A gyorsítások között lassítani kell, ami megint érdekes dolog. Eleinte ugyanis nem a fékek lassítanak, hanem a villanymotor, ami ilyenkor energiát táplál vissza az akkumulátorokba. Aztán idővel beszállnak a fékek is, és az átmenet elég kísérteties. A fékhatás remek, minden működik, csak meg kell szokni.
A hibrid autót nem atomerőműről tankoljuk, hanem benzinkúton. Az áramot maga termeli mozgás közben, és ugyanerre fel is használja. Az egésznek mindössze annyi az értelme, hogy nem hurcolunk magunkkal egy feleslegesen nagy benzinmotort, ami olyankor is sokat fogyaszt, amikor épp semmi dolga. Van egy filigrán és tiszta üzemű kis robbanómotorunk, és egy ugyanilyen kis villanymotorunk, ami segít, ha épp nagyobb motor kéne. Ezt hívja a Honda IMA-nak, az Integrated Motor Assist rövidítéseként. A lényeg a felesleges pazarlás mellőzése. Ezért áll le a benzinmotor a lámpánál. A nagy akksik ilyenkor simán kiszolgálják a lámpákat, a hifit és a légkondit, és ahogy lelépünk a fékről, máris indul a motor.
A mindennapi közlekedésben nagyon kellemes és nagyon hétköznapi autó a Civic. Ha a műszerfal nem hencegne azzal, hogy most épp mennyire ügyesen tölt/hajt, sohasem tűnne fel semmi furcsaság. Átlagos futómű, átlagos teljesítmény. És a fülzsírízű pirula a végére: átlagos fogyasztás. Ha ugyanúgy jártam vele, mint egy rendes autóval, 7,7-8,1 liter körül fogyasztott, várossal és autópályával. A reptéri kínzás alatt (ahol semmi haszna a hibridségnek) felment 10 liter fölé, de az debil használat, nem jelent semmit. Közben nagyon-nagyon kevéssé szennyez, de arra a magyar jogszabályok nem adnak semmiféle piros pontot.
Ez a Civic nem az, amit ugyanezen a néven lenyűgöző formával és zseniálisan kihasználható belső térrel árulnak mifelénk, hanem az amerikai változat, ami nagyjából mindenben más, a villanyhajtáson túl is. Az a kellemetlen igazság, hogy a hagyományos új Civic külsőre-belsőre előbbre mutató, izgalmasabb és mindenben jobb autó, mint a Hybrid, aminek meg kéne mentenie a világot.
A fő piac hagyományosan Amerika, ahol bizonyos körökben divatcikk a hibrid autó, különösen Kaliforniában, ahol nagyon komolyan veszik a nulla emissziót. Hajts be az államba egy füstölő dízel zöldséges Merdzsóval, és maga Arnold Schwarzenegger dugja le a torkodon a kipufogócsövet. Azonban az amerikai helyzethez volna itt egy érdekes összevetés. Odakinn a Civic Hybrid alapára 21 850 dollár. Egy Ford Mustang 4.0 V6 csak 19 900 dollár. A kettejük közti különbség 950 dollár. Egy liter benzin odakinn nagyjából 163 Ft. Azaz a különbözetből kijön 1226 liter benzin. Ha a Mustang átlagosan 15 litert fogyaszt, akkor durván 18 000 Km alatt fogyasztja le a Civic felárát. Ez közel egy év boldog benzinmámor.
Drága tárgyak
A Civic Hybridet nem csak azért kaptuk, hogy lássuk, hova jutott a Honda a csodás Integra Type-R feltalálása óta. Tényleg kapható lesz itthon is, és bár végleges árat még nem tudtak mondani a hazai képviseletnél, azt ígérték, megpróbálják hatmillió forint alatt tartani az árcédulán szereplő összeget. Ezzel a Civic válhat a háromtagúra duzzadó magyar hibrid-piac legvonzóbb ajánlatává, hiszen az egyetlen igazi rivális, a Toyota Prius alapára 6,895 milió forint. Igazán jó hír ez a hibrid-fetisisztáknak, a többiek viszont pontosan másfél 1,4 literes, ötajtós Civicet (3,899 millió Ft) vagy egy sokkal takarékosabb, erősebb és szebb, bár egy picit kevésbé tiszta dízelmotoros Civicet (2.2 CTDi Sport - 5,790 millió Ft) kaphatnak a villanymotoros szedán áráért.
A gond az, hogy
a Civic Hybriddel csak olyan nőknek lehet imponálni, akik bokáig
érő gyolcsszoknyát viselnek, eldobatják önnel kedvenc állatbőr
kabátját, és hétvégente atomvonatok elé bilincseltetik magukat. A
Mustanggal pedig az összes többinek. A Mustang révén önnek szebb unokái
lehetnek, a Civic révén unokáinak szebb világa. Ön dönt.