Minden rendben lenne, ugyanaz az űrkabin-design, csak gyanús, hogy elöl a ködlámpák és hátul a háromszög kipufogók helyén hamutartószerű műanyag fedelek sötétlenek. No, meg azok a műanyag dísztárcsák. Ez a Civic szegényházi kivitele, az 1,4-es.
Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Chrysler, Dacia, Jaguar, Lexus, Mini, Saab, Subaru, Toyota, Volvo - mind olyan autómárka, amelyiknek európai kínálatában az itt tesztelt Civicnél nincs szerényebb dinamikai képességű autója. Fordítsuk magyarra: 1,2 tonna és 83 lóerő találkozásából nem születik rakéta.
Persze eredetileg sem gondoltuk, hogy a Jazzből átemelt, alapvetően teljesen hondátlan, egy vezértengelyes, a VTEC (azaz a változó) szelepvezérlést nélkülöző, csupán kétszelepes, 1,4-es motorocska lúdbőröztető vezetési élményt nyújt majd. Épp azért kértük ezt a tesztautót, hogy megnézzük: vajon sikerült-e a világ talán legjobb benzinmotorjait előállító japánoknak azt is megoldaniuk, hogy egy ilyen aggasztó súly-lóerő kombinációból letargikus vánszorgás helyett azért valami bágyadt lépegetést kihozzanak.
A körülményekhez képest sokszorosan felülmúltak minden reményt. Olyan bűvésztrükköt mutattak be, aminek láttán David Copperfield átigazolna a Hörömpő Cirkuszba ( "Keménykalap és Krumpliorr"-fanek előnyben). Ha valaki nem figyeli a mellette tovasuhanó többi autót, és csak a kapcsolások sűrűségére meg a motor hangszínére hagyatkozik a gyorsulás megítélésénél, úgy érzi, a Civic 1.4 egész rendesen odalép. A motor morog, hörög, kicsit tán még dübörög is, a fordulatszámmérő mutatója szédülten leng a háromezres osztás és a piros mező között, a gangok lélekszakadva jönnek egymás után. Egy-kettő-három, a volántól alig arasznyira lévő, pontos váltókarral csak győzze őket pakolgatni az ember.
Aztán a negyediknél úgy megnyúlik a magnószalag, mint Polimerre vett Paint It Black az Unitra ZK 140 szocikult szalagos magnón. Innen hirtelen reménytelennek tűnik az ötödik fokozatba kapcsolás. És azon túl van még hatos szám is a váltógombon. Ezt a hatodikat legfeljebb a Nagyalföldön lakó Civic-tulajdonosok, valamint a hollandok tudják kiaknázni kellő mélységben. E fokozatban ugyanis működésbe lép a Honda különleges emelkedőfelismerő szoftvere (technológialopás a Rábától?), és a sebességmérő mutatója a látóhatáron feltűnő, enyhe dombvonulat-érzékelésére azonnal lefelé kezd szánkázni a skálán.
Gondolhatnánk, hogy nagyon hosszú az áttételezés, a hatodik meg valami takarékfokozat. De nem, kimértem: 3000-es fordulaton a 104 km/h-t viszi a Civic, ami egy szerényen alulmotorizált, benzines kisautónál tipikus érték, egy Astra méretű autónál viszont már felettébb rövid áttételezést jelent. Tehát nem történt más, mint hogy a hondások egy ügyesen hangolt váltóval, valamint egy kicsit ércesre vett hangú kipufogórendszerrel megteremtették a sportosság érzetét.
Sógor az anyósülésben
Milyen jól húz! Mi is ez a kocsi? (A kormányon lévő emblémára pillantva.) Ja, Honda, azok jól mennek, nem? (Szerző közben a hangszigetelés mélyebb rétegeibe tiporja a gázpedált, a túlhajtott fordulatszámmérőből füst tör elő). Ugye, már vagy nyolcvanat megyünk? (Egy fél gázzal elgyorsító öreg Civic VTEC helyzetjelzői közben apró ponttá olvadnak a távolban, a széles sávú, fotonemissziós bűvsebmérő 54-et mutat emitt.) Leszűrendő tapasztalat: a Civic 1.4 sportosságérzete hatásos, de viszonyítani nem szabad.
Ha figyelembe vesszük az autó árát - az alapkivitel négymillió alatt, ez a klímával, mp3- és wma-fájlokat lejátszó hifivel szerelt kivitel pedig 4 240 000 forintért megy - korrekt az eljárás. Hasonló tudású Fordot, Opelt, Peugeot-t kapni ennyiért, márpedig a Honda presztízse nagyobb, így akár olcsónak is mondható. Persze éppen ez az a Civic, amelyik mostanában rontja a márka eddig folttalan megítélését. A Népítélet szerint egyenesen utálatos hibákat tud felmutatni egyik-másik példány. Szerencsére a mi, bő 11 ezer kilométert futott tesztautónk szinte csak bocsánatkérően, halkan zörgött, és tényleg minden pöpecül működött.

Az oldalról ajánljuk
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
