl mélyen van, de ez legalább illeszkedik az ablakemelők által megkezdett ergonómiai vonalba. A 4x4-es tesztautóban a kapcsolók teljesen rendszertelenül működtek: volt amelyik rendesen beugrott a megfelelő pozícióiba halk kis kattanás kíséretében, de a levegőáramlás elosztója erre már csak halványan volt képes, a klímakapcsoló viszont egyáltalán nem. Ez nyilván némi szétrázódás eredménye volt, csakúgy, mint a mindenfelől hallható kárpitzajok. Ezen a téren sajnos nem javult jelentősen a helyzet: még a kevesebbet futott automata kárpitjai is mindenütt zörögtek, amit aztán a jó nagy belső tér kellően fel is erősített.

Az ülések primitívségük ellenére elfogadható kényelmet nyújtottak. Állítani csak két dolgot lehet: hosszában tologatni a széket meg dönteni a támlát. Viszont legalább az előző generációnál még csak az összkerekes Kangookban levő jobb oldaltartású üléseket megkapta az összes többi kivitel is. A kormány egyáltalán nem állítható, aminek az az eredménye, hogy ha a 190 cm-es magasságomhoz beállítom az ülést, a kerék a műszerfal teljes felső ívét takarja. Többen mondták, mi szükségem van például az üzemanyagszint-jelző felső tartományára, úgyis az alsó a fontosabb. Ez igaz ugyan, de hogy pont autópálya-tempónál nem látom a kilométerórán a számokat 120 és 140 között, már sokkal kevésbé szerencsés. Az esti órákban aztán ez a probléma enyhült, ugyanis az egész napos munkától megfáradva görbülő hátamnak hála, az addig takart terület előtűnt a kormány mögül.

Az oldalról ajánljuk

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

7 órája
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott