Jég hátán

Zamboni 700 jégsimító teszt

2001.11.28. 12:13

Végre kiderült, mit csinál az az érdekes fehér dobozszerű jármű a műjégen. Körbe-körbe megy és közben: gyalul, gyűjt, vagy csorgat.

Élénken él bennem a kép: az általános iskolám gondnoka dermesztő hidegben, zöld mackónadrágban, usankával a fején locsolja a sportpályát. A módszer tökéletes, de ha komoly jeget szeretnénk, a slag és a mínusz kevés.

 
   
   

A budapesti műjégpályán korszerűbb eszközökhöz nyúltak. A profi tükörjég építése összetett feladat. A gépház fagyaszt ahogy bír, de a felület megmunkálásra speciális szakember és speciális szerkezet kell.

Bányai István, a Zamboni 700 kezelője készségesen segített és szerény képességeimhez mértem próbálta elmagyarázni, hogyan is működik a jégsimító. Az érdekes gépezet gyalulja a jeget, felszedi a havat, mossa a jeget, majd vizet tesz rá, ami utána ráfagy. Természetesen ezeket a folyamatokat több lépcsőben végzi más-más munkafázisban.

 
   
 

Első lépésben egy lapkés segítségével gyalulják a jeget. Ez olyan kés, amilyen a nyomdaipari vágógépeken van. Egy kezelőszervvel menet közben is állíthatják a fogásmélységet. A gyalult hószerű anyagot a kés előtt mozgó vízszintes tengelyű orsó a gép középvonalába viszi, ahol egy függőleges orsó a három köbméteres tartályba nyomja.

 
   
   

Egyes korszerű gépek megolvasztják a havat, de nálunk ilyen nincs. A Műjégen a tartályt általában körönként ürítik a pálya szélén. Attól függ, milyen éles a kés. Mert a kést sajnos sűrűn kell cserélni. A rengeteg kosz gyorsan kiveszi az élét. Négy-ötnaponta megy az élezőbe. Az élezés elég húzós, körülbelül hétezer plusz áfa körül van.

 
   
 

Ha megtörtént a gyalulás, következhet a víz felhordása. A Zamboni 700 másfél köbméteres tartályát meleg vízzel töltik fel. Azt csurgatják rá, ügyelve a hibákra. A vezető melletti csapokkal szabályozható a vízmennyiség. Ennél a munkafázisnál nagyon kell figyelni az időjárást.

Ha nagyon szeles az idő, kevesebb víz kell, mert hullámos lesz a pálya. Ha pedig nagyon meleg van, 10-12 fok, akkor nem meleg vizet, hanem hideget használnak, mert melegben a meleg víz hazavágja a gépházat. A szél és a nap a jég legnagyobb ellensége.

 
   
   

A pálya vastagságát kéthetente fúrásokkal ellenőrirzik. Húsz ponton fúrnak, abból kiderül, hogy milyen szinten kell gyalulni vagy korrigálni. Nagyobb eső után ez a folyamat kimaradhat, mert a csapadék szintbe hozza a pályát.

A Zamboni tizenegy éve teszi a dolgát a műjégen . Van egy másik hasonló, ami a 20 éves, de az inkább már csak pihen. Hamarosan érkezik a vadonatúj gép, az ára 40 millió forint.

 
   
 

A Ford kisteherautó alvázára épült szerkezetet 120 lóerős hathengeres soros benzines Ford motor hajtja, hidrohajtással, ami munkagépekben megszokott. Kellő gondoskodással szinte elnyűhetetlen. Régen, amíg a stadion volt a tulajdonosa, tartottak egy kicsinyke raktárkészlet csapágyakból, láncokból, lánckerekekből, kopó alkatrészekből.

Jelenleg a Fővárosi Önkormányzat a tulajdonos, és nincs raktárkészlet. A szervizigény általában minimális, csak a csapszegeket kell cserélni, bár az egyik hidromotort most cserélték egymillió forintért.

 
   
   

Szervo hidromotorral működik minden, a meghajtás is. Fokozatmentes, csak irányváltó van benne. Hogy milyen gyorsan halad, attól függ, mennyire toljuk előre vagy hátra az kart. A munkafolyamattól függ a sebessége, lehet vele 8-10 km/órával száguldani, de amikor szedi a havat, akkor csupán 5-6 km/h, vagy még lassabb az ideális sebesség.

Természetesen szöges gumik gondoskodnak a megfelelő tapadásról. Sajnos amikor még a Sportcsarnokban szervizelték, lábon tette meg az utat odáig, és nem mindig jeges úton. A szögek megsínylették az utazást, így most nem könnyű a manőverezés.

 
   
 

A Zamboni 700-at gazdagon műszerezték. Fordulatszámmérő, egybekötve üzemóra mérővel, benzinmérő, egy vízhőmérő - ami Fahrenheit fokban méri a vizet -, és benzinszint mérő. A benzintank hetven liter. A háromezres motor normája 13.8 liter/óra. De ha nagyobb terhelésnek, gyalulásnak vagy hóesésnek van kitéve, ez az érték emelkedhet.

A Műjégpálya jégsimítójának késszélessége 2,44 méter. Ez a Zamboni legnagyobb modellje, és ez az egyetlen ilyen nagy gép az országban. A többi, ami van pld. a Kisstadionban, ettől kisebb.

 
   
   

Egy rövid tesztvezetés alatt kiderült, hogy az üléspozíció kényelmes ugyan, de a teljesen függőleges kormány kicsit szokatlan. Bár nagyobb kihívás az edzésre készülő korisok testi épségének megőrzése, mert mint a csatolt kis filmecskéből kitűnik, a kilátást sem nevezném tökéletesnek.

 
   
 

Sajnos a fűtött fülkére sem fektettek nagy hangsúlyt, ezért a meleg szvetter kötelező felszereltség. Vizsgáztatni nem kell, és nehéz gépnek minősül. Az üzemeltető hatáskörébe tartozik, hogy a vezetőtől mit követel meg.

Naponta körülbelül két és fél órát dolgozik, több fázisban.
Ahogy Bányai István meséli:
"Bezártunk, leszedtem a havat, meggyalultam a pályát, utána hozok rá vizet, kijavítom a hibákat, aztán este ugyanez. De este bővítettebb a dolog, mert edzések vannak. Most is lesznek edzések, csak most gyorskorcsolya, este meg hoki.
Elnyűhetetlen gép, bár attól függ, ki kezeli. Ez nem versenyautó!"

Műszaki adatok:
Hó tartály 3,54 m3
Víz tartály: 1892 Liter
Hidraulika olaj: 140 Liter
Paraméterek leengedett hó tartállyal:
Szélesség: 2,59 m
Magasság: 2,64 m
Hosszúság: 4,04 m
Paraméterek felemelt hó tartállyal:
Szélesség: 2,59 m
Magasság: 4,17 m
Hosszúság: 5,03 m
Tengelytáv: 1,83 m
Penge szélesség: 243,8 cm
Fordulókör: 6,1 m
Súlya üresen: 4273 kg
Súlya vízzel töltötten: 6214 kg

 
 zamboni.com
 
Ha valaki beleszeretett a bemutatott jégsimítóba, és esetleg emlékét a forró nyári napokon is megőrizné, azoknak szeretettel ajánlom a zamboni hivatalos oldalán a Pro Shop menüpontot, ahol 20 dollárért egy készlet Zamboni-s golflabdát vagy "Future Zamboni Driver" feliratú könnyű gyermekalsót is vásrolhat.

Fölmerült a kérdés, mit is csinál nyáron egy jégsimító vezető: Bürger Miklós a Városligeti Műjégpálya és Csónakázó Tó igazgatója elmondta, hogy minden kollégájának 2-3 szakmája van, ezért senki sem marad munka nélkül. Sokan a gépház karbantartásán dolgoznak, de akad munka a csónakáztatás területén is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.