Csőröztünk

Teszt: KRAZ 256

2003.10.27. 13:14

1986 óta rója köreit egy kőbányában a szovjet ipar remeke, a KRAZ 256 háromtengelyes, billenőplatós teherautó. Élete során számításaim szerint mintegy 35 ezer tonna kő elcipelésével járult hazánk épüléséhez. A külszíni dolomitbányászat technológiai folyamatában a KRAZ dolga a bányafalról lerobbantott kő elszállítása a bányagödörtől a feldolgozósorhoz, és a nyersanyag törőbe döntése.

csik.jpg

KRAZ-t vezetni nem úri sétakocsikázás, hanem a szó igazi értelmében vett komoly munka: gépészeti tudás, szívós fizikum és nagyfokú ügyesség szükségeltetik a masina üzemeltetéséhez. A zajos, mindenféle vibrációval átitatott fülkében ülve a laprugókötegeken zötykölődve letépni a gödörbe, beállni a rakodógép alá, visszarohanni a bedöntőhöz, tükörből rátolatni a küszöbre, minél gyorsabban - óráról órára, napról napra. Némi zsonglőrkészség sem árt: egy billentéshez négy kart és két pedált kell kezelni. A folyamat: kuplung ki, terepváltó üresbe, sebváltó négyesbe, hidraulikaszivattyú be, kuplung fel, billentőszelep nyit. Huh. Mindezt tízperces fordákkal kalkulálva egy műszakban 40-50 alkalommal.

A fülkébe már beszállni sem egyszerű: két és fél méter magasan van a kabin teteje, a lépcsőhöz jó nyolcvan centit kell fellépnünk. A favázas kabin nehéz ajtaját a borzasztó, egyszerre súlyos és rozoga kilincs erőteljes menedzselésével téphetjük fel. A gyönyörű zöld kord-műbőr huzatot viselő ülés állítható, pár fokozatban előre- illetve hátratolható, ha megbirkózunk a nehézkes és rozsdás állítómechanikával. Utasaink szintén állítható dupla ülésen foglalhatnak helyet.

Tulajdonképpen mindegy, milyen pozícióban van a kényelmetlen és izzasztó szék: a pedálok és a karok egyaránt lehetetlen szögben és távolságban helyezkednek el a pilótához képest. Pedig van belőlük elég. A hagyományos, de túlméretezett pedálok mellett bal lábnál lent akad még három szelep: kipufogófék, légkürt, ablakmosó. A pneumatikus ablaktörlő munkahengereit a műszerfal alján elhelyezett tekerentyűkkel helyezhetjük nyomás alá, ilyenkor kellemes szuszogásokkal áll munkába a két jelentéktelen lapátka. A párátlanításhoz, fűtéshez egy kis kapcsolóval aktiválható jókora elektromos ventilátor szállítja a langyos levegőt; esős időben jól hallani, ahogy a lapátok a radiátorházban felgyűlt vizet kavarják. A világítást egy kihúzható kapcsoló, a reflektort a szintén a bal lábnál lapuló lábkapcsoló működteti.

És persze a fő kezelőszervek: az 55 centiméter átmérőjű, lehetetlenül ferdén álló háromküllős kormánykerék, közepén az ötágú csillaggal díszített kürtgomb, a 72 centiméter hosszú váltókar, a 20 centis utat bejáró kuplung- és fék-, no meg a meglepően direkt gázpedál. Középen a boterdő: irdatlan kézifékkar, terepváltó, diffizár, szivattyúkar, billentőszelep. Ott vannak még a műszerek: kilométeróra, két fékrendszer-légnyomásmérő, meg még egy, töltés- és vízhőfok-mérő, valamint a légnyomás és a világítás riadólámpái. Az egészben van valami egy öreg brit limuzin miliőjéből: szerintem a KRAZ-műszerfal kimondottan szép.

Ha tehát a lehetőségekhez képest kényelmesen elhelyezkedtünk a KRAZ trónján és valamelyest megismertük környezetünket - indítsunk. Áramtalanító bekapcs, kulcs elfordít, gomb benyom - nyihinyihinyihi. No persze, indítás előtt vissza kell húznunk a leállításkor betolt, az alapjáratért is felelős kézigáz karját. Újra a gomb - wröff! Ha nincs gond az üzemanyag-ellátással, a V8-as azonnal beugrik, ahogy egy jó direktbefecskendezős dízelnek kell. S teszi ezt akár mínusz húsz-harminc fokban is, ahogy egy jó OROSZ dízelnek kell.

Egyes balra lent, de ezt csak megrakva használjuk, most kettesben indulunk. Emelkedőn a felezőnek is jó hasznát vehetjük, laza talajon pedig, ha elforogna a négy hajtott ikerkerék valamelyike, a hátsó két tengelyt összekapcsoló differenciálzár segít. A tengelykapcsoló viszonylag könnyen jár - a fáradtság majd csak a századik váltás körül jelentkezik. A váltó már nem egyszerű szerkezet - illetve az: hihetetlen hosszú utakon jár, indulásnál kicsit recseg-ropog, de felváltásoknál is célszerű még kuplunghasználat mellett is belőni füllel, hogy passzol-e a motor fordulatszáma a kapcsolni kívánt sebességhez. Ha jól el tudjuk találni a ritmust, menet közben a KRAZ akár kuplung nélkül is használható.

Az YMZ-238 kódjelű, hajókban is használt, felülszelepelt négyütemű dízelmotor szűk fordulatszámtartományban dolgozik, 215 lóerejét 2100-as fordulaton adja le és 1500/perc körül áll rendelkezésre a 800 newtonméteres csúcsnyomaték. Ötödikben akár 60-nal döcöghetünk, miközben a meglepően direkt, 3,5 fordulatos malomkerékkel terelgetjük az úton a csőrös csodát. Eközben nyekereg az egész szerkezet, csattognak a centis illesztési hézagú ajtók, zörögnek az ablakok és dübörög a tizenkétezer köbcenti. Szép kis hangzavar, folyamatos KRAZ-oláshoz elkél a füldugó.

Miután betolattunk a rakodógép kanala alá, a benyomott fékpedált egy kis ráhajtható vasbigyóval rögzíthetjük. Ha a kéziféket is behúzzuk és egyesben hagyjuk a váltót, az autót tökéletes biztonságban hagyhatjuk akár lejtős placcon is. Rakodásnál már az első adag lezúduló kőtől jó pár centit süllyed a négy hosszanti laprugókötegen nyugvó kasztni - teljes terhelésnél 12 tonna rakomány nyomhatja a tíz kereket, melyek 7,5 bar túlnyomással védekeznek ellene.

A lehulló törmeléktől hosszan előrenyúló pajzs védi a kabintetőt és a sofőrt. Rakottan már nem annyira fürge az autó, mint eddig: bizony kell az egyes, és nem árt, ha gyorsan kapcsolunk. Ellenben ha visszaértünk a célterületre, egy dologban meg is verhetjük a mai négytengelyes bányateherautókat: ilyen gyorsan semmi nem billent. A KRAZ mintegy negyedannyi idő alatt dobja le - igaz csak kétharmadannyi - dolomitterhét, mint a mellette robotoló négytengelyes Scania.

 
  Dolo-mitologia
 
 A dolomit proterozoikumi kőzet, a mészkő közeli rokona. Létrejöttének magyarázata bámulatosan egyszerű: a proterozoikumban a kékalgák élettevékenysége következtében egyre elterjedtebbé vált a mészkőképződés, mivel a növényi anyag elősegítette a karbonát kicsapódását. A dolomit másodlagosan keletkezett a mészkőből, Mg-metaszomatózissal. A proterozoikumban sokkal elterjedtebb volt a dolomitképződés, mint a fanerozoikumban. Ez azzal magyarázható, hogy az intenzív tenger alatti bázisos vulkanizmus sok magnéziumot hozott felszínre. A mindennapi élet során soha ne feledjük, hogy a dolomit csak meleg sósavtól pezseg!

A jó KRAZ-sofőr nem csak örömautózik járművével, de karban is tartja. 117 helyen, munkahengereknél, csuklóknál, csapágyaknál találunk zsírzófejeket; ha azt akarjuk, hogy kedvenc csőrös billencsünk hosszú életű legyen, ezeket gyakran - ha nem is minden műszak után - célszerű végigjárni. Munka előtt pedig nem árt ellenőrizni, hogy megvan-e az 50-60 liter hűtővíz, a 20 liter motorolaj, a 60 liter hidraulikafolyadék, az 1,2 liter olaj a kormányműházban és a három liter folyadék a szervo tartályában. Ezeknél az antik orosz gépeknél bármikor, bárhol előfordulhat tömítetlenség, szivárgás, vagy szélsőséges esetekben akár sugárban vizelés.

Dacára szovjet származásának mai tesztautónknak van köze Amerikához: a '86-os gyártású dömper műszaki alapját állítólag egy harmincas évekbeli Mack modell adja. Az ilyesmin a kiváló BMW-Uralok, vagy Schaffhausen-Pobjedák után persze nem illik csodálkoznunk. Az antik technika a tizenegy tonnás saját tömeg és a 12 tonnás terhelés mellett enni is kér bőven: országúton 50-53, terepen 100 liter gázolaj csúszik le a V8-as torkán száz kilométerenként, gyorsan kiürül a 160 literes tank.

Ergonómiáról egy orosz haszongépjármű esetében nehéz pozitívan nyilatkozni. Amihez csak nyúlunk - ha elérjük -, az légyen akár kívül, akár a kabinban, télen hideg, nyáron forró rideg vas, jobb esetben barátságtalan fekete bakelit. Azért akad egy-két ötletes miegymás is a KRAZ-on: szerszámosláda a lépcsőn, jópofa, versenyautókéhoz hasonló rugós gépházfedél-rögzítők, kis rugós lépcső a csőr hegyén, a lökhárító alatt. A kibillenthető, két fokozatban rögzíthető szélvédőn betóduló levegő enyhet ád a nyári forróságban. Az ajtókon lévő szerelőnyílások mögött található kontraanyákkal szabályozható az ajtók nyílásszöge - hogy ez miért jó, nem tudom, de a lényeg, hogy van ilyen opció.

Egy biztos: akármennyire korszerűtlen, gazdaságtalanul üzemeltethető, zajos nehéz vacak ez az orosz dömper, fáradhatatlan munkabírásával többszörösen megtermelte már néhai vételárát. A formája, robusztussága, a látványosan sok igazi, nehéz vas, a hangulat, ahogy nehéz munkát végző gép és ember összeforr: jó érzés körüljárni, jó érzés vezetni a dögöt.

Az oldalról ajánljuk

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

tegnap, 17:34
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59