Optikai csalódás

2007.09.03. 07:14

Adatlap Subaru Impreza Active - 2007

  • 1498 cm3-es,boxer 4 hengeres benzines
  • 107 LE @ 6000 rpm
  • 142 Nm @ 3200 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    14.0 másodperc
  • Végsebesség:
    175 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • 4 650 000 Ft

Másfél

A tesztutat a kisebbik, 1,5 literes motorral kezdtük, perverz módon érdekelt, milyen lehet egy bevásárlóautónak tervezett Impreza, 107 lóerővel. Hát olyan. 1,3 tonnát nyom az autó, az állandó összkerékhajtás is bőven szív fel erőt; a kisebbik változat papíron 14 másodperc alatt gyorsul százra, 175 kilométernél nem képes többet megtenni óránként. Hiába a 4x4, az alacsony súlypont, a határozott pedálkezelést igénylő, de hatékony fékek, a pontos, rövid utakon löködhető váltó, ha motorerő híján folyton csak szentségel az ember: miért nem megy?

Hát ezért kell a felező. A nyomatékszegény, erőtlen motor kerülhet olyan helyzetbe, különösen, ha mondjuk egy lakókocsit is utánalógat gazdája, hogy egy-egy meredek emelkedőn elkezd kuplungszag terjengeni körülötte. Ilyenkor jöhet jól egy kis nyomaték-felszorzás.

A vezetés élményét az alapmodellben leginkább a kis boxer érces gurgulája jelenti. No persze ne képzeljük a WRX STI ordítva öblögető hangorkánját a másfél literes szívás mögé, inkább csak arról van szó, hogy a boxermotor másmilyen hangja folyamatosan birizgálja a tudatalattit. És ez jó. Talán még azt is el tudja feledtetni, hogy a minimális teljesítmény különösebb erőszakolás nélkül is tíz liter benzinbe kerül száz kilométerre - legalábbis a számítógép ennyit mutatott az autóban.

Értékelhető menetteljesítmények híján egy-egy kamion mögé hosszú percekre beragadva volt idő körbetapogatózni a kocsiban. A (feláras) automata klíma hatásos és diszkrét, a (feláras) érintőképernyős gyári navigáció könnyen kezelhető; hihetetlen, hogy az európai gyártók még nem jöttek rá erre. A kárpitok, műanyagok nem kellemetlenek a szemnek, kéznek, csak egy baj van: a leginkább elöl lévő felületek, mint például a kesztyűtartó-fedele, könnyen karcolódnak. Akinek van 2-4 éves gyereke, és szokta előre bekötni, bizonyára tudja, miért is gond ez.

Az ülések elöl kényelmesek, tartanak is, bár a bal egy nekem még teljesen leengedve is kissé magasan áll. A csomagtartó jól pakolható, alig lógnak be a kerékjáratok, de kicsit kisebb a kategóriában megszokottnál. (A litereket - bizonyára véletlenül - ki is felejtette a sajtóanyag adatlapjából a Subaru), de ez érthető, hiszen hátul is kellett a hely a hajtásnak. Viszont a két traktus között csodát láttam.

A második sorban eszméletlen nagy a hely, a derékszögben nyíló ajtók alighanem valamiféle dimenziós téridő-kaput is nyitnak. Egész tenyerem elfér keresztben a térdem előtt, a fejem is akadálytalanul billeghet minden irányba, elképesztő. Eddig azt hittem, a Honda a Civic-kel megcsinálta, amit a kompakt ferdehátú kategóriában lehetséges, de a Subaru röhögve felülmúlta. Az Imprezába pihentető kikapcsolódás lehet gyereküléseket bekötni.

Kettőpontnulla

Hát ez már inkább. 150 ló, van erő előzni, kigyorsítani a kanyarból, sőt, sztrádán még időnként a hatodik fokozat is hiányzik egy kicsit. Ezzel a kocsival már tényleg élményszámba mehet egy kanyargós hegyi út, vagy, ha nem sajnáljuk a fényezést, egy jó kis murvás bekötő. Ehhez képest enni sem kért sokkal töbet, 12 liter körül mért az Agy, lendületes gázpedál-kezelés mellett.

A vezetőülés is más a nagyobb motor mögött. Kagylósabb, a fejtámlát hozzánövesztették a támlához, mélyebbre is süpped a fenék. Jó. Ebben a kocsiban sokkal zavaróbb volt, amit az 1,5-ösnek simán elnéztem: billeg. A rugóutak túl hosszúak, a csillapítás túl lágy az autó karakteréhez képest. Jó, anyuka biztos szívesebben indul el a 2008-as Imprezával meghódítani a bevásárlóközpontok fekvőrendőreit, mint az STI-vel, de egy gyors sávváltásnál, tempós kanyarnál illúzióromboló a nagy bólintás.

Subaru Impreza - 2008

A legolcsóbb új Impreza 4 650 000 forintba kerül. A kétliteres változat 5,79 millió forinttól vihető haza. Sajnos részletesebb árlista egyelőre nem áll rendelkezésünkre, így az extraárakról sem tudok beszámolni; mindenesetre az Impreza létezik automata váltós kivitelben is, a nagyobb motorhoz kérhető egy Sport nevű kiegészítő csomag spoilerekkel, küszöbökkel; ha kívánjuk, kulcs nélkül is bejuthatunk a kocsiba, gombbal is indíthatjuk a motort.

Ez hát az új Subaru Impreza. 107 lóerős húzóváltozattal, bevásárlóautónak szánva, ötajtós gúnyában. Kéne?