Élvezni egy feketével
Régen vártam már ezt a találkozást az utak óriásával. A több évtizedes múltú, néha feltűnőbben, néha egészen észrevétlenül megújuló gigász mindig lenyűgözött. Talán nincs is olyan kamionos, aki legalább egyszer ne szeretne a mélybe tekinteni a belső körökben gyakran csak minigarzonnak becézett fülkéből. Mert a Magnum a legnagyobb a nagyok közül, már 15 éve.
Egyenesen Franciaországból érkezett a hatalmas fekete szerelvény. Elöl a Magnum, mögötte meg egy szintén francia gyártmányú, gyönyörű Lamberet félpótkocsi várt, betonlapokkal gondosan a jogszabályban megengedett felső határig, azaz 40 tonnáig pakolva. Bár az óriási space kabinokkal szerelt nyerges vontatók körében már nem a Magnum a legmagasabb - 11 cm-rel van elmaradva az éllovastól -, mégis a földtől 188 cm-re lévő padlószint és az ehhez tartozó kialakítás hihetetlen monumentalitást kölcsönöz a Renault vontatójának.
Méretek
Típus | Szélesség (mm) | Magasság (mm) | Padlószint (mm) | Önsúly (kg) |
Renault Magnum | 2550 | 3751 | 1881 | 7283 |
Scania R420 TL | 2430 | 3860 | 1640 | - |
Mercedes Actros 1844 MS | 2480 | 3575 | 1655 | - |
MAN TGA 18.430 XXL | 2500 | 3662 | - | 7320 |
DAF XF95.430 SSC | 2490 | 3730 | 1475 | 7600 |
Iveco Stralis AS | 2550 | 3660 | 1700 | - |
Már a fülke megközelítése sem hétköznapi. Először is az ajtó pereme alatt megkeressük a kilincset, amivel tágra nyithatjuk a hatalmas vaslemezt. Ezután mindent, ami velünk van és nincs szorosan a testünkhöz rögzítve, bepakolunk a fejünk felett lévő padlóra, az ülés elé. Mivel a felkapaszkodáshoz mindkét kezünkre elengedhetetlenül szükségünk lesz, ne vegyük félvállról ezt a műveletet, mert felfelé pórul járhatunk. Ha mindenünket gondosan elhelyeztük, határozottan megragadhatjuk az ajtó mögötti kapaszkodókat, és felmászhatunk végre a fülke szintjéig, majd óvatosan oldalazva meg is érkeztünk a Magnumba. Ilyenkor már csak arra kell vigyázni, hogy a földre tett tárgyainkra rá ne lépjünk, mielőtt szépen összeszedegetnénk őket.
Ha tíz évvel ezelőtt lépünk a fedélzetre, akkor egy szokatlanul tágas és hihetetlen belmagasságú, kamionokból addig nem ismert űr fogadott volna minket. Mára azonban a legtöbb konkurens megközelítette ezt a külső magasságot, miközben az alacsonyabban elhelyezett padlószinttel nagyobb belteret alakítottak ki a sofőröknek. Igaz a 187 cm-es szabad belmagassággal még mindig megfelelően tágas a hely, mára mégsem a beltér mérete teszi fejedelmivé a Magnum egyedi kialakítását.
Ha egyszer beleülnek, rögtön megértik mire gondolok. Az ülőlap jóval két méter fölött van, innan csak egy Magnum sofőrje láthatja a világot. És amellett, hogy biztonságosabb, kényelmesebb, és nem utolsósorban felemelőbb érzés innen kormányozni ezt a hatalmas szerelvényt, van egy másik óriási előnye is. Rossz szándékú emberek legfeljebb csak gólyalábakról, esetleg létráról jelentenek veszélyt a biztonságos magasban.
AE-től napjainkig
Az óriás története 1990-ben kezdődött, AE néven. Az új koncepció lényege abban rejlett, hogy egy vízszintes vonal mentén teljesen különválasztották az alváz-hajtáslánc párost a sofőr illegő-billegő munkahelyétől. Az egyébként is óriási fülke emiatt már olyan magasságokba emelkedett, hogy a kezdeteknél is csak külön létrán lehetett megközelíteni. Az új kialakításnak és a korát megelőző technikai újításoknak köszönhetően 1990 végén az AE elnyerte a legnagyobbaknak kijáró Truck of the Year 1991 címet, majd 1992-től a kétbetűs név mellé odabiggyesztették a Magnum feliratot is.1996-ban a jellegzetesen szögletes műszerfal-kialakításon és a belső tér elrendezésén változtattak kissé, majd 2000-ben a gyakran felmerülő elektromos problémák megoldásaként a Magnum is megkapta a szabványos CAN adatsínes elektronikai rendszert. A szinte védjeggyé formálódott négy szögletes lámpától tizenkét év után, 2002-ben kellett búcsút venni, amikor új kabinnal és hűtőmaszkkal próbálták megfiatalítani az óriást. Azóta a külső nem változott, annál inkább minden más, ami a lemezeken belül van.