Petróleum zab helyett
Traktormajális 2003. május 3. Bokor
A Vörös Csillag Traktorgyár 1956-os Dutra U 28/A dízel traktorát 1970-ben vásárolták a babócsai termelõszövetkezetbõl romos állapotban, ócskavasként. Hiányzott róla az üzemanyagtartály, a hûtõ, a vízpumpa, az önindító, a dinamó, a hengerfejek, az adagoló. A nagyatádi ócskavas-telepen sikerült hozzá minden hiányzó dolgot megvásárolni - darabonként. Komplett fõdarabot abban az idõben nem adhattak el. Tulajdonosa - Jancsár József - szerint még ma is tud új alkatrészeket vásárolni hozzá. A traktor érdekessége, hogy oldalán HSCS (Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Gépgyári Mûvek Rt.) embléma látható. Alvázszáma 12412/10, vagyis ez a tizedik gyártott példány.
Gyönyörûen kuttyogott a 1949-es dízel Hofher G35. (35 LE). Szinte meg lehetett számolni a robbanásokat. Egy henger - 6800 cm 3! Szarvák Béla hét stabil motorért cserélte a Vörös Csillag remekét. Alapos felújítása során a Makrai gépmûhelyben készült új hajtókarcsapágyakkal, köszörült fõtengellyel rakták össze ismét. Az adatok alapján a kiállítottak közül az egyik legerõsebb traktor volt.
Az 1956-os mannheimi Lanz-Bulldog 22 igen szemrevaló teremtés, bár amint látják a kedves olvasók, igencsak soványka buldog. Nem csoda, mert az 1 hengeres, 22 lóerõs univerzális traktor különösen gazdaságos mûködésûnek számított, fogyasztása 180-190 g/LEh. (A 13 lóerõvel erõsebb Hofher G35 fogyasztása 270-300 gr/LE/óra.) Helyreállította Simon Lajos (Kunfehértó).
Saját kerekein a legmesszebbrõl a csehszlovák 1962-es Zetor 3011 (30 LE) érkezett. Hirei László a mai napig használja, ráadásul egy speciális kihajtással mobil fûrészgépet is mûködtet vele. A képen elõtérben Béke Antal 1955-ös Zetor 25K gépe látható, ami arról híres, hogy nekem ilyen volt felhúzósban. Fémbõl volt és négysebességes, rükverccel, kormányozható kerekekkel. A hátsó tengelyénél kellett felhúzni.
A lengyel gyártmányú, 30 lóerõs 1962-es Ursus mindvégig magánkézben szolgáló traktor volt, amelyet egy kertészetben használtak. Gelei Sándor tavaly megvásárolta, és az eredeti fényezést követve külsõleg is felújította. Kétfejes, igavontatású ekét alakítottak ki hozzá. Sajnos kimaradt a fotózásból, de szerencsére a tulajdonostól kaptunk róla fotót, igy mindenki megcsodálhatja a medve helyes kis orrát.
A majális egyik legszebb traktorának oldalán érdekes felirat díszelgett. Porsche System. Tudtam én, hogy egy igazi Porsche rajongó nem maradhat traktor nélkül. Ha már félmillióért vett egy Porsche szánkót, egy traktornak is illik helyet szorítani a Carrera mellett. Felvinczi István 1954-es dízel Allgaier-Porsche traktorának minden eleme tökéletesen kidolgozott. Még a szerelvények elektromos csatlakozói is szépséges Hella felirattal pompáztak. A formáját pedig sok mai traktor megirigyelné.
Farkas Albert 1962-es dízel, angol gyártmányú Fordson Super Major traktorja tetszett a legjobban. Összkerék-hajtású traktor, amelynek a mellsõ és hátsó kerekei azonos méretûek. Hidraulikus szervokormányzású, óriási fordulókörû gép. Ki lehetett próbálni. Mivel társaságuk gyermek tagjai közel sem olyan nagy rajongással szemlélték a gépeket mint jómagam, ezért eltekintettem a sorban állástól.
Távozóban, a bejárathoz közel egy kívánatos, eladó UAZ szélvédõjén a következõ felirat búcsúzozott tõlünk: Eladó vagy T25 traktorra cserélhetõ. Elhoztam a névjegykártyát, ami az ablaktörlõ alá volt csíptetve, igaz, nem tudom milyen az a T25, de ha lenne, tuti hogy nem adnám oda érte.
|
|
|