Hernyótalpas hobbiautó

Teszt: Caterpillar 313B, Special Edition

2001.08.08. 09:07

157 kilogrammot mozgat egy lóerő - a Trabant 601 Limousine párhuzamos adata 28,3. A Toyota Corolla 1.4-é 11,2, a Peugeot 206 WRC-é 4,1. Aszfalton rendezett versenyre tehát nem, de laza talajra mindenképp jó szívvel ajánlható az együléses, alacsony súlypontú széles nyomtávú hobbiautó.

 
   
   

A Cat 313 a bányászszakmában a kisebb gépek közé tartozik, a cég katalógusának vonatkozó oldalán a "small" kategóriában található. Látva a vizsgált példány speciális mocsárjáró szereléke a nagyobb testvér, a 315-ös alvázából és két darab, 1,4 méter széles (leírom betűvel is: száznegyven centi) lánctalpból áll. Jól áll neki a méretes lábazat, nem tűnik komikusan aránytalannak, inkább határozottságot, tettrekészséget sugall. További folyománya a széles talpnak és a nem túl sűrűn rakott lécekkel ellátott láncnak, hogy a gép szilárd talajon kissé szögletes kerekű érzést keltve halad. Ezt az érzést nem csak kezelőjében kelti, de 1-2 kilométeres körzetben mindenkiben. A közelebb lakók a talajrezgésekből érzik is, a távolabbiak csak hallják, ha reggel beindul az élet.

 
   
 A motor

Tegyünk vele egy kört - illetve kettőt. Az egyiket helyben járva: a CAT-3064 T jelű, 4250 köbcentis (259 köbhüvelykes) masszív vízhűtéses dízelmotor ereje a hidraulikaszivattyún és osztóművön át függetlenül jut el a járómű két lánctalpához. Ezeket azután egy-egy karral (melyhez praktikusan alul telitalpas, előre-hátra taposható pedál van hegesztve) akár ellenkező irányba is járathatjuk, így képezve egy Mad Max-kört a sárban.

 
   
   

Ha inkább kímélnénk a talpakat, pörgethetjük csak a kabint és a gémet, a fordítómű 30.500 Nm-es forgatónyomatékkal, legfeljebb percenként 12,9 fordulattal ringlispílezik. Ez a manőver a kabinban nem is annyira vicces, de ha felmászunk a motorháztetőre és alaposan megkapaszkodunk a forgástengelytől legtávolabb eső fogantyúban, a jó szórakozás és a taccs garantált.

 
   
 

Most, hogy jól kimulattuk magunkat és megtöröltük a szánk sarkát, jöhet a munka. Katica egy tőzegbányában teljesít szolgálatot, napi nyolc órában áll a külszíni fejtés szélén és dobálja ki a gödörből az anyagot; illetve később a depónián szép magas kupacokba pakolja. A ritmust csak a tankolás (a 250 literes tankot háromnaponta kell teletölteni), a zsírzás, a 90 liter hidraulikaolaj meglétének ellenőrzése, a kötelező szerviz (250 üzemóránként) tagolja. Nem beszélve a sárga angyal-szerepről - a bajba került traktorok, teherautók ráncigálása (a CAT vonóereje 110 kN, azaz Kati eltépi a 11.000 kg terhelhetőségű drótkötelet, erre volt is példa, állítólag szépen pengett) is hozzá tartozik.

 
   
   Hidraulika

Munkakezdéskor a dolgozó a Cat kecses kéttollú slusszkulcsával kinyitja a motorházfedelet, ellenőrzi a vizet, hidraulika és a karter olajszintjét. Ugyanazon kulccsal nyithatja a szerszámtároló rekesz ajtaját, a tanksapkát és a kabinajtót. Bár - a szerszámost kulcs nélkül is fel lehet tépni, ezt megtette már korábban éjszaka is valaki, s ijedtében magával vitte a százezer forintos szerszámszettet. Reméljük, amerikai autója van, a collos készlet a DIN-csavarokon kissé lötyög.

 
   
 

A motor pöccre indul, a motorzaj nem zavaró, az amúgy is csendes gép a kabintól hatásosan el van szigetelve. Az ülés bal oldalán található a hidraulikaszivattyú kapcsolókarja, melyet felkattintva egy pálca emelkedik az ajtó elé, hogy kiszálláskor a dolgozó el ne felejtse lezárni a hidraulikát - így nem fordulhat elő, hogy a gépbe a lánctalpról benyúlva véletlenül eltapossuk, vagy széttépjük magunkat.

 
   
   

A kabin tágas, az ülés rugózása, dőlése, pedáloktól való távolsága, a fejtámla és a karfák magassága mindenki számára testre szabottan beállítható, a fűtés-szellőzés kellemes, légkondi nincs (bár rendelhető), viszont a nyolc fúvókából akár orkánszerűen is fújathatjuk a levegőt. Ha nem vagyunk porallergiásak, akkor a szélvédő alsó része, vagy akár az egész felnyitható, a fülkeajtó kiakasztható. Ilyenkor különösen ajánlott a kétpontos biztonsági öv bekötése, a minden irányban engedélyezett 45 fokos dőlésszög lejtmenetben való kihasználásakor nem lehet nagy öröm kiesni a lánctalpak elé.

A munka java részét a gép végzi, kezelője két kis könnyű járású joystickkal és az említett pedálos karokkal/karos pedálokkal inkább játszik, mint dolgozik. Az egyik joystick forgat-emeli-engedi a kis gémet, a másik nyitja-csukja a kanalat, illetve a nagy gémet kezeli. A tűzgombokkal a kürt kezelhető és a fordulatszám ejthető alapjáratra, valamint ez vezérelné a kalapácsot, vagy a nyitható/forgatható szerelékeket.

 
   
 

A gép vezérlése teljesen elektronikus, egy gombbal beszabályozhatjuk egytől tízig a motorfordulatot, egy másikkal a járás sebességét (két fokozat grafikusan is jelölve: a Nyúl és a Teknős), ez maximálisan 5,5 km/h. További gombok szolgálnak a gémek és a kanál relatív helyzetének fixálására - vagy mi, ezeket már akkor sem értettem, mikor én dolgoztam a géppel -, illetve a világítás és az ablakmosó-törlő kapcsolgatására. Azért már durva: a világítás is automatikus, egy nyomás: egyik lámpa, két nyomás: másik, három nyomás: mind, négy nyomás: semmi.

 
   
   

A visszajelző műszerek mintájául Lucas X-szárnyúja szolgálhatott: fogyatkozó körcikkek jelzik az üzemanyagszint változását, két sárga-zöld piros karikán pedig a hidraulikaolaj és a hűtővíz hőmérsékletét. Mindenféle ikon mutatja a motor fordulatszám-szabályozását, a választott gém- és kanálállást. Digitális időóra is van, tervezési hiba, hogy ezt minden reggel be kell állítani, a napi kötelező áramtalanítás ugyanis tőle is elveszi a delejt.

Kati minden szempontból alkalmas a rá kiszabott feladatok ellátására, egyetlenegy NAGYON zavaró dolgot tudnék említeni rajta: az intelligens amerikai munkaerő képességeiből kiindulva mindenütt feliratok figyelmeztetnek arra, hogy a motor meleg, a gép forog, a villamosság ráz, az ember elszakad, az ég kék, a víz nedves, a nők pedig titkolóznak.

A 313 B új ára kb.: 30 millió

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.