Bárcsak a szomszédnak ilyen lenne!

2007.09.26. 08:21

Adatlap Chevrolet Usa Hhr Ls - 2007

  • 2400 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 177 LE @ 0 rpm
  • 224 Nm @ 0 rpm
  • 4 seb. automata
  • Kombinált fogyasztás:
    9.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.8 l/100km

Ez nem egyszerűen a GM PT Cruiserje, hanem egy csodálatos retro-izé. Izmai vannak, bőre, csaknem él, szinte hallani a lélegzését. Az autóbuzi kívánja, akarja, mindent odaadna érte. Amíg bele nem ül.

Kezdjük a külsejénél! És maradjunk is ott jó sokáig. Higgyék el, annál jobb, minél tovább halogatjuk a kellemetlen pillanatot, amikor beülünk az autóba. Mert ha használni kezdjük, végig kell néznünk, amint illúzióink rettentő recsegés-ropogás kíséretében gyászosan az első benyomás keltette eufória szivárványszínű kérge alá süllyednek. Örökre.

2005 júliusa óta árulják az Egyesült Államokban, ott eddig kétszázezer példány kelt el a különleges formatervű kompakt kombiból. Európában évi 3-4000 darabos keresletre számít a GM.

Tehát fantasztikusan izgalmas külsejű autó. Sokan dicsérték a feketét, sokan a sötétkéket a kávészünetben a Lyon környékén rendezett bemutatón, de nekem ez a narancsmetál adta ki igazán a formákat.
Keskeny ablakok, meredek hát, erőteljesen domborodó sárhányók, csőrös orr, nagy kerék, krómtükör, irdatlan króm hűtőmaszk: az álhotrod kötelező kellékei. Ez mind megvan az autónak, de van neki mása is.

A HHR fő trükkje, hogy remekül kombinálja a szigorú éleket a gömbölyded hajlításokkal, így folyamatosan manipulálja a szemlélőt, mindenki azt lát bele, amit ő szeret. A sárvédők domborításait nevezhetem szögletesnek is, ívesnek is - mindkét esetben igazam van. A meredek hűtőmaszkkal, de erősen döntött lámpákkal az orr egyszerre sportos és masszív, egyszerre Corvette és Blazer.

Érdekesek a lökhárítók is. Egybeplasztik, ahogy manapság szokás, de van rajtuk két-két kis domborítás, álbabák. Mintha a HHR huszonegyedik századi bőre alatt ott bujkálna a múlt, mintha Stephen King Christine-jének lelke próbálna elő-előtörni a vonalak alól. Személyes kedvencem az ajtók alján végighúzódó rafinált törés, egy fény-árnyék vonal, ami egyrészt kiemeli az amúgy is látványos küszöbfellépőket, másrészt még jobban kihangsúlyozza a sárvédők izmosságát.

A faj eredete

A HHR kifejtve Heritage High Roof, azaz a Magas Tető Öröksége, vagy valami ilyesmi. Az örökség hagyományozója, az újkori magas tető koncepciójának ihletője egy 1949-es Chevrolet modell, a korai Suburban. Az jóval nagyobb volt, családi autóként több gyerek is fért bele, de a formai rokonság valóban nyilvánvaló.

No, kigyönyörködtük magunkat, akkor hát nagy levegő, és fejessel bele. A fekete belvilágú, nem sok izgalmat keltő kabinban érdekes dizájnelemnek csak a műszeregység nevezhető. Apró kis ékszer, tündibündi mutatókkal, krómkeretbe foglalt sebmérővel, kontroll-lámpasorral. Ráadásul a kis méret, a dekoratív megjelenés nem megy a funkcionalitás rovására, a visszajelző fények jól láthatók, a zölden derengő üzenősorban jól olvashatók a számítógép információi.

Minden más fantáziátlan fekete és szürke, sem a kormány, sem a váltó, sem a középkonzol nem kelt érzelmeket. Akad kifejezetten kellemetlen gagyi is, mint például a hatalmas, ordítóan műanyag kilincsek, vagy a sorjás szélű lyukból meredező szintén csiricsáré, ráadásul a kényelmes könyöklést lehetetlenné tévő, tök felesleges ajtógombok.