Percenként 2400 liter a Vörös Kakasra

Teszt: Magirus-Deutz Mercur tűzoltóautó - 1963

2007.05.05. 08:45 Módosítva: 2013.02.05. 16:55

Kicsiny falum, választott otthonom, a Vértes lábánál heverésző Vértesboglár csupán 1018 lelket számlál, viszont önálló önkéntes tűzoltóegylete van. Amely a minap vásárolt egy negyvennégy esztendős fecskendőskocsit. Naná, hogy rárepültem.

Volt már tűzoltóautónk, de ez tényleg az. A csapatszállító Zuk is szép jármű, egyszersmind remek állapotban fennmaradt relikvia, de a villogóktól, szirénától, és persze a piros színtől eltekintve csak egy mezei furgon. Ez az összkerékhajtású, víztartállyal, szivattyúval, baltákkal felszerelt Magirus-Deutz viszont minden porcikájában a tűz megfékezésére készített célszerszám.

1848. Eugen Langen és Nikolaus Otto (igen, ő az az Otto, akiről elnevezték a belsőégésű szikragyújtású motort) N. A. Otto & Cie. néven Kölnben megalapítja vállalkozását. A céget 1872-ben átkeresztelik Gasmotoren-Fabrik Deutz AG-re. 1876-ban kezdik meg a négyütemű belsőégésű motorok gyártását, 1897-től készítenek - MAN-licenc alapján - dízelmotorokat is. Meg mozdonyt. Meg traktort. A két világháború között 40 és 4000 kilowatt közötti teljesítményből választhattak a vevők az 1930-tól már Humboldt-Deutz Motorenfabrik AG néven működő iparvállalat prospektusából, mely repülőgépmotorokkal is büszkélkedhet.

Magirust eredetileg Kock-nak hívták, csak németesített Magirusra, ami a görög Mageiros, azaz a német Koch, azaz a magyar Szakács latinos alakja.

1866. Conrad Dietrich Magirus, önkéntes tűzoltó Ulm városában megalapítja tűzvédelmi berendezéseket gyártó vállalatát. A cég a zengzetes Feuerwehr-Requisiten-Fabrik C. D. Magirus nevet kapja. 1872-ben kétkerekű tűzlétrát, 1892-ben még lóvontatta, de már négy keréken gördülő tűzlétrát készítenek.

1903-ban megépítik az első önjáró tűzoltófecskendőt, 1904-ben elkészítik az első önjáró tűzoltólétrát. A gyár leszámol a lovakkal, gőz-, majd benzinmotorokkal szereli gépeit; motorjai olyan jól sikerülnek, hogy a Maybachnak is szállít belőlük. 1916-ban háromtonnás teherautót, 1919-ben autóbuszt épít a Magirus.

A Nagy Találkozást a Nagy Válság hozza össze. A Magirus takarékos dízelmotort szeretne, a Deutz kerekekre tenné motorjait. A fúzió szervezése kicsit elnyúlik, 1936-ban végül egyesül a két cég. 1949-ben megteremtik a Magirus-Deutz márkát. Az peckes embléma alatt 1983-ig készülnek a buszok, teherautók, tűzoltókocsik; ekkor a már az olasz Iveco tulajdonában lévő márkát átkeresztelik Iveco-Magirusra. A csúcsos logót jelenleg a Deutz AG használja.

A rakéta, ami nem is az

A rakétára emlékeztető logó formájának semmi köze a sugárhajtáshoz, se lángnyelvhez. Az se nyert, aki kukira tippelt. Az ábra a Magirus alapítóhelyének jelképe, az ulmi székesegyház sziluettje, úgy lerajzolva, hogy alapjai egy M betűt adjanak ki.

A mi autónk egy 1963-as "Bulle"; a csekély számú, de annál lelkesebb német Magirus-Deutz rajongótábor csak így, Bikaként emlegeti ezt az 1953 és 1971 közt gyártott szériát. 85 és 250 lóerő közti teljesítménnyel, két-vagy három tengellyel, összkerékhajtással, vagy anélkül, a legkülönbözőbb felépítményekkel készült, honvédségi és polgári változatban egyaránt.

A konkrét típus neve Mercur. Ezt onnan tudom, hogy rá van írva az autó orrára krómmal. A Magirus a Bullékat motorjuk, hajtásképletük, tengelyeik száma, felépítményük, meg alighanem az aktuális cégvezető vallása és gyermekei száma alapján keresztelte el, bolygóneveket, számokat és rövidítéseket használva. A mi autónk azonosítója - ha jól gondolom - Mercur (mert kéttengelyes) 120 (mert ennyi lóerős) AK (mert összkerékhajtású).

A boglári tűzoltóegylet

A Vértesboglári Önkéntes Tűzoltóegylet bejegyzett civil szervezet. 115 éve védi a polgárokat, bár hivatalosan csupán 1992 óta működik. Avartüzeket, tarlótüzeket gyakrabban, lakástüzeket szerencsére ritkábban kell oltaniuk. Csapadékos időkben az elöntött garázsok, pincék szivattyúzása ad nekik sok munkát. Évente 3-4 éles kivonulásuk biztos van, de volt olyan száraz, csapadékszegény év, amikor 24-szer riasztották őket az ezerfős faluban.

Ha egy boglári polgár arra ébred, hogy ég a háza, két lehetőség közül választhat - és így van ez másutt is, ahol működik önkéntes tűzoltóegylet. Vagy szól bárkinek, akit ismer az egyletből, hogy baj van; ilyenkor a helyiek egyből kivonulnak, felmérik a helyzetet, megkezdik az oltást. És ha tudják kezelni egyedül a dolgot, ha nem, beszólnak a Tűzoltóságnak rádión, mert ez számukra kötelező. Ha a 105-öt riasztja először a tüzet észlelő, akkor a Tűzoltóság azonnal értesíti a helyi egyletet, így az mindig hamarabb ér ki a helyszínre, mint a központi szervezet.

Az egylet költségvetését a helyi önkormányzat állja, emellé alkalmanként a Katasztrófavédelem pályázatain sikerül még nyerni kisebb-nagyobb összegeket. A 2006-os évben 200 ezer forint volt a költségvetésük, ebből állták a szövetségi tagdíjat, részvételeket a tűzoltóversenyeken, az üzemanyagot. Egy tűzálló ruha 150-160 ezer forint.

Miből lett hát a fecskendős Magirus? A Vértesboglári Önkéntes Tűzoltóegylet pár éve kapott Németországból egy létrás kocsit (sváb falu vagyunk, ez egyfajta testvéri segítségnyújtás). Az is szép és jó volt, csak épp az egyszintes falusi házaknál nem sok mindenre használható. A létrás autót megvette egy fehérvári vállalkozó, az egylet ezután kifizethette a hatszázezer forintot a Magirusért Polgárdinak.

Az oldalról ajánljuk

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

30 perce
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18