Lengyel viking metrópótló
Így már nem csonkolnak gondolkodás nélkül, ezért nem fordulhat elő, hogy egy beszorult tárggyal induljon a busz; elektronikai rendszerek tömkelege vigyázz a fel- és leszállókra. Amennyiben a nyomatékérzékelő 100 N-nál, azaz 10 kg körüli értéknél nagyobb ellenállásba ütközik, elengedi a levegőt az elakadó szárny munkahengeréből, így tehermentesítve azt, és lehetővé téve a figyelmetlen utas kiszabadulását. Záráskor ehhez a funkcióhoz társul még egy élérzékelő is, ami 40 mm-nél nagyobb, azaz legalább csukló méretű tárgy beszorulása esetén azonnal visszanyitja az ajtókat.
A rossz utaknak köszönhetően eleinte sokat dolgoztak a Volvo szerelői: több ajtó is rendszeresen, minden ok nélkül visszanyitott. Mindezekkel együtt a 7700A eddig meglepően jól viseli a budapesti utakat. Igaz itt-ott néha csörög-zörög az utastér, de ez az útminőség miatt elkerülhetetlen kellemetlenség a csavarok utánhúzásával gyorsan kiküszöbölhető. A gyár mentségére legyen mondva, a legnagyobb zajforrás a jegyárusító készülék, amit a legkülönbözőbb helyekre ragasztott szivacsokkal csöndesítenek a Protokon munkatársai.
Külön a BKV kérésére alakították ki a vezetőfülkét is, ami Magyarországtól nyugatabbra és Budapesttől vidékebbre nyitott kivitelű, fővárosunkban a lassan mindennapos atrocitások elkerülésére legalább részben zárttá és zárhatóvá kellett tenni. A fülke magasságában tapasztalható részlegesség oka az utasokkal való állandó kapcsolattartás és az ott folyó események folyamatos és könnyű figyelemmel követése. A fülkeajtó-zárhatóság ellenben már nem ily praktikus megfontolásokból lett részleges, ugyanis belülről egyáltalán nem reteszelhető. Az egyetlen megoldás, hogy a vezető az ajtót kívülről kulccsal bezárja, majd beül és határozottan magára csapja, aztán a belső kilincs használatával továbbra is bármikor kiszállhat.
Sokkal figyelmesebbek voltak a tervezők, amikor járművezető környezetében elhelyezett üvegeket kellett kiválasztaniuk. A vezető körül található lapok speciális tükröződésmentes technológiával készültek, hihetetlen árért. De a BKV kénytelen volt megfizetni a biztonsági megoldást, mivel korábban az Ikarusoknál több baleset is származott a visszaverődő fény megtévesztő hatásából. Sajnos az óriási, speciális pasztával ragasztott, gumiágyba helyezett szélvédőröl ugyanez már nem mondható el. Ezért a változtatható utastérvilágítást általában csak csökkentett fényerővel használható, amivel a lehető legkisebbre csökkenthető a belső tükröződés mértéke is.
Ezen kívül egy rossz szó nem érheti a vezetőfülke kényelmét. A kiváló ülés dönthető, ülőlapjának hossza, rugózásának mértéke és intenzitása is állítható, továbbá két levegős deréktámasszal is felszerelték. És ha a rengeteg állítóval kényelmesen elhelyezkedtünk, behúzott kézifék mellett, egy gomb megnyomásával a kormányoszlop a hozzá rögzített műszerfallal együtt a legmegfelelőbb helyzetbe mozgatható. Pár másodperc után egy levegős fék a megadott helyen rögzíti az egységet, igaz a magyar kátyúkhoz mérten kicsit gyengén, ezért előfordulhat, hogy pár óránként ismét a kívánt helyre kell állítani a kormányt.
A vezetőnek jutott egy Sütrak gyártmányú mechanikus légkondicionáló is, bár a befúvók plafonra helyezése miatt nagyon kell vigyázni az ízületi gyulladásokkal. A fülke rendkívüli kényelmével némiképp szemben áll az utastér komfortja. Sajnos a 30 fok feletti nyári napokon az egynegyed részben nyitható oldalablakok nem biztosítanak megfelelő szellőzést még a zajos ventilátorok folyamatos működtetése mellett sem. A vezetők így rákényszerültek a - BKV kérésére - nyitó nélkül szerelt, 3 méter magasan lévő két tetőablak kinyitására, amihez némi atlétikai gyakorlat, esetleg a főemlősök egyéb családjából származó ősök elengedhetetlenül szükségesek.
|