Olcsón gyorsan
Teszt: Peugeot Partner 190c HDi
A legkellemesebb meglepetés a benzinkútnál ért. Szélsőséges viszonyokkal tarkított tesztünk alatt a Partner átlagfogyasztása csupán 6.2 liter volt.
A Peugeot Partner kapható haszongépjármű és személyautó kivitelben. Teherautóként 1,9.es szívó dízel vagy 2,0 HDi motorral, azonos felszereltséggel, 600 és 800 kg terhelhetőséggel. Személyautóként a dízeleken kívül, 1,4 és 1,6 benzines motorral is rendelhető. A TotalCar a kétezres Hdi-t tesztelte.
A Partner 190c-ben a vezetőn kívül egy kísérő utazhat. A forgalmiban nincs korlátozva a vezető magassága, de a tapasztalatok azt mutatták, hogy ezt a hiányosságot érdemes lenne orvosolni. A nálam alacsonyabb kollégák is panaszkodtak, hogy nem tudják eléggé hátratolni a vezetőülést.
Ha elhelyezkedtem az ülésben, az indító kulcs a térdemtől három centire volt, ami nem túl megnyugtató. Szerintem minden kellemetlenség okozója a ráccsal kombinált válaszfal. Ha pár centivel hátrébb volna, vagy egyáltalán nem létezne, egy szavam se lenne. Cserébe viszont intenzív fékezéskor sem érkezik a rakomány a nyakunkba.
Felejtsük el szörnyű születési rendellenességem és nézzük emberi szemmel a Partnert.
Peugeot-ról van szó, ezért nem csodálkoztam, hogy a kormány magassága állítható, a székek rendkívül kényelmesek, és a maga egyszerűségében az egész belső szépen tervezett egységet alkot. Nekem a kapcsolók nagyon tetszettek, látszik rajtuk, hogy külön tervezték, nem valamelyik testvér öröksége. Nincs belőle túl sok, és nincs is túlbonyolítva a rendszer, de nekem pont ez jön be.
A magas székeknek köszönhetően könnyű a ki és beszállás. Egy munkaeszköznél ez fontos szempont. Például egy futár naponta átlagosan húsz helyre megy, az már magában negyven ki és beszállás. Plusz a központ, koszt, miegymás. A Partner ilyen feladatra is ideális.
Az ajtó könyöktámasz-magassága számomra tökéletes, de sajnos rossz tapintású kemény recés műanyagból van. Hosszú távon esetleg kidörzsöli a könyököt. Ha ilyen autót vásárolnék, biztos, hogy az ajtók kárpitozásával kezdeném.
Sajnos a kemény műanyag jellemző az autóra. Mivel munkaeszközről van szó, ez elnézhető, sőt tisztítás szempontjából az egyszerű megoldás erényére válik. A válaszfal nélküli raktér miatt, sajnos az utastér is ugyan úgy koszolódik.
A külső visszapillantó tükrök tökéletesek, a robogósok nagy örömére szinte nincs holt tér. A jobb oldali elektromos, a bal oldali klasszikus módon, belülről állítható egy kis karocska segítségével. Végre egy ésszerű megoldás. A bal oldali tükör ugyanolyan kényelmesen állítható mechanikusan is, mint ha motor mozgatná. Kiváltható a teljesen felesleges elektromos mozgató motor. Egy hibalehetőséggel kevesebb, és a gyakori tükörtörésnél olcsóbb a javítás.
A váltó minden pozícióban kényelmesen elérhető, pontosan kapcsolható és kényelmes a fogása. A Peugeot-hagyományoknak megfelelően a bal oldali bajuszkapcsolóra került a világításkapcsoló és a ködlámpa is. Sajnos a kapcsoló végének nyomásával aktivizálhatjuk a dudát is. Szokás kérdése, de ezt a megoldást nem tudom megszeretni.
Nem meglepő, hogy felár ellenében a vezető és az utas oldalára is légzsákot vásárolhatunk. A biztonsági öv magassága állítható, de a fölső helyzetben olyan magas, hogy szinte a szemem előtt fut az öv. Nem hinném, hogy van ember, akinek kényelmes lenne. De ha létezik ilyen óriás, annak a lábai tuti nem férnek a Partnerbe.
Egy áruszállítási feladat elég sok adminisztrációval jár, ezért fontos, hogy minden lom kényelmesen elférjen. Az utastérben rengeteg a rakodóhely, bár mindegyiket egy picit kicsinek találtam. Az oldalsó zsebbe elfér a menetlevél és egy üdítő. A fej fölötti óriási tér kihasználatlan, viszont a vezető ülés alatt egy nagyszerű kihúzható csempészfiók van.
A titkos helyek sora nem ér véget, ugyanis az utasülés előre billenthető, és alatta tisztességes méretű rakodóhely van. Ha muszáj értékeket hagynunk a kocsiban, ott rejtsük el. Ha pedig nincs válaszfal az utastér és a raktér között, az ülés előrebillentésével nyerünk még fél métert, így a hosszabb tárgyak is elférhetnek.
A középkonzolon egy felhajtható ajtó takarja a rádiósmagnót. Lehajtva kiválóan álcázza a berendezést. A hiba csak ott van, hogy leleplezvén a rejteket, RADIO CODE matrica virít az oldalsó ablakokon. Ez a kódos rádió valószínűleg elriasztja az erre szakosodott gyűjtőket, de a júzert is sírba kergeti. Minden bekapcsolásnál be kell írni a négyjegyű kódot. Jó kis szerencsétlenkedés.
Sajnos autó tesztekből a fűtőberendezés próbája általában elmarad. Az időjárásra való tekintettel ezt a hibát most nem követtük el. A fűtőventillátor iszonyú hangos, de külső és belső keringtetés üzemmódban is működik. Viszont sehogy sem sikerült beállítanunk, hogy a meleg levegő csak a lábtérre irányuljon, pedig elvileg a piktogramok szerint működni kéne. Hiába állítottuk úgy, hogy alulra menjen, akkor is fölül jött, és ha elzártam a fölső nyílásokat, akkor sem jött a lábra, sehogy sem. Aztán kitapogattuk, megy az lefelé, csak nem éreztük.
Hátulról kétszárnyú 90 és 180 fokban nyitható ajtókon keresztül pakolhatunk a 3 köbméteres raktérbe. Természetesen rendelhető egyszárnyas felfelé nyíló kivitel is. Tesztautónkon hátsó ablakfűtés és ablaktörlő is volt, ami feláras extra (50,000Ft).
A raktér hosszúsága 1,710 mm a szélessége 1,670 mm kerékjárati dobok közötti távolság 1,190 mm. A nagyobb raktér és az alacsony padlólemez érdekében hátulra torziós rugók és döntött lengéscsillapítók kerültek így a padlólemez a földtől 641 mm-re került. A doboz magassága 1,246 mm, amit egy zsiráftető fantázianevű opció segítségével (60.000Ft) a szabad ég felé végteleníthetünk.
Tesztautónk extraként rendelhető (140,000 Ft) jobb és baloldali üveges tolóajtót kapott. Ez nem csak a pakolásban, hanem az üvegek révén a közlekedésben is segítséget jelent. Csak ajánlani tudom. Becsukáskor a puszta erő nem eredményes, egy kicsit technikázni kell.
Az igazi jutalom az 1997 köbcentis 90 lóerős HDi motor volt - hihetetlenül hasít! A maximális nyomatéka 205Nm 1900ford/perc. Az első kerekeket hajtva vidáman megbirkózik az 1985kg súlyú, 800kg-al terhelt autóval is. A megállásról elöl hűtött tárcsafékek hátul dobfékek gondoskodnak. Természetesen rendelhető ABS-szel is (80,000 Ft).
A Bosh elektronika felügyeli a befecskendezési rendszert. A védelem 5000 fordulat/percnél tilt, minden dadogás és rángatás nélkül. A HDI technológiának köszönhetően az elektronikus rendszer a jármű sebességét figyelve különböző nyomással adagolja az üzemanyagot. Ennek következtében az égés tökéletesebb, és a kiváló emissziós értékek mellett rendkívül takarékos. Országúti hajsza és városi araszolgatással tarkított tesztünk alatt is csupán 6,2 litert fogyasztott gázolajból.
A Partneről minden munkatársunk elismerően nyilatkozott. Ha dinamikusan és gazdaságosan szeretnénk kényelmesen fuvarozni, tökéletes megoldás - csak ne legyünk 160nál magasabbak...
|
A Partner haszongépjárművek nettó alapárai:
170C D, 1867 cm3, 72 LE, - 2170000 Ft;
190C D, 1867 cm3, 72 LE, - 2270000 Ft;
170C HDI, 1997 cm3, 90 LE, - 2470000 Ft;
190C HDI, 1997 cm3, 90 LE, - 2570000 Ft.