A T5-ös és a többiek
Megválasztották az év autóját, az év kisáruszállítóját, az év kamionját, az év távolsági-buszát, valamint kiosztották az arany kormánykerekeket. Aki nyert, örülhet, aki vesztett, igazságtalanságra panaszkodhat. De hiába. A legtöbb szempont szubjektivitása miatt a pontozásban nincs se igazság, se igazságtalanság.
Nemrég kipróbálhattam a Volkswagen 5. Transporterének szinte teljesen fapados változatát. Akkor az erőtlen motorra és a szűk utascellára panaszkodtam. Ezt látva, a T5 importőre úgy döntött, bemutat nekünk egy jobban a teherszállítás elvárásaihoz igazodó változatot is. Miközben próbálgattuk a változatosság kedvéért bugyi-kék T5-öst, jött a pletyka: ez a típus lett a 2004. év kisáruszállítója. Hitetlenkedve fogadtam a hírt, de rövidesen bebizonyosodott: semmi kétség, a T5 a király . Ezután igyekeztem ilyen szemmel tekinteni a lassan királykékre váltó dobozra.
Korábban amit lehetett, kipróbáltam az új Transporteren, így mostani rövid együttlétünk során csak a különbségek felfedezésén fáradoztam. Az első és legfontosabb eltérés a motortérben található. Ezt mindenki rögtön észre is veszi, aki az előző cikket olvasva arra a következtetésre jutott, hogy egy Transporter könnyű préda. A 2,5 literes PD TDi motorra - piros D-vel és i-vel - már nem lehet panasz. 130 lóereje kellő dinamizmust biztosít, amiben a hat sebességesre cserélt, a múltkor már agyondicsért váltó is remekül közrejátszik.
Ez nem olyan hatodik, mint sok más gyártónál, azaz itt az utolsó fokozat áttétele jóval kisebb, mint ötsebességes társánál. Így fordulhatott elő, hogy ismerkedésünk során először észre sem vettem a száguldás ezen kellékének jelenlétét. Egy ideig ötödikben, teherautóhoz méltó nyugodtsággal közlekedtem, amikor megakadt a szemem a 6-os számon. Hát lássuk! És rögtön új erőre kapott a T5. Az addig kihívásnak tetsző előzések fél kézzel is végrehajthatóvá váltak. A műszerek által jelzett értékek szerint hatodik sebességben, 3000-es fordulaton 120-nál is gyorsabban mentünk. Innen nézve a 168 km/h-s végsebesség sem tűnt elérhetetlennek, és ez az autó mindent meg is tett volna ezért, de kérem, - a többiek érdekében - senki ne próbáljon egy teherautóval ámokfutni.
A szerencsés megállás után megvizsgáltam az új nyomatékgörbe határozottságának életszerű helyzetekben is érezhető hatásait. Az eredmény elképesztő. Az autó lefulladt! Mivel a 2000-es fordulaton jelentkező 340 Nm-ből már az alapjárat környékén is 180 forgat, a hiba biztosan nem a motorban van. De ne gondoljunk rögtön a legrosszabbra, ezért keressük a megoldást a többi technikában. Mivel a használat ideje alatt teljesen megszokhatóvá vált a rendszer működése, és a kényszerű újraindítások száma is jelentősen csökkent, arra a következtetésre jutottam, hogy ha valahol hiba van, akkor az a tengelykapcsoló környékén keresendő. A kuplungpedál személyautóknál is könnyebb járásához párosuló, hirtelen jelentkező, határozott fogáspont nem támogatja a "csúsztassuk, hogy elinduljon" akciókat. Nem hiába, ez német technika.
Sajnos csak a motor növekedett, a vezető és utasok helye nem. A szűk tér továbbra is szűk maradt. Most valahogy mégis jobban sikerült az ülésen elhelyezett rengeteg tekerővel operálnom, mivel már nem éreztem annyira zavarónak a gyújtáskulcs közelségét, mint korábban. Körülnézve még két eltérést fedeztem fel az előző fakósárga változathoz képest. A hatsebességes váltó meglepő módon itt is megmutatja jótékony hatását. Végre van egy hatodik, ahová elhelyezve kis joystickunkat, akadálytalanul hozzáférhetünk a szellőztetés kezelőszerveihez. Az élet apró örömei.
Másik változás, hogy végre ide is bekerült a komolyabb VW személyautókból már ismert, németül beszélő folyadékkristályos kijelző. Rövid használat után alapszintű Volkswagen-használati nyelvvizsgát tehetünk. Ez mindenkit biztosít arról, hogy ha nem is ismernénk fel a külön visszajelzővel rendelkező, a hátsó ajtó nyitottságára figyelmeztető lámpát, a "Heckklappe offen" feliratot olvasva rögtön leteszünk indulási szándékunkról és megnézzük, ki turkál a vezetőülésből továbbra is csak felárért zárható csomagtérben. Kérésemre, sípoljon már egy fülsértőt, a műszerfal a következőt válaszolta: majd ha fagy!
A belül felfedezhető változások végére értünk. Nézzük, van-e valami kívül. Limósárga helyett dánkék, a fantasztikus Barbie színek újabb változata. 205/65-ös helyett 215/65-ös gumik. Ez már valami, persze szükség is lehet a nagyobb teherviselő képességű abroncsokra, mivel 800-ról 925 kg-ra nőtt a hasznos teherbírás. És most megakadtam. Semmi mást nem látok. Hívjuk hát segítségül az autó felszereltségét tartalmazó táblázatot. Itt rögtön felfedezhető egy nem akármilyen extra: 120-ról 150 amperesre nőtt a generátor, így nyújtva segítséget a 2,5 literes motor miatt nagyobb indítóárammal rendelkező akkumulátornak.
< >